Porzucone e-hulajnogi traktowane jak samochody

Miasta mają coraz większy problem ze źle zaparkowanymi elektrycznymi hulajnogami.

Publikacja: 20.10.2022 14:50

W maju tego roku weszły w życie przepisy dotyczące jazdy hulajnogami oraz ich parkowania

W maju tego roku weszły w życie przepisy dotyczące jazdy hulajnogami oraz ich parkowania

Foto: adobestock

Tylko w ciągu pierwszych trzech kwartałów tego roku warszawski Zarząd Dróg Miejskich (ZDM) odstawił do magazynu 1152 e-hulajnogi, pozostawione byle gdzie, przeszkadzające pieszym i rowerzystom.

- Hulajnogi zaparkowane w sposób utrudniający ruch – tak jak inne pojazdy – podlegają holowaniu. Decyduje o tym policjant lub strażnik miejski, a ZDM zajmuje się stroną techniczną przedsięwzięcia – tłumaczył Jakub Dybalski, rzecznik ZDM, cytowany przez branżowy serwis InfoBike. Kosztami obciążany jest właściciel pojazdów.

W maju tego roku weszły w życie przepisy dotyczące jazdy hulajnogami oraz ich parkowania. Można je zostawiać jedynie w miejscach do tego wyznaczonych, a jeśli ich nie ma – jak najbliżej i równolegle do zewnętrznej krawędzi chodnika, zarazem najbardziej oddalonej od jezdni. 

Czytaj więcej

Rusza boom na elektryczne jednoślady w polskich miastach

Warszawa próbująca uporządkować parkowanie hulajnóg ustaliła z ich operatorami, że miejscem do ich parkowania będą miejsca ze stojakami rowerowymi oraz wyznaczone strefy. Obecnie takich miejsc jest 55, natomiast w najbliższej przyszłości ma być wyznaczonych jeszcze 26 kolejnych. Docelowo będzie ich 250.

Mimo jesieni i zapowiedzi pogorszenia pogody, operatorzy hulajnóg nie usuwają ich jeszcze z ulic. Z początkiem października wypożyczalnia hulajnóg elektrycznych ruszyła w Piekarach Śląskich. Firma Tier podstawiła 200 jednośladów.

Ten sam operator udostępnił w Zielonej Górze 300 hulajnóg zasilanych energią słoneczną. Wymienne baterie ładowane są z paneli fotowoltaicznych na dachu lokalnego magazynu.

Czytaj więcej

E-hulajnogi pod czujnym okiem strażników. Posypią się mandaty

Wraz ze wzrostem liczby hulajnóg rośnie jednak ryzyko wypadków ich użytkowników. W USA na konferencji American Academy of Pediatrics przedstawiono dane, z których wynika, że urazy związane z jazdą na hulajnogach elektrycznych stają się coraz częstsze i coraz poważniejsze. Natomiast wskaźnik hospitalizacji pacjentów, którzy doznali wypadku na e-hulajnodze wzrósł z mniej niż 1 na każde 20 urazów w 2011 r. do 1 na 8 urazów w 2020 r.

Jak podaje InfoBike, we Włoszech coraz popularniejsze stają się kursy nauki jazdy na elektrycznych hulajnogach, zorganizowane w związku z serią niebezpiecznych wypadków z ich udziałem. W ub. roku ich liczba wzrosła we Włoszech czterokrotnie w porównaniu z rokiem poprzednim; z 564 do 2100, a rannych z 518 do 1980. Zanotowano też 10 ofiar śmiertelnych.

Tylko w ciągu pierwszych trzech kwartałów tego roku warszawski Zarząd Dróg Miejskich (ZDM) odstawił do magazynu 1152 e-hulajnogi, pozostawione byle gdzie, przeszkadzające pieszym i rowerzystom.

- Hulajnogi zaparkowane w sposób utrudniający ruch – tak jak inne pojazdy – podlegają holowaniu. Decyduje o tym policjant lub strażnik miejski, a ZDM zajmuje się stroną techniczną przedsięwzięcia – tłumaczył Jakub Dybalski, rzecznik ZDM, cytowany przez branżowy serwis InfoBike. Kosztami obciążany jest właściciel pojazdów.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce