Samorządy na potęgę elektryfikują autobusowe floty

Kraków idzie w ślady Warszawy i mocno elektryfikuje miejską flotę. W całym kraju wkrótce będzie jeździć 850 elektrobusów.

Publikacja: 02.06.2022 23:09

W przyszłym roku w Krakowie pasażerowie będą mieć do dyspozycji przynajmniej 121 elektrycznych autob

W przyszłym roku w Krakowie pasażerowie będą mieć do dyspozycji przynajmniej 121 elektrycznych autobusów

Foto: Bruno Coelho

W ostatnim dniu maja krakowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne rozstrzygnęło kolejny przetarg na dostawę autobusów elektrycznych. 20 pojazdów dostarczy Solaris, który pokonał konkurentów: Volvo, Irizara oraz Autosana. Po dostarczeniu pojazdów, Kraków będzie miał w swojej flocie już setkę elektrobusów. - To kolejna realizowana w Krakowie inwestycja, dzięki której mieszkańcy zyskają komfortowe i bezpieczne pojazdy przyjazne dla środowiska – zapowiedział Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

W styczniu MPK otrzymało od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej gwarancję dotacji w wysokości 41,7 mln zł dofinansowującej zakup elektrobusów. Dotacja w ramach programu Zielony Transport Publiczny to blisko 80 proc. kosztów inwestycji. 13 pojazdów będzie mieć standardową długość, natomiast 7 to przegubowce.

Czytaj więcej

Drożejące paliwa i prąd hamują zakupy taboru

Władze Krakowa mocno rozpędzają rozbudowę elektrycznego segmentu miejskich autobusów, bo równolegle toczy się przetarg na dostawę 22 pojazdów dofinansowywanych z pieniędzy UE. Według TransInfo oznacza to, że w przyszłym roku w Krakowie pasażerowie będą mieć do dyspozycji przynajmniej 121 elektrycznych autobusów, z czego aż 81 to będą pojazdy przegubowe MEGA.

W innych miastach także pojawiają się lub wkrótce pojawią nowe elektrobusy. W końcu maja pierwsze tego rodzaju pojazdy – sześć Solarisów – zaprezentowały władze Torunia. Jeszcze nie jeżdżą, bo instalowane są ładowarki. Trzy tzw. wolne stacje będą ładować autobusy w zajezdni, natomiast kolejne trzy, ale szybkie z pantografem – już na trasie: pl. św. Katarzyny, pętli Uniwersytet i przystanku Rubinkowo II.  Ale elektryczna flota wkrótce się powiększy, bo zamówione zostały kolejne cztery pojazdy.

– Wkraczamy w nową erę transportu miejskiego – zapowiedział Michał Zaleski, prezydent Torunia.

Niskopodłogowe pojazdy wyposażone są m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, automaty do sprzedaży biletów, WiFi, łącza USB i system detekcji pożarów. - Autobusy, które zamówiliśmy mają bardzo nowoczesne baterie o pojemności 152 kWh, co powinno pozwolić im na przejechanie co najmniej 70 km - zapowiada Zbigniew Wyszogrodzki, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji.

Czytaj więcej

Wróci tramwaj z Łodzi do Konstantynowa. Ale też do Pabianic

Jak podaje branżowy serwis Infobus, autobusy elektryczne były przeszło dwukrotnie droższe w zakupie niż spalinowe. W ramach realizowanego kontraktu jeden elektrobus kosztował 2,75 mln zł, podczas gdy zakupiony w tym samym czasie autobus z silnikiem diesla 1,3 mln zł. - Natomiast zielone pojazdy mogą liczyć na zewnętrzne dofinansowanie w przeciwieństwie do diesli. Toruń kupił je dzięki dofinansowaniu z UE, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – informuje Infobus.

20 elektrobusów chce kupić Białystok. Będzie nimi jeździć trzech miejskich przewoźników, pojazdy mają być dostarczone w ciągu roku od podpisania umowy. Będą ładowane wyłącznie w zajezdni. Natomiast 18 elektrobusów, które dostarczy MAN, zacznie w przyszłym roku jeździć w Gdańsku.

Według prognoz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), do połowy 2022 r. elektrycznymi autobusami będą jeździć mieszkańcy już 64 miast. W ciągu kolejnych miesięcy łączna liczba e-busów w Polsce powinna sięgnąć 850 szt. – to prawie cztery razy więcej niż pod koniec 2019 r. i blisko 40 proc. więcej w porównaniu do końca 2021 r.

Szybki wzrost udziału elektrobusów we flotach samorządowych spółek przewozowych daje Polsce miejsce w gronie europejskich liderów elektryfikacji miejskiego taboru autobusowego. W 2021 r. zajęliśmy piąte miejsce w liczbie rejestrowanych autobusów elektrycznych. Przy czym oprócz Danii, wyprzedziły nas kraje z nieporównanie większym rynkiem motoryzacyjnym, znacznie szybciej rozwijające elektromobilność: Francja, Wielka Brytania oraz Niemcy. - Wiele wskazuje, że w roku bieżącym Polska umocni swoją pozycję w tym rankingu – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

W ostatnim dniu maja krakowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne rozstrzygnęło kolejny przetarg na dostawę autobusów elektrycznych. 20 pojazdów dostarczy Solaris, który pokonał konkurentów: Volvo, Irizara oraz Autosana. Po dostarczeniu pojazdów, Kraków będzie miał w swojej flocie już setkę elektrobusów. - To kolejna realizowana w Krakowie inwestycja, dzięki której mieszkańcy zyskają komfortowe i bezpieczne pojazdy przyjazne dla środowiska – zapowiedział Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

W styczniu MPK otrzymało od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej gwarancję dotacji w wysokości 41,7 mln zł dofinansowującej zakup elektrobusów. Dotacja w ramach programu Zielony Transport Publiczny to blisko 80 proc. kosztów inwestycji. 13 pojazdów będzie mieć standardową długość, natomiast 7 to przegubowce.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Kolej zintegrowana z autobusami
Transport
Gigantyczna inwestycja w stolicy napotyka coraz to nowe przeszkody
Transport
Na Wybrzeżu udany sezon wielkich wycieczkowców
Transport
Ilu Polaków jeździ pociągami? Najnowsze dane
Transport
Kraków stawia na szybkie tramwaje. Miasto planuje wielkie inwestycje
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?