W lutym ogłoszony zostanie także przetarg na firmę, która zapewni obsługę wszystkich pozostałych, zaplanowanych połączeń. Docelowo system metrolinii składać się będzie z 31 linii autobusowych.
Do tej pory uruchomionych zostało 12 linii metropolitalnych, które połączyły 24 miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). - Metrolinie mają zapewnić większą liczbę kursów, w równych odstępach czasu niemal przez całą dobę – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM. Mają być zarazem otwarciem nowego etapu w lokalnej komunikacji oraz początkiem budowy zrównoważonego transportu w regionie.
Czytaj więcej
W zbiorowej komunikacji ma być kontynuowana „zielona" rewolucja: małe i średnie miasta będą kupować autobusy z ekologicznym napędem przy finansowym wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Według Zarządu Transportu Metropolitalnego (ZTM obsługuje prawie 7 tys. przystanków na sieci składającej się z ok. 450 linii), podróżowanie komunikacją publiczną w aglomeracji katowickiej będzie coraz łatwiejsze i wygodniejsze. Przewidziano standaryzację wielu elementów ważnych dla pasażerów. Przykładem będą wymagania wobec autobusów: określony zostanie maksymalny wiek pojazdów, norma emisji spalin, wyposażenie. Pojazdy będą musiały być wyposażone m.in. w klimatyzację, system ogrzewania, ładowarki USB, dostęp do WiFi. Standaryzacja obejmie także wygląd zewnętrzny i wewnętrzny pojazdów, w tym kolory system informacji pasażerskiej. Zmiany będą jednak wprowadzane stopniowo. Ale wraz z upływem czasu oczekiwania względem przewoźników będą coraz wyższe.
Trzy nowe połączenia uruchamiane z początkiem przyszłego weekendu mają być także odpowiedzią na zgłaszane przez mieszkańców oczekiwania dotyczące usprawnienia komunikacji miejskiej pomiędzy gliwickimi osiedlami i mniejszymi miejscowościami. Linia M104 połączy Gliwice ze Stanicą w gminie Pilchowice, a prócz regularnych kursów w dni robocze będzie jeździć również w dni wolne od pracy.