To 22 kilometry – niespełna jedna trzecia 70-kilometrowej południowej nitki autostrady pomiędzy Olszyną a węzłem Golnice. Kolejne odcinki – całą inwestycję na południowej jezdni A18 podzielono na 5 części – będą oddawane w 2023 r.
Autostrada A18, ale tylko jej północna nitka, przeszła modernizację w latach 2004-2006. Jezdnia południowa aż do końca ubiegłej dekady była dla podróżujących trasą koszmarem: stare betonowe płyty ułożone jeszcze w czasach III Rzeszy nazywane były „najdłuższymi schodami Europy” lub „patatajką” z powodu miarowego podskakiwania aut na łączeniach. Choć kluczowa decyzja o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej została wydana jeszcze w 2011 r., to finansowanie pojawiło się dopiero w 2018 r., pozwalając na uruchomienie przetargów i rozpoczęcie przebudowy trasy, podzielonej na 4 odcinki. W przyszłym miesiącu gotowy będzie odcinek 2. Odcinkami 1,3 i 4 pojedziemy za 13-14 miesięcy. Stara nawierzchnia zostanie rozebrana, nowa z betonu będzie miała szerokość 11 metrów. Powstaną nowe mosty i wiadukty oraz przejścia dla zwierząt.
Czytaj więcej
Z trzech autostrad, na jakich w 2022 r. będą prowadzone roboty budowlane, szczególnego znaczenia...
Ale budowa A18 to przygrywka do znacznie większych inwestycji w ciągu autostrady A4. Przebudowany zostanie odcinek od węzła Krzyżowa do węzła Legnica Południe. 36-kilometrowy fragment trasy będzie rozbudowany do dwóch jezdni z trzema pasami ruchu w obie strony oraz pasami awaryjnymi. W niektórych miejscach drogowcy rozbudują istniejące jezdnie, w innych – zbudują nowe fragmenty równolegle do istniejących. Dokumentację przygotuje warszawski Transprojekt, na co ma 48 miesięcy. Na rozpoczęcie budowy przyjdzie jednak poczekać: ma być realizowana w latach 2026-2029.
W połowie ub. roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na dokumentację budowy i rozbudowy autostrady A4 na odcinku od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód. Kontrakt z konsorcjum kierowanym przez Multiconsult Polska obejmuje także drogę ekspresową S5 pomiędzy Sobótką a Bolkowem. Dzięki temu cały dolnośląski odcinek autostrady A4 od Krzyżowej aż do Wrocławia stanie się w przyszłości nowoczesną arterią o najwyższych standardach bezpieczeństwa ruchu drogowego.