Wróci tramwaj z Łodzi do Konstantynowa. Ale też do Pabianic

Linia tramwajowa łącząca Łódź i Konstantynów Łódzki zostanie zmodernizowana. Władze obu miast podpisały umowę z wykonawcą wartą ponad 80 mln zł. Tramwaje z numerem 43 mają wrócić na tory w przyszłym roku.

Publikacja: 13.04.2022 11:08

Wróci tramwaj z Łodzi do Konstantynowa. Ale też do Pabianic

Foto: AdobeStock

- Znów będzie można podróżować bez stania w korkach i na pewno o wiele bardziej komfortowo niż wcześniej. Prace wykona konsorcjum dwóch firm z Łodzi. bardziej komfortowo niż wcześniej Prace wykona konsorcjum dwóch firm z Łodzi: Przedsiębiorstwo Drogowo Budowlane „Kemy” i Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Inwestycja będzie kosztowała 80,6 mln zł, z czego nasz odcinek 24,3 mln zł, a ten w obrębie Łodzi - 56,3 mln zł - podał Robert Jakubowski, burmistrz Konstantynowa Łódzkiego.

Spotkajmy się w tramwaju

Linię tramwajową łączącą Łódź i Konstantynów Łódzki uruchomiono w 1910 roku, a zamknięto w 2019 roku, gdy jej stan techniczny zagrażał bezpieczeństwu pasażerów, a po wykrzywionych szynach nie dało się już jeździć.

- Mieszkańcy naszego miasta żałowali, że tak się stało, bo stwarzał możliwość wygodnego dojazdu do Łodzi i powrotu do domu. Wiedząc, że konstantynowianie oczekują powrotu tych połączeń, postanowiliśmy zrobić wszystko, by znów mogli z nich skorzystać – mówi burmistrz Jakubowski.

Są dobre wiadomości. Linia tramwajowa łącząca Łódź i Konstantynów Łódzki zostanie zmodernizowana. W ubiegłym tygodniu władze obu miast podpisują umowę z wykonawcą.

- Bezpieczny i nowoczesny transport to inwestycja w przyszłość i rozwój miast. Mieszkańcy potrzebują sprawnej komunikacji, chcą szybko dojechać do pracy, szkoły, teatru czy kina. Mam nadzieję, że w 2023 spotkamy się w tramwaju na trasie między Łodzią a Konstantynowem - mówi Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi.

Nowe tory w Konstantynowie

Nowe torowisko i trakcja mają powstać wzdłuż ul. Konstantynowskiej (od ul. Krakowskiej do ul. Przygranicznej w Łodzi aż do pl. Wolności w Konstantynowie Łódzkim. Przebudowane lub wybudowane zupełnie od nowa zostaną torowisko, zwrotnice, sieć trakcyjna, przystanki, odcinki ulic przylegające do linii oraz instalacje podziemne.

Siedmiokilometrowy fragment przeznaczony do remontu został podzielony na dwa odcinki.

Łódzki, o długości ok. 2,8 km, obejmuje ul. Konstantynowską od ul. Krakowskiej do ul. Przygranicznej.

Tam przebudowana zostanie m.in. jednotorowa linia wraz z trakcją i kablami trakcyjnymi, pojawi się nowa podstacja wraz z wyposażeniem, powstaną także trzy zupełnie nowe mosty nad rzeką Łódką.

A na konstantynowskim odcinku - od ul. Przygranicznej do pl. Wolności w Konstantynowie Łódzkim - zostanie położone nowe torowisko, na mijankach - tzw. gdańskiej i srebrnej - pojawią się nowe zwrotnice i instalacje do ich ogrzewania.

Na jednotorowych odcinkach linii - zmodernizowany system sterowania ruchem. Na nowych peronach przystankowych staną wiaty z ławkami.

Czas realizacji inwestycji wynosi 16 miesięcy od daty zawarcia umowy z wykonawcą, w tym 7 miesięcy na opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej wraz ze złożeniem wniosku o wydanie decyzji zezwalającej na budowę.

Do Zgierza już jeździ

To nie jedyna podmiejska linia na terenie łódzkiej aglomeracji, która wróciła na tory.

Pod koniec ubiegłego roku uroczyście został przywrócony ruch tramwajowy między Łodzią i Zgierzem.

Pasażerów wozi tramwaj linii 6. Zapewnia on połączenie Zgierza z łódzką Manufakturą, przystankiem Piotrkowska Centrum, Górniakiem oraz z Widzewem.

Wraz z powrotem komunikacji tramwajowej przestał kursować autobus zastępczy Z45, a linia Z46 będzie łączyć Ozorków ze Zgierzem.

Jak informował Urząd Miasta Łodzi, z placu Kilińskiego w Zgierzu na Radogoszcz dojedziemy w 10 minut. Trasa do Manufaktury zajmie jedynie 25 minut.

Po zakończeniu remontów w Łodzi, tramwaj nr 6 zostanie zastąpiony linią 45, łączącą pl. Kilińskiego w Zgierzu z ul. Północną w Łodzi.

Urząd Marszałkowski podawał, że koszt odbudowy linii to ponad 38 mln złotych. Dotacja przekazana przez Urząd Marszałkowski w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego wyniosła ponad 26 mln zł.

A do Pabianic - wkrótce

Również trasa do Pabianic przechodzi wielką rewolucję. Prace toczą się na całym odcinku zarówno w Ksawerowie jak i Pabianicach 

Trwa bowiem kompleksowa modernizacją linii tramwajowej 41 do granic z Łodzią.

Obejmuje nie tylko przebudowę układu torowego wraz z niezbędną infrastrukturą, ale również stworzenie wydzielonego pasa tramwajowo-autobusowego, budowę nowych przystanków oraz budowę 1,5 km drogi dla rowerów w centrum Pabianic.

Planowany termin zakończenia umowy z wykonawcą to czerwiec 2022 roku. Jeśli zatem nie dojdzie do dodatkowych komplikacji, tramwajem do Pabianic pojedziemy za około pół roku. 

Całkowita wartość projektu obejmującego prace w Pabianicach i Ksawerowie wynosi  175,2 mln zł, z czego 151,8 mln w Pabianicach.

- Znów będzie można podróżować bez stania w korkach i na pewno o wiele bardziej komfortowo niż wcześniej. Prace wykona konsorcjum dwóch firm z Łodzi. bardziej komfortowo niż wcześniej Prace wykona konsorcjum dwóch firm z Łodzi: Przedsiębiorstwo Drogowo Budowlane „Kemy” i Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Inwestycja będzie kosztowała 80,6 mln zł, z czego nasz odcinek 24,3 mln zł, a ten w obrębie Łodzi - 56,3 mln zł - podał Robert Jakubowski, burmistrz Konstantynowa Łódzkiego.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Czego oczekują pasażerowie komunikacji miejskiej? Nowe badanie
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Transport
Przepisy nie pomagają samorządom, wraków w miastach przybywa
Transport
Zamiast taksówek, na postojach staną wszystkie auta
Transport
Bez polskiego prawa jazdy nie będą wozić pasażerów
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Transport
Strefa czystego transportu w Krakowie: będzie, ale później
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży