Reklama

Brakuje kierowców. Miejskie autobusy w Bydgoszczy mają prowadzić Hindusi

Z początkiem przyszłego roku pasażerów miejskich autobusów w Bydgoszczy zacznie wozić firma Mobilis, ale ma problem: brakuje jej pracowników.

Publikacja: 17.11.2022 12:50

Kłopoty kadrowe przewoźnika w Bydgoszczy nie są zaskoczeniem, bo na brak kierowców narzekają miejski

Kłopoty kadrowe przewoźnika w Bydgoszczy nie są zaskoczeniem, bo na brak kierowców narzekają miejskie spółki przewozowe praktycznie w całej Polsce

Foto: AdobeStock

Ten największy w kraju operator miejskiej komunikacji, który działa już w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu, wciąż szuka blisko 40 kierowców do 130-osobowego zespołu mającego prowadzić 49 nowych mercedesów na 11 bydgoskich liniach: 51, 53, 55, 56, 58, 62, 67, 69, 73, 76 oraz 85. Mają być obsługiwane przez Mobilis przez najbliższe 9 lat, do 2031 roku.

Kłopoty kadrowe przewoźnika nie są zaskoczeniem, bo na brak kierowców narzekają miejskie spółki przewozowe praktycznie w całej Polsce. Przypadek Mobilisa jest jednak tym ciekawszy, że postanowił on sięgnąć po kandydatów z zagranicy, w dodatku tej bardzo odległej. Okazuje się, że w grę wchodzi zatrudnienie m.in. Hindusów. Firma ma negocjować ich zatrudnienie w rozmowach z agencjami pracy tymczasowej.

Czytaj więcej

Coraz droższe bilety i cięcia kursów. "Patrzymy w przyszłość z przerażeniem"

Mobilis szuka kierowców na bydgoskie trasy różnymi sposobami. Przykładowo finansuje i reklamuje kursy na prawo jazdy kat. D dla osób, które nie mają uprawnień, a także ogłasza się w portalach i serwisach ogłoszeniowych, skierowanych do poszukujących pracy. W Bydgoszczy oferuje im m.in. zatrudnienie na podstawie umowy o pracę, szkolenia z topografii miasta, 100-procentowo płatne nadgodziny wraz z systemem premii, prywatną opiekę medyczną czy pomoc w zakwaterowaniu. Zatrudniająca w całym kraju blisko tysiąc osób spółka ma w przyszłym roku otrzymać za obsługę bydgoskich linii autobusowych 26 mln zł. W ubiegłorocznym przetargu pokonała 3 konkurentów: lokalne MZK, konsorcjum PKS-ów i wożące pasażerów do tej pory Irex-Trans.

Ale nie tylko Mobilis ma w Bydgoszczy kłopoty ze znalezieniem kierowców. Miasto już z początkiem ubiegłego miesiąca musiało m.in. z tego powodu wprowadzić ograniczenia w funkcjonowaniu komunikacji. Jak zapowiedziano w komunikacie, postanowiono dostosować rozkłady jazdy do możliwości kadrowych.

Reklama
Reklama

- Mimo ogromnego wzrostu kosztów i pogłębiającej się luce na rynku pracy kierowców zdecydowaliśmy się ograniczyć ofertę w sposób minimalny, na poziomie 6-7 proc. – informował bydgoski Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. Podał przy tym, że redukcja dotyczy kursów z najmniejszą liczbą pasażerów.

Czytaj więcej

Elektrobusy w tym mieście będzie napędzać prąd z fotowoltaiki

Podobne działania podejmują także inne miasta. W Rzeszowie Zarząd Transportu Miejskiego zdecydował o zawieszeniu części kursów. Z kolei w Szczecinie, z powodu braku motorniczych, już dokonano cięć w częstotliwości jazd komunikacji tramwajowej: liczba tramwajów na ulicach zmniejszyła się o 20 proc. A to nie koniec, bo kierownictwo szczecińskiego Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego ostrzega: - Problem będzie narastał.

Już w maju w Krakowie autobusy MPK nie wyjechały na zaplanowane 13 tys. kilometrów tras, a spółka pilnie poszukiwała 70 kierowców i 30 motorniczych, gdyż dotychczasowi mieli być być przeciążeni pracą. Także w maju zabrakło autobusów m.in. na liniach lokalnych podwarszawskiego Piaseczna.

Jednym z powodów kadrowych kłopotów miejskich przewoźników jest odpływ kierowców pochodzących z Ukrainy. Kolejną – niskie wynagrodzenia i brak pieniędzy na podwyżki wskutek załamania przychodów w czasie pandemii.

Transport
Kraków gotowy na strefę czystego transportu. Co zmieni dla mieszkańców i turystów?
Transport
Szczecin przygotowuje strefę czystego transportu. Kilka tygodni na konsultacje
Transport
Miasta inwestują w systemy ITS. Finansowe wsparcie zapewniają fundusze unijne
Transport
Od połowy grudnia pociągi pojadą inaczej. Kogo zmiany dotkną najbardziej?
Transport
Samorządy kupują autobusy. Będzie więcej elektryków
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama