To lepszy wynik od podsumowania całego 2021 r., w którym elektrobusy, autobusy zasilane gazem oraz hybrydy zagarnęły niespełna dwie trzecie miejskiego rynku – podała firma JMK Analizy Rynku Transportowego.
Początek obecnego roku w zakupowych statystykach daje prowadzenie Łodzi, która odebrała partię hybrydowych autobusów produkcji Solarisa. Pozwolą one łódzkiemu Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu wycofać z eksploatacji ostatnie pojazdy z wysoką podłogą. Warty 113 mln zł kontrakt zawarty przez łódzki samorząd z producentem z Bolechowa obejmuje 10-letni najem 51 pojazdów 12- i 18-metrowych wraz z ich serwisowaniem.
Przy wsparciu rządu
Ubiegły rok pod względem „zazieleniania” autobusowej floty należał jednak do Warszawy, która zakupiła 90 autobusów na CNG, a kolejne miejsca zajęły Kraków oraz Jaworzno z zakupami elektrobusów. Według portalu Infobus, Warszawa była ekoliderem także w 2020 r., kiedy kupowała 140 autobusów elektrycznych, a także w 2019 r., gdy inwestowała w 153 autobusy zasilane gazem.
Czytaj więcej
Pandemia przegoniła z komunikacji miejskiej miliony osób. Samorządy stawiają na nowe rodzaje biletów i udogodnienia, aby nakłonić pasażerów do powrotu.
Po bezemisyjne autobusy sięga coraz więcej mniejszych miast. Od początku kwietnia elektrobus wozi pasażerów w Wejherowie. Dwa kolejne pojazdy trafią do miasta we wrześniu i w grudniu. 4 kwietnia oferty w przetargu na zakup jednego elektrobusa z ładowarkami otwarte zostały w Chodzieży. Zgłosił się Solaris – informuje branżowy serwis TransInfo. W tym samym dniu oferty w przetargu na dostawę 5 elektrobusów otworzyli samorządowcy w Stalowej Woli. O kontrakt ubiegają się trzej producenci: Solaris, MAN i Volvo. Nie będą to pierwsze „elektryki” w autobusowej flocie miasta: ma ono 10 takich pojazdów na 35 eksploatowanych.
Małe i średnie miasta będą kupować autobusy z ekologicznym napędem przy finansowym wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W drugim konkursowym naborze rządowego programu Zielony Transport Publiczny napłynęło 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego, głównie przedstawicieli samorządów z całej Polski.
Ograniczyć zanieczyszczenie powietrza
Realizacja zakupów nowych autobusów ma być powiązana z warunkami określonymi w Krajowym Planie Odbudowy, zakładającymi łączenie funkcji ekologicznych i społecznych. Inwestycje w nowy tabor dofinansowywany przez państwo mają nie tylko przyczyniać się do ograniczania zanieczyszczania powietrza: - Poprzez rozwój zeroemisyjnego transportu mają przeciwdziałać wykluczeniu transportowemu, szczególnie w regionach i miastach z wyzwaniami strukturalnymi – zapowiada NFOŚiGW.
Czytaj więcej
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) chce kompleksowo przebudować system publicznej komunikacji. Przejazdy pomiędzy miastami mają ułatwić nowe linie autobusowe, a modernizacja linii tramwajowych skrócić czas kursów.
Jak podała w ubiegłym miesiącu organizacja europejskich producentów pojazdów ACEA, w 2021 r. udział elektrycznych autobusów w rynku Unii Europejskiej wzrósł do 10,6 proc. z 6,1 proc. rok wcześniej, a Polska na tle innych krajów UE pozytywnie się wyróżnia: udział nowych elektrobusów w rejestracjach autobusów wszystkich kategorii sięgnął w ubiegłym roku 16,4 proc.
W elektryfikacji taboru autobusowego mocno przeganiamy inne kraje naszego regionu: w Czechach w 2021 r. sprzedały się tylko 2 autobusy z czysto elektrycznym napędem, w Słowacji zaledwie 1. Lepszy od nich wynik odnotowały natomiast Węgry – 47 rejestracji, a zwłaszcza Rumunia – 69. W sumie ubiegłoroczny rynek elektrobusów w całej UE zwiększył się o prawie 79 proc.
W całej UE w 2021 r. przewoźnicy zakupili nieco ponad 3 tys.
autobusów z napędem elektrycznym. Największych zakupów dokonała Francja, gdzie
zarejestrowano 622 elektrobusy. Na drugim miejscu znalazły się Niemcy – 613
elektrobusów, a następnie Dania i Belgia – odpowiednio 224 i 222 pojazdy.