Więcej ekologicznych autobusów w miejskiej komunikacji. Zmiana na pozycji lidera

W nowo rejestrowanych od stycznia do lutego 2022 r. autobusach kupowanych przez samorządy, pojazdy z alternatywnym napędem miały już 69-procentowy udział.

Publikacja: 07.04.2022 09:56

Kraków należy do liderów pod względem udziału ekologicznych pojazdów w komunikacji miejskiej

Kraków należy do liderów pod względem udziału ekologicznych pojazdów w komunikacji miejskiej

Foto: Bruno Coelho

To lepszy wynik od podsumowania całego 2021 r., w którym elektrobusy, autobusy zasilane gazem oraz hybrydy zagarnęły niespełna dwie trzecie miejskiego rynku – podała firma JMK Analizy Rynku Transportowego.

Początek obecnego roku w zakupowych statystykach daje prowadzenie Łodzi, która odebrała partię hybrydowych autobusów produkcji Solarisa. Pozwolą one łódzkiemu Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu wycofać z eksploatacji ostatnie pojazdy z wysoką podłogą. Warty 113 mln zł kontrakt zawarty przez łódzki samorząd z producentem z Bolechowa obejmuje 10-letni najem 51 pojazdów 12- i 18-metrowych wraz z ich serwisowaniem.

Przy wsparciu rządu

Ubiegły rok pod względem „zazieleniania” autobusowej floty należał jednak do Warszawy, która zakupiła 90 autobusów na CNG, a kolejne miejsca zajęły Kraków oraz Jaworzno z zakupami elektrobusów. Według portalu Infobus, Warszawa była ekoliderem także w 2020 r., kiedy kupowała 140 autobusów elektrycznych, a także w 2019 r., gdy inwestowała w 153 autobusy zasilane gazem.

Czytaj więcej

Nowe bilety, rozkłady, udogodnienia. Miasta walczą o powrót pasażerów

Po bezemisyjne autobusy sięga coraz więcej mniejszych miast. Od początku kwietnia elektrobus wozi pasażerów w Wejherowie. Dwa kolejne pojazdy trafią do miasta we wrześniu i w grudniu. 4 kwietnia oferty w przetargu na zakup jednego elektrobusa z ładowarkami otwarte zostały w Chodzieży. Zgłosił się Solaris – informuje branżowy serwis TransInfo. W tym samym dniu oferty w przetargu na dostawę 5 elektrobusów otworzyli samorządowcy w Stalowej Woli. O kontrakt ubiegają się trzej producenci: Solaris, MAN i Volvo. Nie będą to pierwsze „elektryki” w autobusowej flocie miasta: ma ono 10 takich pojazdów na 35 eksploatowanych.

Małe i średnie miasta będą kupować autobusy z ekologicznym napędem przy finansowym wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W drugim konkursowym naborze rządowego programu Zielony Transport Publiczny napłynęło 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego, głównie przedstawicieli samorządów z całej Polski.

Ograniczyć zanieczyszczenie powietrza

Realizacja zakupów nowych autobusów ma być powiązana z warunkami określonymi w Krajowym Planie Odbudowy, zakładającymi łączenie funkcji ekologicznych i społecznych. Inwestycje w nowy tabor dofinansowywany przez państwo mają nie tylko przyczyniać się do ograniczania zanieczyszczania powietrza: - Poprzez rozwój zeroemisyjnego transportu mają przeciwdziałać wykluczeniu transportowemu, szczególnie w regionach i miastach z wyzwaniami strukturalnymi – zapowiada NFOŚiGW.

Czytaj więcej

Śląsk usprawnia miejską komunikację. Ogromne wydatki już w tym roku

Jak podała w ubiegłym miesiącu organizacja europejskich producentów pojazdów ACEA, w 2021 r. udział elektrycznych autobusów w rynku Unii Europejskiej wzrósł do 10,6 proc. z 6,1 proc. rok wcześniej, a Polska na tle innych krajów UE pozytywnie się wyróżnia: udział nowych elektrobusów w rejestracjach autobusów wszystkich kategorii sięgnął w ubiegłym roku 16,4 proc.

W elektryfikacji taboru autobusowego mocno przeganiamy inne kraje naszego regionu: w Czechach w 2021 r. sprzedały się tylko 2 autobusy z czysto elektrycznym napędem, w Słowacji zaledwie 1. Lepszy od nich wynik odnotowały natomiast Węgry – 47 rejestracji, a zwłaszcza Rumunia – 69. W sumie ubiegłoroczny rynek elektrobusów w całej UE zwiększył się o prawie 79 proc.

W całej UE w 2021 r. przewoźnicy zakupili nieco ponad 3 tys. autobusów z napędem elektrycznym. Największych zakupów dokonała Francja, gdzie zarejestrowano 622 elektrobusy. Na drugim miejscu znalazły się Niemcy – 613 elektrobusów, a następnie Dania i Belgia – odpowiednio 224 i 222 pojazdy.

To lepszy wynik od podsumowania całego 2021 r., w którym elektrobusy, autobusy zasilane gazem oraz hybrydy zagarnęły niespełna dwie trzecie miejskiego rynku – podała firma JMK Analizy Rynku Transportowego.

Początek obecnego roku w zakupowych statystykach daje prowadzenie Łodzi, która odebrała partię hybrydowych autobusów produkcji Solarisa. Pozwolą one łódzkiemu Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu wycofać z eksploatacji ostatnie pojazdy z wysoką podłogą. Warty 113 mln zł kontrakt zawarty przez łódzki samorząd z producentem z Bolechowa obejmuje 10-letni najem 51 pojazdów 12- i 18-metrowych wraz z ich serwisowaniem.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Zamiast taksówek, na postojach staną wszystkie auta
Transport
Bez polskiego prawa jazdy nie będą wozić pasażerów
Transport
Strefa czystego transportu w Krakowie: będzie, ale później
Materiał partnera
Budownictwo neutralne dla klimatu
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Transport
Skoro są dopłaty do e-aut, to czemu nie do e-rowerów?
Transport
Climate Classic Gdańsk 2024: Rowerzyści pojechali dla klimatu