Reklama

Rozbudowa autostrad na Dolnym Śląsku: będą szersze i bezpieczniejsze

Z trzech autostrad, na jakich w 2022 r. będą prowadzone roboty budowlane, szczególnego znaczenia nabiera inwestycja na Dolnym Śląsku.

Publikacja: 09.03.2022 15:03

Na autostradzie A4 planowane są znaczące inwestycje

Na autostradzie A4 planowane są znaczące inwestycje

Foto: moto.rp.pl

Na autostradzie A18 stanowiącej przedłużenie autostrady A4 w kierunku Berlina, w tym roku będzie oddany pierwszy odcinek południowej jezdni – w sumie ponad 20 kilometrów.

Do niedawna ta wybudowana jeszcze w latach 30. ubiegłego wieku nitka nazywana była najdłuższymi schodami Europy ze względu na fatalny stan techniczny betonowych płyt. Wygodna była tylko jezdnia północna wybudowana w latach 2004-2007. Choć decyzje o przebudowie jezdni południowej były wydane już dekadę temu, dopiero przed czterema laty inwestycji zapewniono finansowanie, co pozwoliło na jej realizację. Stara nawierzchnia zostanie rozebrana, nowa z betonu będzie miała szerokość 11 metrów. Powstaną nowe mosty i wiadukty oraz przejścia dla zwierząt. Cała trasa od Olszyny do węzła Golnice o długości przeszło 70 km ma być gotowa w przyszłym roku.

Czytaj więcej

Na Podkarpaciu powstanie 2-kilometrowy tunel

Ale budowa A18 to przygrywka do znacznie większych inwestycji w ciągu autostrady A4. Przebudowany zostanie odcinek od węzła Krzyżowa do węzła Legnica Południe. 36-kilometrowy fragment trasy będzie rozbudowany do dwóch jezdni z trzema pasami ruchu w obie strony oraz pasami awaryjnymi. W niektórych miejscach drogowcy rozbudują istniejące jezdnie, w innych – zbudują nowe fragmenty równolegle do istniejących. Dokumentację przygotuje warszawski Transprojekt, na co ma 48 miesięcy. Na rozpoczęcie budowy przyjdzie jednak poczekać: ma być realizowana w latach 2026-2029.

W połowie ub. roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na dokumentację budowy i rozbudowy autostrady A4 na odcinku od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód. Kontrakt z konsorcjum kierowanym przez Multiconsult Polska obejmuje także drogę ekspresową S5 pomiędzy Sobótką a Bolkowem. Dzięki temu cały dolnośląski odcinek autostrady A4 od Krzyżowej aż do Wrocławia stanie się w przyszłości nowoczesną arterią o najwyższych standardach bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Reklama
Reklama

O ile w przypadku odcinka pomiędzy Legnicą a Krzyżową rozbudowa będzie prowadzona w istniejącym śladzie, to w przypadku A4 i S5 do wyboru będą trzy możliwości. Pierwsza przewiduje rozbudowę w istniejącym śladzie autostrady A4 od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód oraz budowę nowej drogi ekspresowej S5. W tej opcji autostrada A4 miałaby dwie jezdnie po trzy pasy ruchu wraz z pasem awaryjnym, a węzły i obiekty inżynierskie byłyby przebudowane. Droga ekspresowa S5 połączyłaby się w tym wariancie z projektowaną obecnie drogą ekspresową S8 na węźle Olbrachtowice, natomiast z drogą ekspresową S3 na węźle Bolków.

Czytaj więcej

Rozrasta się sieć dróg we wschodniej części Polski

Druga możliwość zakłada rozbudowę w istniejącym śladzie odcinka A4 od węzła Legnica Południe do projektowanego węzła Wichrów. Natomiast od węzła Wichrów do nowo projektowanego węzła Stary Śleszów A4 budowana byłaby w nowym korytarzu. Miałaby także dwie jezdnie po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Połączenia S5 z drogami ekspresowymi S8 i S3 byłyby takie jak w wariancie pierwszym.

Wariant trzeci przewiduje rozbudowę A4 tak jak w wariancie drugim, natomiast droga ekspresowa S5 połączyłaby się z projektowaną A4 w węźle Mirosławice oraz z S3 w węźle Bolków.

Wszystkie warianty A4 i S5 zostaną tak zaprojektowane, by przebiegały jak najdalej od zabudowań i omijały obszary Natura 2000. Drogi poprzeczne łączące okoliczne miejscowości byłyby zachowane. W styczniu ruszyły społeczne konsultacje dotyczące proponowanych przebiegów. Inwestycja ma poprawić bezpieczeństwo ruchu i zwiększyć przepustowość trasy, obecnie mocno zatkanej ciężarówkami.

Transport
Kraków gotowy na strefę czystego transportu. Co zmieni dla mieszkańców i turystów?
Transport
Szczecin przygotowuje strefę czystego transportu. Kilka tygodni na konsultacje
Transport
Miasta inwestują w systemy ITS. Finansowe wsparcie zapewniają fundusze unijne
Transport
Od połowy grudnia pociągi pojadą inaczej. Kogo zmiany dotkną najbardziej?
Transport
Samorządy kupują autobusy. Będzie więcej elektryków
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama