W lutym ogłoszony zostanie także przetarg na firmę, która zapewni obsługę wszystkich pozostałych, zaplanowanych połączeń. Docelowo system metrolinii składać się będzie z 31 linii autobusowych.

Do tej pory uruchomionych zostało 12 linii metropolitalnych, które połączyły 24 miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). - Metrolinie mają zapewnić większą liczbę kursów, w równych odstępach czasu niemal przez całą dobę – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM. Mają być zarazem otwarciem nowego etapu w lokalnej komunikacji oraz początkiem budowy zrównoważonego transportu w regionie.

Czytaj więcej

W miejskich autobusach coraz więcej prądu

Według Zarządu Transportu Metropolitalnego (ZTM obsługuje prawie 7 tys. przystanków na sieci składającej się z ok. 450 linii), podróżowanie komunikacją publiczną w aglomeracji katowickiej będzie coraz łatwiejsze i wygodniejsze. Przewidziano standaryzację wielu elementów ważnych dla pasażerów. Przykładem będą wymagania wobec autobusów: określony zostanie maksymalny wiek pojazdów, norma emisji spalin, wyposażenie. Pojazdy będą musiały być wyposażone m.in. w klimatyzację, system ogrzewania, ładowarki USB, dostęp do WiFi. Standaryzacja obejmie także wygląd zewnętrzny i wewnętrzny pojazdów, w tym kolory system informacji pasażerskiej. Zmiany będą jednak wprowadzane stopniowo. Ale wraz z upływem czasu oczekiwania względem przewoźników będą coraz wyższe.

Trzy nowe połączenia uruchamiane z początkiem przyszłego weekendu mają być także odpowiedzią na zgłaszane przez mieszkańców oczekiwania dotyczące usprawnienia komunikacji miejskiej pomiędzy gliwickimi osiedlami i mniejszymi miejscowościami. Linia M104 połączy Gliwice ze Stanicą w gminie Pilchowice, a prócz regularnych kursów w dni robocze będzie jeździć również w dni wolne od pracy.

Czytaj więcej

Komunikacja miejska. Wraca oddzielanie kierowców od pasażerów

Od soboty ruszy metrolinia M100, nastawiona na mieszkańców dzielnic Gliwic, w tym Ostropa i Wilczego Gardła. – Liczymy, że częstsze, szybsze i nowocześniejsze połączenia autobusowe z Gliwicami będą atrakcyjną alternatywą dla jazdy samochodem, zwiększając w przyszłości potencjał transportowy budowanego za dworcem PKP Centrum Przesiadkowego – podkreśla Adam Neumann, prezydent Gliwic. Ruszy także sfinansowana przez gliwicki samorząd linia 693, która połączy Żerniki z osiedlami Waryńskiego, Kopernika i Obrońców Pokoju, umożliwiając dotarcie ich mieszkańców do pracy w strefie ekonomicznej. 

Tego samego dnia zacznie funkcjonować linia M28, która zapewni bezpośrednie połączenie z Piekar Śląskich do Siemianowic Śląskich i Katowic. Będzie jeździć przez siedem dni w tygodniu, w dni wolne co godzinę. M28 rozbuduje przy tym siatkę lokalnych połączeń, uzupełniając trasę linii 5, 185, czy 168.

Niestety, z powodu braku kierowców proces uruchomienia wszystkich 31 linii zwolnił w połowie ubiegłego roku. ZTM zapowiada jednak, że jeszcze w tym miesiącu zostanie ogłoszony duży przetarg na obsługę autobusowych połączeń komunikacji miejskiej. Umożliwi to uruchomienie w ciągu pół roku m.in. kolejnych linii metropolitalnych: M15, M17, M25, M26 i M103. Ich trasy mają przebiegać przez Bobrowniki, Bytom, Czeladź, Dąbrowę Górniczą, Imielin, Katowice, Lędziny, Mysłowice, Piekary Śląskie, Psary, Siemianowice Śląskie, Sławków, Sosnowiec i Tychy.

Zmieni się sposób zarządzania przewozami. Nowością ma być przejście z obsługi poszczególnych linii na pulę dostępnych tzw. wozokilometrów (długości drogi przejechanej w określonym czasie). Ma to przyczynić się do większej elastyczności w zarządzaniu komunikacją miejską, zwłaszcza przy organizowaniu przewozów zastępczej komunikacji autobusowej.