Tylko w ciągu pierwszych trzech kwartałów tego roku warszawski Zarząd Dróg Miejskich (ZDM) odstawił do magazynu 1152 e-hulajnogi, pozostawione byle gdzie, przeszkadzające pieszym i rowerzystom.
- Hulajnogi zaparkowane w sposób utrudniający ruch – tak jak inne pojazdy – podlegają holowaniu. Decyduje o tym policjant lub strażnik miejski, a ZDM zajmuje się stroną techniczną przedsięwzięcia – tłumaczył Jakub Dybalski, rzecznik ZDM, cytowany przez branżowy serwis InfoBike. Kosztami obciążany jest właściciel pojazdów.
W maju tego roku weszły w życie przepisy dotyczące jazdy hulajnogami oraz ich parkowania. Można je zostawiać jedynie w miejscach do tego wyznaczonych, a jeśli ich nie ma – jak najbliżej i równolegle do zewnętrznej krawędzi chodnika, zarazem najbardziej oddalonej od jezdni.
Czytaj więcej
Współdzielone pojazdy na minuty, darmowe wypożyczalnie czy dotacje na zakup – polskie miasta stawiają na elektryki.
Warszawa próbująca uporządkować parkowanie hulajnóg ustaliła z ich operatorami, że miejscem do ich parkowania będą miejsca ze stojakami rowerowymi oraz wyznaczone strefy. Obecnie takich miejsc jest 55, natomiast w najbliższej przyszłości ma być wyznaczonych jeszcze 26 kolejnych. Docelowo będzie ich 250.
Mimo jesieni i zapowiedzi pogorszenia pogody, operatorzy hulajnóg nie usuwają ich jeszcze z ulic. Z początkiem października wypożyczalnia hulajnóg elektrycznych ruszyła w Piekarach Śląskich. Firma Tier podstawiła 200 jednośladów.
Ten sam operator udostępnił w Zielonej Górze 300 hulajnóg zasilanych energią słoneczną. Wymienne baterie ładowane są z paneli fotowoltaicznych na dachu lokalnego magazynu.
Czytaj więcej
Od 30 sierpnia straż miejska zyska nowe uprawnienia. Będzie mogła wystawiać mandaty osobom kierującym hulajnogami elektrycznymi.
Wraz ze wzrostem liczby hulajnóg rośnie jednak ryzyko wypadków ich użytkowników. W USA na konferencji American Academy of Pediatrics przedstawiono dane, z których wynika, że urazy związane z jazdą na hulajnogach elektrycznych stają się coraz częstsze i coraz poważniejsze. Natomiast wskaźnik hospitalizacji pacjentów, którzy doznali wypadku na e-hulajnodze wzrósł z mniej niż 1 na każde 20 urazów w 2011 r. do 1 na 8 urazów w 2020 r.
Jak podaje InfoBike, we Włoszech coraz popularniejsze stają
się kursy nauki jazdy na elektrycznych hulajnogach, zorganizowane w związku z
serią niebezpiecznych wypadków z ich udziałem. W ub. roku ich liczba wzrosła we
Włoszech czterokrotnie w porównaniu z rokiem poprzednim; z 564 do 2100, a
rannych z 518 do 1980. Zanotowano też 10 ofiar śmiertelnych.