Reklama

Śląska aglomeracja powiększa sieć połączeń autobusowych

W aglomeracji katowickiej ruszają nowe linie metropolitalnej komunikacji. Od najbliższej soboty 12 lutego zostaną uruchomione 3 nowe połączenia autobusowe, obejmujące m.in. Gliwice, Piekary Śląskie, Pilchowice i Sośnicowice.

Publikacja: 08.02.2022 11:21

Według Zarządu Transportu Metropolitalnego podróżowanie komunikacją publiczną w aglomeracji katowick

Według Zarządu Transportu Metropolitalnego podróżowanie komunikacją publiczną w aglomeracji katowickiej będzie coraz łatwiejsze i wygodniejsze

Foto: adobestock

W lutym ogłoszony zostanie także przetarg na firmę, która zapewni obsługę wszystkich pozostałych, zaplanowanych połączeń. Docelowo system metrolinii składać się będzie z 31 linii autobusowych.

Do tej pory uruchomionych zostało 12 linii metropolitalnych, które połączyły 24 miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). - Metrolinie mają zapewnić większą liczbę kursów, w równych odstępach czasu niemal przez całą dobę – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM. Mają być zarazem otwarciem nowego etapu w lokalnej komunikacji oraz początkiem budowy zrównoważonego transportu w regionie.

Czytaj więcej

W miejskich autobusach coraz więcej prądu

Według Zarządu Transportu Metropolitalnego (ZTM obsługuje prawie 7 tys. przystanków na sieci składającej się z ok. 450 linii), podróżowanie komunikacją publiczną w aglomeracji katowickiej będzie coraz łatwiejsze i wygodniejsze. Przewidziano standaryzację wielu elementów ważnych dla pasażerów. Przykładem będą wymagania wobec autobusów: określony zostanie maksymalny wiek pojazdów, norma emisji spalin, wyposażenie. Pojazdy będą musiały być wyposażone m.in. w klimatyzację, system ogrzewania, ładowarki USB, dostęp do WiFi. Standaryzacja obejmie także wygląd zewnętrzny i wewnętrzny pojazdów, w tym kolory system informacji pasażerskiej. Zmiany będą jednak wprowadzane stopniowo. Ale wraz z upływem czasu oczekiwania względem przewoźników będą coraz wyższe.

Trzy nowe połączenia uruchamiane z początkiem przyszłego weekendu mają być także odpowiedzią na zgłaszane przez mieszkańców oczekiwania dotyczące usprawnienia komunikacji miejskiej pomiędzy gliwickimi osiedlami i mniejszymi miejscowościami. Linia M104 połączy Gliwice ze Stanicą w gminie Pilchowice, a prócz regularnych kursów w dni robocze będzie jeździć również w dni wolne od pracy.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Komunikacja miejska. Wraca oddzielanie kierowców od pasażerów

Od soboty ruszy metrolinia M100, nastawiona na mieszkańców dzielnic Gliwic, w tym Ostropa i Wilczego Gardła. – Liczymy, że częstsze, szybsze i nowocześniejsze połączenia autobusowe z Gliwicami będą atrakcyjną alternatywą dla jazdy samochodem, zwiększając w przyszłości potencjał transportowy budowanego za dworcem PKP Centrum Przesiadkowego – podkreśla Adam Neumann, prezydent Gliwic. Ruszy także sfinansowana przez gliwicki samorząd linia 693, która połączy Żerniki z osiedlami Waryńskiego, Kopernika i Obrońców Pokoju, umożliwiając dotarcie ich mieszkańców do pracy w strefie ekonomicznej. 

Tego samego dnia zacznie funkcjonować linia M28, która zapewni bezpośrednie połączenie z Piekar Śląskich do Siemianowic Śląskich i Katowic. Będzie jeździć przez siedem dni w tygodniu, w dni wolne co godzinę. M28 rozbuduje przy tym siatkę lokalnych połączeń, uzupełniając trasę linii 5, 185, czy 168.

Niestety, z powodu braku kierowców proces uruchomienia wszystkich 31 linii zwolnił w połowie ubiegłego roku. ZTM zapowiada jednak, że jeszcze w tym miesiącu zostanie ogłoszony duży przetarg na obsługę autobusowych połączeń komunikacji miejskiej. Umożliwi to uruchomienie w ciągu pół roku m.in. kolejnych linii metropolitalnych: M15, M17, M25, M26 i M103. Ich trasy mają przebiegać przez Bobrowniki, Bytom, Czeladź, Dąbrowę Górniczą, Imielin, Katowice, Lędziny, Mysłowice, Piekary Śląskie, Psary, Siemianowice Śląskie, Sławków, Sosnowiec i Tychy.

Zmieni się sposób zarządzania przewozami. Nowością ma być przejście z obsługi poszczególnych linii na pulę dostępnych tzw. wozokilometrów (długości drogi przejechanej w określonym czasie). Ma to przyczynić się do większej elastyczności w zarządzaniu komunikacją miejską, zwłaszcza przy organizowaniu przewozów zastępczej komunikacji autobusowej.

Transport
Samorządy kupują autobusy. Będzie więcej elektryków
Transport
Buspasy już nie dla elektryków. Dziś decyzje podejmują władze lokalne
Transport
Nowe połączenia kolejowe z regionalnymi lotniskami? Jeśli będą pieniądze
Transport
Rekordowy rok w inwestycjach tramwajowych w stolicy
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Duże miasta powalczą o pół miliarda zł unijnych dotacji na zeroemisyjne autobusy
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama