To lepszy wynik od podsumowania całego 2021 r., w którym elektrobusy, autobusy zasilane gazem oraz hybrydy zagarnęły niespełna dwie trzecie miejskiego rynku – podała firma JMK Analizy Rynku Transportowego.
Początek obecnego roku w zakupowych statystykach daje prowadzenie Łodzi, która odebrała partię hybrydowych autobusów produkcji Solarisa. Pozwolą one łódzkiemu Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu wycofać z eksploatacji ostatnie pojazdy z wysoką podłogą. Warty 113 mln zł kontrakt zawarty przez łódzki samorząd z producentem z Bolechowa obejmuje 10-letni najem 51 pojazdów 12- i 18-metrowych wraz z ich serwisowaniem.
Przy wsparciu rządu
Ubiegły rok pod względem „zazieleniania” autobusowej floty należał jednak do Warszawy, która zakupiła 90 autobusów na CNG, a kolejne miejsca zajęły Kraków oraz Jaworzno z zakupami elektrobusów. Według portalu Infobus, Warszawa była ekoliderem także w 2020 r., kiedy kupowała 140 autobusów elektrycznych, a także w 2019 r., gdy inwestowała w 153 autobusy zasilane gazem.
Czytaj więcej
Pandemia przegoniła z komunikacji miejskiej miliony osób. Samorządy stawiają na nowe rodzaje bile...
Po bezemisyjne autobusy sięga coraz więcej mniejszych miast. Od początku kwietnia elektrobus wozi pasażerów w Wejherowie. Dwa kolejne pojazdy trafią do miasta we wrześniu i w grudniu. 4 kwietnia oferty w przetargu na zakup jednego elektrobusa z ładowarkami otwarte zostały w Chodzieży. Zgłosił się Solaris – informuje branżowy serwis TransInfo. W tym samym dniu oferty w przetargu na dostawę 5 elektrobusów otworzyli samorządowcy w Stalowej Woli. O kontrakt ubiegają się trzej producenci: Solaris, MAN i Volvo. Nie będą to pierwsze „elektryki” w autobusowej flocie miasta: ma ono 10 takich pojazdów na 35 eksploatowanych.