Komunikacja miejska. Wraca oddzielanie kierowców od pasażerów

Wracają strefy ochronne w komunikacji miejskiej, więc kabiny kierowców czy motorniczych są oddzielane od pozostałej części pojazdów komunikacji miejskiej.

Publikacja: 02.02.2022 15:55

Najtaniej jednorazowo pojedziemy zbiorową komunikacją w Szczecinie,

Najtaniej jednorazowo pojedziemy zbiorową komunikacją w Szczecinie,

Foto: AdobeStock

- Przywróciliśmy strefy buforowe w pojazdach od 27 stycznia w związku  z dynamicznym rozwojem kolejnej fali pandemii COVID-19 – mówi Agnieszka Magnuszewska, rzecznik łódzkiego MPK.

Czytaj więcej

Strefa czystego transportu wróci do Krakowa

Wracają bufory

Od najbliższego czwartku, 3 lutego w stołecznych autobusach i tramwajach kabina prowadzącego będzie wydzielona od pozostałej części pojazdu. Kierowcy i motorniczowie nie będą otwierali przednich drzwi.

- Epidemia koronawirusa i duża liczba zachorowań spowodowały, że dla bezpieczeństwa prowadzących przywracamy wydzielone strefy w pojazdach Warszawskiego Transportu Publicznego – podał stołeczny ZTM.

Taśma z informacją o strefie wyłączonej z użytkowania oddzieli od reszty pojazdu przednią część przy wejściu do kabiny prowadzącego.

Przewoźnik podaje, że pasażerowie będą mogli korzystać ze wszystkich siedzeń. Plakat z taką informacją znajdzie się na drzwiach, zaklejone zostaną przyciski do otwierania pierwszych drzwi.

Od poniedziałku takie strefy pojawią się w lubelskiej komunikacji. - Na wniosek kierowców, w trosce o ich zdrowie kierowców i pasażerów, ZTM w Lublinie podjął decyzję o wprowadzeniu stref buforowych w pojazdach komunikacji miejskiej. Strefy zostaną wprowadzone od dnia 7 lutego – podała Monika Białach, rzecznik lubelskiego ZTM.

U niektórych przewoźników już wróciły

Wcześniej na taki krok zdecydowały się inne miasta. Od wtorku w kieleckich autobusach komunikacji miejskiej, została wydzielona strefa ochronna dla kierowców.

Przebiega od „kabiny kierowcy do pierwszej pionowej poręczy po prawej stronie”. Pasażerowie nie mogą również korzystać z przednich drzwi.

Zachowane zostaną natomiast wszystkie miejsca siedzące w przedniej części pojazdu, dostęp do nich nie zostaje ograniczony. Kielecki  ZTM prosi pasażerów o korzystanie przy wsiadaniu i wysiadaniu z pozostałych.

- Wprowadzenie tego rozwiązania, to efekt rosnącej liczby przypadków Covid-19 wśród kierowców komunikacji – podał przewoźnik.

Z kolei 27 stycznia strefy buforowe w komunikacji wróciły w Łodzi. Jak informowało tamtejsze MPK wydzielenie w pojeździe strefy buforowej skutkuje wyłączeniem z użytkowania przez pasażerów pierwszych drzwi autobusu czy tramwaju oraz miejsc siedzących w ich bezpośrednim sąsiedztwie.

A w wagonach dwukierunkowych M8CN i NF6D wyłączeniu podlega tylko strefa zlokalizowana przy „czynnej” dla danego kierunku jazdy kabinie prowadzącego.

Jak podaje Michał Wawrzaszek, z Zarządu Transportu Metropolitalnego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, w trosce o bezpieczeństwo kierujących oraz pasażerów, a także uwzględniając wnioski napływające od przewoźników, Zarząd Transportu Metropolitalnego wyraził zgodę na wprowadzanie od 25 stycznia tzw. stref ochronnych w autobusach, tramwajach i trolejbusach.

Jednak to szczepienia są najlepszą ochroną

Jednak nie wszyscy przewoźnicy decydują się na powrót stref ochronnych w pojazdach. – We Wrocławiu myślący się zaszczepili i stref nie potrzebują. Reszta ponosi konsekwencje swoich decyzji i sama naraża się na ryzyko. Strefy to fikcja prowadząca w konsekwencji do większej liczby zakażeń – uważa Krzysztof Balawejder, prezes wrocławskiego MPK.

Jak podało w środę ministerstwo zdrowia liczba nowych zakażeń koronawirusem w Polsce wyniosła 56 051 przypadków. To trzeci najwyższy dobowy wynik od początku pandemii.

A na koronawirusa zmarło 318 osób. W sumie liczba zakażeń od początku pandemii wynosi już prawie 5 milionów, a dokładnie 4 981 321. Liczba odnotowanych zgonów sięgnęła od początku pandemii już 105 753.

Z rządowych danych wynika, że w pełni zaszczepionych jest 21 mln 770 tys. 732 Polaków. A dawkę przypominającą przyjęło już 10 mln 130 tys. 708 osób.

We wszystkich pojazdach komunikacji zbiorowej cały czas obowiązuje nakaz zasłaniania nosa i ust maseczką. W Warszawie, ale też w innych miastach pojazdy są regularnie czyszczone i dezynfekowane.

Poza tym w stolicy ekipy każdego dnia po zjeździe do zajezdni przecierają środkami bakterio i wirusobójczymi kasowniki, biletomaty, poręcze, przyciski oraz uchwyty.

- Dodatkowo, średnio raz w tygodniu, wszystkie pojazdy przechodzą ozonowanie lub nanoszenie powłok elektrostatycznych – podaje stołeczny ZTM.

Transport
Miasta stawiają na tramwaje. Wielkie wydatki na budowę nowych linii
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Transport
Miasta powiększają floty elektrycznych autobusów
Transport
Obniżyły się wymogi, dotyczące liczby aut elektrycznych w urzędach
Transport
Mniejsze miasta też będą niedostępne dla starych gratów
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Transport
Droższe płatne parkowanie w miastach. Zmiany mocno zabolą kierowców
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej