Samorządy na potęgę elektryfikują autobusowe floty

Kraków idzie w ślady Warszawy i mocno elektryfikuje miejską flotę. W całym kraju wkrótce będzie jeździć 850 elektrobusów.

Publikacja: 02.06.2022 23:09

W przyszłym roku w Krakowie pasażerowie będą mieć do dyspozycji przynajmniej 121 elektrycznych autob

W przyszłym roku w Krakowie pasażerowie będą mieć do dyspozycji przynajmniej 121 elektrycznych autobusów

Foto: Bruno Coelho

W ostatnim dniu maja krakowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne rozstrzygnęło kolejny przetarg na dostawę autobusów elektrycznych. 20 pojazdów dostarczy Solaris, który pokonał konkurentów: Volvo, Irizara oraz Autosana. Po dostarczeniu pojazdów, Kraków będzie miał w swojej flocie już setkę elektrobusów. - To kolejna realizowana w Krakowie inwestycja, dzięki której mieszkańcy zyskają komfortowe i bezpieczne pojazdy przyjazne dla środowiska – zapowiedział Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

W styczniu MPK otrzymało od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej gwarancję dotacji w wysokości 41,7 mln zł dofinansowującej zakup elektrobusów. Dotacja w ramach programu Zielony Transport Publiczny to blisko 80 proc. kosztów inwestycji. 13 pojazdów będzie mieć standardową długość, natomiast 7 to przegubowce.

Czytaj więcej

Drożejące paliwa i prąd hamują zakupy taboru

Władze Krakowa mocno rozpędzają rozbudowę elektrycznego segmentu miejskich autobusów, bo równolegle toczy się przetarg na dostawę 22 pojazdów dofinansowywanych z pieniędzy UE. Według TransInfo oznacza to, że w przyszłym roku w Krakowie pasażerowie będą mieć do dyspozycji przynajmniej 121 elektrycznych autobusów, z czego aż 81 to będą pojazdy przegubowe MEGA.

W innych miastach także pojawiają się lub wkrótce pojawią nowe elektrobusy. W końcu maja pierwsze tego rodzaju pojazdy – sześć Solarisów – zaprezentowały władze Torunia. Jeszcze nie jeżdżą, bo instalowane są ładowarki. Trzy tzw. wolne stacje będą ładować autobusy w zajezdni, natomiast kolejne trzy, ale szybkie z pantografem – już na trasie: pl. św. Katarzyny, pętli Uniwersytet i przystanku Rubinkowo II.  Ale elektryczna flota wkrótce się powiększy, bo zamówione zostały kolejne cztery pojazdy.

– Wkraczamy w nową erę transportu miejskiego – zapowiedział Michał Zaleski, prezydent Torunia.

Niskopodłogowe pojazdy wyposażone są m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, automaty do sprzedaży biletów, WiFi, łącza USB i system detekcji pożarów. - Autobusy, które zamówiliśmy mają bardzo nowoczesne baterie o pojemności 152 kWh, co powinno pozwolić im na przejechanie co najmniej 70 km - zapowiada Zbigniew Wyszogrodzki, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji.

Czytaj więcej

Wróci tramwaj z Łodzi do Konstantynowa. Ale też do Pabianic

Jak podaje branżowy serwis Infobus, autobusy elektryczne były przeszło dwukrotnie droższe w zakupie niż spalinowe. W ramach realizowanego kontraktu jeden elektrobus kosztował 2,75 mln zł, podczas gdy zakupiony w tym samym czasie autobus z silnikiem diesla 1,3 mln zł. - Natomiast zielone pojazdy mogą liczyć na zewnętrzne dofinansowanie w przeciwieństwie do diesli. Toruń kupił je dzięki dofinansowaniu z UE, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – informuje Infobus.

20 elektrobusów chce kupić Białystok. Będzie nimi jeździć trzech miejskich przewoźników, pojazdy mają być dostarczone w ciągu roku od podpisania umowy. Będą ładowane wyłącznie w zajezdni. Natomiast 18 elektrobusów, które dostarczy MAN, zacznie w przyszłym roku jeździć w Gdańsku.

Według prognoz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), do połowy 2022 r. elektrycznymi autobusami będą jeździć mieszkańcy już 64 miast. W ciągu kolejnych miesięcy łączna liczba e-busów w Polsce powinna sięgnąć 850 szt. – to prawie cztery razy więcej niż pod koniec 2019 r. i blisko 40 proc. więcej w porównaniu do końca 2021 r.

Szybki wzrost udziału elektrobusów we flotach samorządowych spółek przewozowych daje Polsce miejsce w gronie europejskich liderów elektryfikacji miejskiego taboru autobusowego. W 2021 r. zajęliśmy piąte miejsce w liczbie rejestrowanych autobusów elektrycznych. Przy czym oprócz Danii, wyprzedziły nas kraje z nieporównanie większym rynkiem motoryzacyjnym, znacznie szybciej rozwijające elektromobilność: Francja, Wielka Brytania oraz Niemcy. - Wiele wskazuje, że w roku bieżącym Polska umocni swoją pozycję w tym rankingu – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

W ostatnim dniu maja krakowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne rozstrzygnęło kolejny przetarg na dostawę autobusów elektrycznych. 20 pojazdów dostarczy Solaris, który pokonał konkurentów: Volvo, Irizara oraz Autosana. Po dostarczeniu pojazdów, Kraków będzie miał w swojej flocie już setkę elektrobusów. - To kolejna realizowana w Krakowie inwestycja, dzięki której mieszkańcy zyskają komfortowe i bezpieczne pojazdy przyjazne dla środowiska – zapowiedział Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

W styczniu MPK otrzymało od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej gwarancję dotacji w wysokości 41,7 mln zł dofinansowującej zakup elektrobusów. Dotacja w ramach programu Zielony Transport Publiczny to blisko 80 proc. kosztów inwestycji. 13 pojazdów będzie mieć standardową długość, natomiast 7 to przegubowce.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Climate Classic Gdańsk 2024: Rowerzyści pojechali dla klimatu
Transport
Nowy przewoźnik może wyrzucić Polregio z torów na Zachodnim Pomorzu
Transport
W Polsce powstanie więcej dróg dla rowerów
Transport
Nadchodzą wielkie zmiany w ruchu pociągów przez Katowice
Transport
W Warszawie strefa czystego transportu od lipca. Kraków poczeka
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?