Trujący efekt drogiego prądu: miasta znowu wola diesle od elektrobusów

Drożejąca energia i malejące dochody samorządów wskutek zmian podatkowych Polskiego Ładu coraz bardziej ograniczają inwestycje samorządów w elektromobilność.

Publikacja: 07.12.2022 13:43

Trujący efekt drogiego prądu: miasta znowu wola diesle od elektrobusów

Foto: Adobe Stock

Rosnący do niedawna udział bezemisyjnych i niskoemisyjnych autobusów w zakupach miejskich spółek przewozowych modernizujących swoje floty wyraźnie słabnie. Widać to zwłaszcza w przypadku rejestracji nowych miejskich autobusów elektrycznych. Miasta z powrotem zaczynają stawiać na trujące, za to znacznie tańsze diesle.

Jak podaje w raporcie firma analityczna JMK Analizy Rynku Transportowego, w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2022 r. w kraju zarejestrowanych zostało 240 autobusów z napędem alternatywnym, co dało im ponad 26-procentowy udział w całym autobusowym rynku. Najwięcej jest ich w miastach, bo w publicznej miejskiej komunikacji ich rola jest kluczowa dla zmniejszenia emisji z transportu. Jednak o ile w ubiegłym roku udział takich pojazdów w zakupach nowego taboru sięgał 63,8 proc., to w okresie od stycznia do października 2022 r. spadł poniżej połowy, do 48,6 proc. To na dodatek gorszy wynik niż po trzech kwartałach 2022 r., kiedy odsetek kupowanych pojazdów z zielonymi napędami wynosił 49,6 proc.

Stopniała liczba rejestrowanych elektrobusów: miasta kupiły 117 sztuk, co w zakupach stanowi 25,4 proc., podczas gdy we wrześniu ten udział wynosił 27,5 proc., podobnie jak w sierpniu (27,4 proc.). Wzrósł za to odsetek kupowanych diesli: 237 sztuk w październiku dawało im 51,4 proc. miejskiego rynku, gdy miesiąc wcześniej było to 50,1 proc., a dwa miesiące wcześniej – 49,9 proc.

I choć kolejne miasta zamawiają nowe elektrobusy, a także autobusy z napędem na ogniwa paliwowe, niepokojący trend powrotu do diesla zaczyna się coraz wyraźniej umacniać. Zwłaszcza, że wprowadzona decyzjami rządu maksymalna stawka za prąd w przyszłym roku na poziomie 785 zł za MWh to zdaniem samorządowców i tak za dużo.

Według branżowego serwisu TransInfo, wśród miast najbardziej inwestujących w tym roku w zero i niskoemisyjne autobusy wybija się Łódź, która odebrała partię hybrydowych autobusów marki Solaris. Następna jest Warszawa (30 zakupionych gazowców), a potem Gdynia z pierwszymi w Polsce elektrycznymi Mercedesami (24 sztuki). - Dla porównania, w 2021 r. na pierwszym miejscu znalazła się Warszawa z 90 autobusami na CNG, a kolejne miejsca zajęły Kraków i Poznań, które kontynuowały elektryfikację swoich flot. Z kolei dwa lata wcześniej rynkowym ekoliderem także była Warszawa, która jednak kupowała wtedy głównie autobusy elektryczne w liczbie 130 sztuk – podaje TransInfo.

Wiele w kwestii nowych inwestycji w ekologiczne napędy będzie teraz zależeć od działań miejskich spółek przewozowych zmierzających do ograniczenia związanych z nimi kosztów. Dobrym przykładem mogą być instalacje fotowoltaiczne w zajezdniach autobusowych, na jakie zdecydowała się Zielona Góra, Łomża, a także Lublin, które oprócz zasilania budynków pozwolą ładować baterie elektrobusów.

Nie ma także wątpliwości, że samorządy i przewoźnicy będą musieli szukać dodatkowych wpływów przez kolejne podwyżki cen biletów miejskiej komunikacji. Zwłaszcza, że przewoźnikom rosną koszty pracy, gdyż kierowcy, których w miejskich autobusach coraz bardziej brakuje, występują z żądaniami podwyżek płac.

Rosnący do niedawna udział bezemisyjnych i niskoemisyjnych autobusów w zakupach miejskich spółek przewozowych modernizujących swoje floty wyraźnie słabnie. Widać to zwłaszcza w przypadku rejestracji nowych miejskich autobusów elektrycznych. Miasta z powrotem zaczynają stawiać na trujące, za to znacznie tańsze diesle.

Jak podaje w raporcie firma analityczna JMK Analizy Rynku Transportowego, w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2022 r. w kraju zarejestrowanych zostało 240 autobusów z napędem alternatywnym, co dało im ponad 26-procentowy udział w całym autobusowym rynku. Najwięcej jest ich w miastach, bo w publicznej miejskiej komunikacji ich rola jest kluczowa dla zmniejszenia emisji z transportu. Jednak o ile w ubiegłym roku udział takich pojazdów w zakupach nowego taboru sięgał 63,8 proc., to w okresie od stycznia do października 2022 r. spadł poniżej połowy, do 48,6 proc. To na dodatek gorszy wynik niż po trzech kwartałach 2022 r., kiedy odsetek kupowanych pojazdów z zielonymi napędami wynosił 49,6 proc.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Taksówkarze tracą licencje w związku z wyższymi wymaganiami
Materiał Promocyjny
Dodatkowe korzyści dla nowych klientów banku poza ofertą promocyjną?
Transport
Powrót tramwaju numer 43 do Konstantynowa Łódzkiego
Transport
Autobus bez kierowcy woził pasażerów po Parku Śląskim
Transport
Duże utrudnienia dla pasażerów. Najwięcej remontów w wakacje
Materiał Promocyjny
Lidl Polska: dbamy o to, aby traktować wszystkich klientów równo
Transport
Strefa czystego transportu w stolicy od lipca. Są kierowcy zwalniani z obostrzeń