Strefa czystego transportu w stolicy od lipca. Są kierowcy zwalniani z obostrzeń

Już ok. 2,4 tys. właścicieli starszych samochodów z Warszawy złożyło wniosek o specjalną nalepkę, która upoważni do wjazdu do centrum miasta bez ponoszenia specjalnych opłat związanych z wprowadzeniem SCT.

Publikacja: 24.06.2024 18:12

Władze Warszawy liczą, że wprowadzenie strefy czystego transportu od razu przełoży się na wymierną p

Władze Warszawy liczą, że wprowadzenie strefy czystego transportu od razu przełoży się na wymierną poprawę jakości powietrza

Foto: PAP/Marcin Obara

Od lipca w stolicy zacznie obowiązywać strefa czystego transportu (SCT). A to oznacza, że nie będą mogły tam wjeżdżać auta benzynowe starsze niż z 1997 roku lub z silnikiem Diesla starsze niż z 2005 roku. Według szacunków stołecznego ratusza tych norm nie spełnia zaledwie 3 proc. aut warszawiaków.

Specjalna nalepka zwalnia z zakazu

Strefa czystego transportu powoli staje się w Warszawie faktem. Jej granice będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi.

Wyznaczą je: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia. 

Ulice graniczne nie będą objęte strefą. Na tych ulicach i drogach umieszczone zostaną specjalne znaki drogowe. Przy wjeździe nie będzie szlabanów.

Zakaz wjazdu do SCT dotyczyć ma  aut benzynowych starszych niż z 1997 roku oraz z silnikiem Diesla starszych niż z 2005 roku.

Czytaj więcej

W Warszawie strefa czystego transportu od lipca. Kraków poczeka

Jeśli mamy nowsze auto, nic nie musimy robić. Taki samochód nie ma bowiem obowiązku posiadać jakiejkolwiek nalepki, a kierowca nie musi składać żadnych wniosków, ani rejestrować się gdziekolwiek. W takiej właśnie sytuacji – jak zapewnia stołeczny ratusz - jest aż 97 proc. kierowców jeżdżących po Warszawie.

A jeśli mamy starszy samochód i jesteśmy zameldowani w Warszawie i tu płacimy też podatki trzeba zdobyć specjalną nalepkę na auto. Wydaje je Zarząd Dróg Miejskich. Wszystkie formalności związane z wyłączeniem z wymogów strefy tych, którym to przysługuje, można załatwić przez internet lub osobiście w ZDM.

- Na ten moment dostaliśmy ok. 2,4 tys. wniosków.  Wniosek mogą złożyć te osoby, których auta są zbyt stare, by spełniały wymogi strefy, ale przysługuje im wyłączenie na podstawie któregoś z warunków wymienionych w uchwale – mówi Jakub Dybalski, rzecznik prasowy ZDM w Warszawie.

Dodaje, że wnioski są rozpatrywane na bieżąco.

Spełniasz warunki? Wjedziesz do strefy

Fizycznie naklejki nikt jeszcze nie otrzymał, bo ZDM czeka na finisz prac nad rozporządzeniem m.in. zmieniającym jej wzór. - Ale mamy już wybraną drukarnię i jesteśmy gotowi na ich przygotowanie. Każdy kierowca, który zyskuje wyłączenie jest informowany o sposobie zapłaty za naklejkę, jeśli ją chce, i możliwości odbioru. Może to być dostawa pocztą albo odbiór osobisty - wyjaśnia rzecznik ZDM w Warszawie.

Z 2,4 tys. wniosków o prawo wjazdu do SCT ok. 900 nie zostało rozpatrzonych. - Często osoby składające wniosek przez internet nie załączają wskazanych w uchwale dokumentów. Mam poczucie, że trochę testują system, na zasadzie „złożę, zobaczymy co będzie” – mówi Jakub Dybalski.

Przepisy o strefie czystego transportu nie obejmują zameldowanych w mieście warszawiaków, którzy w stolicy rozliczają swoje podatki oraz seniorów powyżej 70 roku życia, a także osoby z niepełnosprawnościami, które posiadają odpowiednią europejską kartę parkingową.

- Osoba niezameldowana w Warszawie, ale rozliczająca tu podatki, czy taka, która ma meldunek, ale fiskusa rozlicza gdzie indziej, nie otrzyma nalepki potwierdzającej prawo do wyłączenia z wymogów strefy – podkreśla Jakub Dybalski.

Dodaje, że jeśli warszawiak ma auto na „obcych numerach rejestracyjnych” to będzie mógł poruszać się po strefie nawet starszym samochodem. - Warszawiakiem ma być kierowca, a nie auto – tłumaczy rzecznik ZDM.

Powietrze w stolicy ma być zdrowsze

Przepisy nie wskazują żadnej kary za brak nalepki. Karany jest wjazd do strefy czystego transportu bez uprawnień. To właśnie stosowne uprawnienie – poprzez sczytanie tablicy rejestracyjnej, a nie nalepki – będzie sprawdzała Straż Miejska i Policja kontrolując kierowców.

Czytaj więcej

Kraków łagodzi przepisy dotyczące Strefy Czystego Transportu

W ramach współpracy ZDM i Straży Miejskiej, do kontroli prowadzonych przez miasto, zostanie wykorzystany system przenośnych kamer. Za wjazd do SCT bez uprawnień przewidziano mandat do 500 złotych.

Reguły SCT dotyczyć będą warszawskich kierowców dopiero od stycznia 2028 roku. Wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 14 lat czy ponad 23-letnim pojazdem benzynowym.

Zakaz wjazdu do STC nie będzie dotyczył służb (np. pogotowia, policji, straży pożarnej, straży granicznej), pojazdów, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością czy np. oznaczonego autobusu szkolnego, pomocy drogowej, czy karawanu pogrzebowego. W przypadkach losowych jak dojazd do szpitala, lekarza, miejsca zdawania matury można dostać losową przepustkę – na cztery dni w roku.

W 2030 roku do SCT w stolicy będą mogły wjeżdżać samochody z silnikiem benzynowym, który będzie musiał spełniać normę Euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2009 roku, a z silnikiem Diesla (w tym LPG)  normę przynajmniej Euro 6dT lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2017 roku – czyli nie starsze niż 13 lat. Do wprowadzenia stref czystego transportu przygotowują się też inne miasta, choćby Kraków, czy Wrocław.

Jak podaje stołeczny ratusz SCT już od początku przyniesie wymierne efekty w poprawie jakości powietrza. Władze Warszawy prognozują znaczny spadek emisji szkodliwych substancji – tlenków azotu o 11 procent i pyłów zawieszonych o 20 procent.

Od lipca w stolicy zacznie obowiązywać strefa czystego transportu (SCT). A to oznacza, że nie będą mogły tam wjeżdżać auta benzynowe starsze niż z 1997 roku lub z silnikiem Diesla starsze niż z 2005 roku. Według szacunków stołecznego ratusza tych norm nie spełnia zaledwie 3 proc. aut warszawiaków.

Specjalna nalepka zwalnia z zakazu

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Autobusy wodorowe wyjeżdząją na ulice polskich miast
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Transport
Mieszkańców Krakowa czekają podwyżki biletów komunikacji miejskiej. Od kiedy?
Transport
Gdzie w Polsce uczniowie mogą jeździć komunikacją miejską za darmo?
Transport
Uczniowie krakowskich podstawówek w wakacje jeżdżą za darmo
Transport
Taksówkarze tracą licencje w związku z wyższymi wymaganiami