Więcej ekologicznych autobusów w miejskiej komunikacji. Zmiana na pozycji lidera

W nowo rejestrowanych od stycznia do lutego 2022 r. autobusach kupowanych przez samorządy, pojazdy z alternatywnym napędem miały już 69-procentowy udział.

Publikacja: 07.04.2022 09:56

Kraków należy do liderów pod względem udziału ekologicznych pojazdów w komunikacji miejskiej

Kraków należy do liderów pod względem udziału ekologicznych pojazdów w komunikacji miejskiej

Foto: Bruno Coelho

To lepszy wynik od podsumowania całego 2021 r., w którym elektrobusy, autobusy zasilane gazem oraz hybrydy zagarnęły niespełna dwie trzecie miejskiego rynku – podała firma JMK Analizy Rynku Transportowego.

Początek obecnego roku w zakupowych statystykach daje prowadzenie Łodzi, która odebrała partię hybrydowych autobusów produkcji Solarisa. Pozwolą one łódzkiemu Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu wycofać z eksploatacji ostatnie pojazdy z wysoką podłogą. Warty 113 mln zł kontrakt zawarty przez łódzki samorząd z producentem z Bolechowa obejmuje 10-letni najem 51 pojazdów 12- i 18-metrowych wraz z ich serwisowaniem.

Przy wsparciu rządu

Ubiegły rok pod względem „zazieleniania” autobusowej floty należał jednak do Warszawy, która zakupiła 90 autobusów na CNG, a kolejne miejsca zajęły Kraków oraz Jaworzno z zakupami elektrobusów. Według portalu Infobus, Warszawa była ekoliderem także w 2020 r., kiedy kupowała 140 autobusów elektrycznych, a także w 2019 r., gdy inwestowała w 153 autobusy zasilane gazem.

Czytaj więcej

Nowe bilety, rozkłady, udogodnienia. Miasta walczą o powrót pasażerów

Po bezemisyjne autobusy sięga coraz więcej mniejszych miast. Od początku kwietnia elektrobus wozi pasażerów w Wejherowie. Dwa kolejne pojazdy trafią do miasta we wrześniu i w grudniu. 4 kwietnia oferty w przetargu na zakup jednego elektrobusa z ładowarkami otwarte zostały w Chodzieży. Zgłosił się Solaris – informuje branżowy serwis TransInfo. W tym samym dniu oferty w przetargu na dostawę 5 elektrobusów otworzyli samorządowcy w Stalowej Woli. O kontrakt ubiegają się trzej producenci: Solaris, MAN i Volvo. Nie będą to pierwsze „elektryki” w autobusowej flocie miasta: ma ono 10 takich pojazdów na 35 eksploatowanych.

Małe i średnie miasta będą kupować autobusy z ekologicznym napędem przy finansowym wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W drugim konkursowym naborze rządowego programu Zielony Transport Publiczny napłynęło 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego, głównie przedstawicieli samorządów z całej Polski.

Ograniczyć zanieczyszczenie powietrza

Realizacja zakupów nowych autobusów ma być powiązana z warunkami określonymi w Krajowym Planie Odbudowy, zakładającymi łączenie funkcji ekologicznych i społecznych. Inwestycje w nowy tabor dofinansowywany przez państwo mają nie tylko przyczyniać się do ograniczania zanieczyszczania powietrza: - Poprzez rozwój zeroemisyjnego transportu mają przeciwdziałać wykluczeniu transportowemu, szczególnie w regionach i miastach z wyzwaniami strukturalnymi – zapowiada NFOŚiGW.

Czytaj więcej

Śląsk usprawnia miejską komunikację. Ogromne wydatki już w tym roku

Jak podała w ubiegłym miesiącu organizacja europejskich producentów pojazdów ACEA, w 2021 r. udział elektrycznych autobusów w rynku Unii Europejskiej wzrósł do 10,6 proc. z 6,1 proc. rok wcześniej, a Polska na tle innych krajów UE pozytywnie się wyróżnia: udział nowych elektrobusów w rejestracjach autobusów wszystkich kategorii sięgnął w ubiegłym roku 16,4 proc.

W elektryfikacji taboru autobusowego mocno przeganiamy inne kraje naszego regionu: w Czechach w 2021 r. sprzedały się tylko 2 autobusy z czysto elektrycznym napędem, w Słowacji zaledwie 1. Lepszy od nich wynik odnotowały natomiast Węgry – 47 rejestracji, a zwłaszcza Rumunia – 69. W sumie ubiegłoroczny rynek elektrobusów w całej UE zwiększył się o prawie 79 proc.

W całej UE w 2021 r. przewoźnicy zakupili nieco ponad 3 tys. autobusów z napędem elektrycznym. Największych zakupów dokonała Francja, gdzie zarejestrowano 622 elektrobusy. Na drugim miejscu znalazły się Niemcy – 613 elektrobusów, a następnie Dania i Belgia – odpowiednio 224 i 222 pojazdy.

To lepszy wynik od podsumowania całego 2021 r., w którym elektrobusy, autobusy zasilane gazem oraz hybrydy zagarnęły niespełna dwie trzecie miejskiego rynku – podała firma JMK Analizy Rynku Transportowego.

Początek obecnego roku w zakupowych statystykach daje prowadzenie Łodzi, która odebrała partię hybrydowych autobusów produkcji Solarisa. Pozwolą one łódzkiemu Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu wycofać z eksploatacji ostatnie pojazdy z wysoką podłogą. Warty 113 mln zł kontrakt zawarty przez łódzki samorząd z producentem z Bolechowa obejmuje 10-letni najem 51 pojazdów 12- i 18-metrowych wraz z ich serwisowaniem.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Kolej zintegrowana z autobusami
Transport
Gigantyczna inwestycja w stolicy napotyka coraz to nowe przeszkody
Transport
Na Wybrzeżu udany sezon wielkich wycieczkowców
Transport
Ilu Polaków jeździ pociągami? Najnowsze dane
Transport
Kraków stawia na szybkie tramwaje. Miasto planuje wielkie inwestycje
Materiał Promocyjny
Nowe narzędzia to nowe możliwości