Więcej linii tramwajowych. Nowe inwestycje komunikacyjne w miastach

Tramwaje Warszawskie po ponownej aukcji rozstrzygnęły przetarg na budowę trasy tramwajowej w kierunku Wilanowa.

Publikacja: 17.03.2022 11:47

Więcej linii tramwajowych. Nowe inwestycje komunikacyjne w miastach

Foto: Adobe Stock

W stolicy ruszyła też już budowa nowej linii wzdłuż ulicy Kasprzaka, a w Poznaniu dobiega końca największa inwestycja komunikacyjna ostatnich lat – tramwaju na Naramowice.

- Nie minęły dwa lata od rozpoczęcia zasadniczych robót budowlanych, a postępy są tak zaawansowane, że możemy przetestować już teraz całą trasę  – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Wybrany wykonawca trasy do Wilanowa

We wrześniu ub. roku Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na budowę trasy tramwajowej od Puławskiej do pętli Stegny i krańca przy Branickiego w Miasteczku Wilanów.

Oferty zostały otwarte jeszcze w grudniu ubiegłego roku. Zgłosiło się wówczas siedem firm, ale najtańsza oferta była dwa razy droższa, niż przewidziano w budżecie na inwestycję. 

Na początku stycznia Tramwaje Warszawskie ogłosiły, że przetarg wgrała firma Budimex, która w trakcie aukcji elektronicznej zeszła z ceną do 732 mln zł brutto (w tym 492 mln zł na odcinek podstawowy) – przy budżecie Tramwajów Warszawskich określonym na 498 mln zł.

Jednak od tego rozstrzygnięcia odwołało się ZUE, kwestionując doświadczenie kierownika budowy i robót drogowych, które było brane przy punktacji ofert.

W lutym Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie i nakazała powtórzenie czynności przeprowadzenia aukcji elektronicznej.

Tramwaje Warszawskie przeprowadziły nową aukcję. W niej na prowadzenie ponownie wysunął się Budimex, który jeszcze bardziej zszedł z ceny – do 685 mln 424 tys. zł (w tym ok. 461 mln zł za zadanie podstawowe).

I właśnie oferta tej firmy, po odjęciu części punktów za doświadczenie personelu, została ponownie uznana za najkorzystniejszą. Budimex otrzymał 96 punktów na 100 możliwych. Teraz wynik musi się uprawomocnić.

Wykonawca będzie miał na zbudowanie ponad 8-kilometrowej trasy do Wilanowa 20 miesięcy. Według planów, budowa ma rozpocząć się w przyszłym roku.

Ale to nie wszystko. Warszawa podpisała właśnie umowę na studium techniczno–ekonomiczne nowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Modlińskiej.

Studium techniczno–ekonomiczne to początek przygotowań do budowy nowej linii tramwajowej.

Zanim robotnicy wbiją pierwszą łopatę na budowie, będzie trzeba przeprowadzić analizę oddziaływania inwestycji na środowisko, czyli zdobyć decyzję środowiskową, przygotować projekt budowlany i dostać pozwolenie na budowę.

Wykonawca będzie miał niecały rok na przygotowanie dokumentacji. Przygotuje ją firma Databout z Warszawy za kwotę 1 mln  470 tys. zł netto. Najważniejsze przy budowie nowej trasy będzie pozyskanie przez miasto funduszy m.in. ze środków UE – ale żeby móc z nich korzystać, potrzebna jest szczegółowa dokumentacja.

Tramwajem po Kasprzaka

To nie jedyna duża inwestycja tramwajowa w stolicy. Na początku marca ruszyła budowa takiej linii - wzdłuż ulicy Kasprzaka.

Tramwaje Warszawskie zbudują  ok. 2,3 km nowych torów między ulicami Wolską i Skierniewicką oraz zmodernizują ok. 1,2 km istniejącego torowiska w ciągu Wolskiej i Kasprzaka.

W związku z budową obydwie jezdnie Kasprzaka zostaną zwężone do dwóch pasów w każdą stronę na odcinku od Karolkowej do Płockiej.

Na każdej z jezdni wykonawca wygrodzi pasy przylegające do torowiska. Kierowcy jadący ul. Prostą od strony ronda Daszyńskiego na skrzyżowaniu z Karolkową będą mieli do dyspozycji cztery pasy ruchu: wyłączony z ruchu będzie jeden ze środkowych pasów, tak aby dopasować przekrój jezdni do jej zwężenia za skrzyżowaniem.

Z drugiej strony skrzyżowania, na jezdni Kasprzaka w stronę ronda Daszyńskiego, dostępne będą trzy pasy: osobne do skrętu w lewo lub prawo w Karolkową i do jazdy prosto.

Na samej  Karolkowej układ pasów ruchu się nie zmieni. Podobne zmiany zostaną wprowadzone na skrzyżowaniu Kasprzaka z ulicami Płocką i Krzyżanowskiego.

Przed skrzyżowaniem na jezdni Kasprzaka w stronę ronda Daszyńskiego wyłączony z ruchu zostanie jeden ze środkowych pasów.

Za skrzyżowaniem kierowcy będą mieli do dyspozycji dwa pasy ruchu. Taka organizacja ruchu obowiązywać będzie do końca czerwca. Kolejne etapy – jak zapowiada spółka - wdrażane będą w wakacje.

W czasie inwestycji wybudowane zostaną nowe przystanki przy Płockiej, przy przystanku kolejowym Warszawa Wola oraz przy ul. Ordona.

Budowa nowej trasy ma się zakończyć w 2023 roku. Inwestycją zajmuje firma Strabag za kwotę 205,4 mln zł. Część środków pochodzi z dotacji unijnych.

Nowa trasa ma zapewnić szybki dojazd do stacji metra Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ.

Czekali na tramwaj ponad 20 lat

Kończy się duża inwestycja tramwajowa w Poznaniu. W piątek, 11 marca –w ramach testów – składy po raz pierwszy dojechały do ul. Błażeja na Naramowicach.

Na tę inwestycję mieszkańcy północnych dzielnic Poznania czekali od ponad 20 lat.

Najpóźniej do końca maja cała trasa będzie dostępna dla pasażerów. Próbne przejazdy prowadzone były na odcinku między ulicami Włodarską a Błażeja, gdzie gotowe jest już nowe torowisko z siecią trakcyjną.

Odcinek trasy między pętlą Wilczak a ul. Lechicką jest już od ubiegłego roku dostępny dla pasażerów. Za tymczasowym przystankiem końcowym Lechicka/Naramowicka powstaje dwupoziomowy węzeł, którym tramwaje pojadą nad ul. Lechicką.

Dalej trasa biegnie zachodnią stroną al. Praw Kobiet, czyli nowej drogi powstałej w ramach tej inwestycji.

Wzdłuż niej powstały cztery kolejne przystanki w rejonie: ul. Sarmackiej, Łużyckiej, Hilczer-Kurnatowskiej oraz Błażeja.

Między ulicami Sarmacką i Łużycką na torowisko będą wjeżdżać także autobusy, co ułatwi pasażerom przesiadki. Podobnie jak na oddanym już do użytku odcinku, większość torowiska będzie zielona za sprawą rozchodnika, czyli wytrzymałej rośliny, odpornej na suszę.

Prace wykończeniowe związane z realizacją nowej inwestycji potrwają do jesieni. Na nowy układ komunikacyjny na trasie na Naramowice składa się nowe torowisko o długości 3,3 km i niemal 7,5 km dróg, łącznie z drogami dojazdowymi i skrzyżowaniami.

Koszt inwestycji wyniesie blisko 380 mln zł, z czego ponad 155 mln zł stanowi dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

W stolicy ruszyła też już budowa nowej linii wzdłuż ulicy Kasprzaka, a w Poznaniu dobiega końca największa inwestycja komunikacyjna ostatnich lat – tramwaju na Naramowice.

- Nie minęły dwa lata od rozpoczęcia zasadniczych robót budowlanych, a postępy są tak zaawansowane, że możemy przetestować już teraz całą trasę  – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Pozostało 94% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Transport
Szybkie pociągi zjadą łącznicami do powiatów
Transport
Kolej funduje mieszkańcom Katowic horror na ulicach
Transport
Jak polskie miasta świętują Europejski Tydzień Mobilności?
Transport
W złym stanie prawie połowa dróg w Polsce. Nowy raport
Transport
Potrzebne stacje dla wodorowej floty