Szykowane są także inwestycje w aglomeracyjne linie kolejowe. Do tego ma dojść unowocześnienie i ujednolicenie systemów płatności. Tylko w tym roku GZM zainwestuje w integrację transportu publicznego 1,4 miliarda złotych.
Rozbudowywany jest system linii metropolitalnych, choć z powodu braku kierowców proces uruchomienia wszystkich 31 połączeń zwolnił w połowie ubiegłego roku. W połowie lutego uruchomiono 3 nowe połączenia autobusowe, obejmujące m.in. Gliwice, Piekary Śląskie, Pilchowice i Sośnicowice. W ciągu kolejnych sześciu miesięcy maja ruszyć kolejne linie: M15, M17, M25, M26 i M103. Ich trasy mają przebiegać przez Bobrowniki, Bytom, Czeladź, Dąbrowę Górniczą, Imielin, Katowice, Lędziny, Mysłowice, Piekary Śląskie, Psary, Siemianowice Śląskie, Sławków, Sosnowiec i Tychy.
Czytaj więcej
Samorządowe spółki komunikacyjne wprowadzają bezpłatne przejazdy dla uchodźców z Ukrainy. Za darmo mogą oni też jeździć kolejami regionalnymi i innymi z grupy PKP.
Jak zapowiada zarząd GZM, metrolinie powinny zapewnić większą liczbę kursów, w równych odstępach czasu niemal przez całą dobę. Mają być zarazem otwarciem nowego etapu w lokalnej komunikacji oraz początkiem budowy zrównoważonego transportu w regionie.
Zaplanowana jest standaryzacja wymagań wobec autobusów. Określony zostanie maksymalny wiek pojazdów, norma emisji spalin, wyposażenie. Pojazdy będą musiały być wyposażone m.in. w klimatyzację, system ogrzewania, ładowarki USB, dostęp do WiFi. Standaryzacja obejmie także wygląd zewnętrzny i wewnętrzny pojazdów, w tym kolory system informacji pasażerskiej. Zmiany będą jednak wprowadzane stopniowo. Ale wraz z upływem czasu oczekiwania względem przewoźników będą coraz wyższe.