Na autostradzie A18 stanowiącej przedłużenie autostrady A4 w kierunku Berlina, w tym roku będzie oddany pierwszy odcinek południowej jezdni – w sumie ponad 20 kilometrów.
Do niedawna ta wybudowana jeszcze w latach 30. ubiegłego wieku nitka nazywana była najdłuższymi schodami Europy ze względu na fatalny stan techniczny betonowych płyt. Wygodna była tylko jezdnia północna wybudowana w latach 2004-2007. Choć decyzje o przebudowie jezdni południowej były wydane już dekadę temu, dopiero przed czterema laty inwestycji zapewniono finansowanie, co pozwoliło na jej realizację. Stara nawierzchnia zostanie rozebrana, nowa z betonu będzie miała szerokość 11 metrów. Powstaną nowe mosty i wiadukty oraz przejścia dla zwierząt. Cała trasa od Olszyny do węzła Golnice o długości przeszło 70 km ma być gotowa w przyszłym roku.
Czytaj więcej
Rozkręca się budowa trasy ekspresowej S19 Via Carpatia, mającej stać się drogowym kręgosłupem wsc...
Ale budowa A18 to przygrywka do znacznie większych inwestycji w ciągu autostrady A4. Przebudowany zostanie odcinek od węzła Krzyżowa do węzła Legnica Południe. 36-kilometrowy fragment trasy będzie rozbudowany do dwóch jezdni z trzema pasami ruchu w obie strony oraz pasami awaryjnymi. W niektórych miejscach drogowcy rozbudują istniejące jezdnie, w innych – zbudują nowe fragmenty równolegle do istniejących. Dokumentację przygotuje warszawski Transprojekt, na co ma 48 miesięcy. Na rozpoczęcie budowy przyjdzie jednak poczekać: ma być realizowana w latach 2026-2029.
W połowie ub. roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na dokumentację budowy i rozbudowy autostrady A4 na odcinku od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód. Kontrakt z konsorcjum kierowanym przez Multiconsult Polska obejmuje także drogę ekspresową S5 pomiędzy Sobótką a Bolkowem. Dzięki temu cały dolnośląski odcinek autostrady A4 od Krzyżowej aż do Wrocławia stanie się w przyszłości nowoczesną arterią o najwyższych standardach bezpieczeństwa ruchu drogowego.