Pociągi przez aglomerację śląską pojadą co kilkanaście minut

Województwo śląskie zrobiło kolejny krok na drodze do budowy Kolei Metropolitalnej. Pomiędzy Katowicami a Gliwicami – na kluczowym szlaku kolejowym w regionie, zostanie zbudowana druga para torów.

Publikacja: 14.12.2021 15:48

Inwestycje w infrastrukturę kolejową mają usprawnić na Śląsku nie tylko ruch pasażerski, ale także t

Inwestycje w infrastrukturę kolejową mają usprawnić na Śląsku nie tylko ruch pasażerski, ale także transport towarów

Foto: Peterssen

Inwestycja pozwoli oddzielić ruch dalekobieżny od aglomeracyjnego i usprawni podróżowanie pociągami po całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). W pierwszym tygodniu grudnia podpisana została umowa na opracowanie studium wykonalności przedsięwzięcia. Jego celem jest zwiększenie przepustowość blisko 30-kilometrowego odcinka, już teraz stanowiącego kręgosłup komunikacyjny w GZM.  

– Budowa odseparowanego torowiska na tej trasie ma ogromne znaczenie dla przyszłej Kolei Metropolitalnej – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM odpowiadający za publiczny transport. Według władz Metropolii, projekt ten można uznać za mocno spóźnioną realizację (po ponad 30 latach) planów budowy tzw. KRR, czyli Kolejowego Ruchu Regionalnego na wydzielonej parze torów, nie dokończonej na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku.

Czytaj więcej

Śląsk inwestuje miliony w odciągnięcie ludzi od aut

Umowa na opracowanie studium wykonalności drugiej pary torów pomiędzy Katowicami a Gliwicami pozwoli określić zakres projektu, jego efekty oraz koszty realizacji. Podobne inwestycje mają objąć także inne trasy kolejowe regionu. Albo trwają lub już zostały ukończone analizy dla odcinków Katowice–Tychy, Będzin–Katowice i Katowice-Mysłowice. Budowę torów przewidziano również na odcinku pomiędzy Będzinem a Zawierciem.

Budowa Kolei Metropolitalnej będzie dla regionu gigantycznym wyzwaniem zarówno finansowym jak i organizacyjnym. Na jego realizacje potrzeba ok. 16 mld zł. Za to efektem byłoby uczynienie z kolei najważniejszego środka transportowego regionu. Pociągi miałyby wozić pasażerów pomiędzy miastami aglomeracji z częstotliwością co kilkanaście minut w godzinach szczytu. Długość linii sięgnęłaby 400 km, powstałoby 130 nowych przystanków.

Wsparciem dla budowy Kolei Metropolitalnej ma być rządowy program Kolej Plus. GZM bierze w nim udział starając się o pozyskanie finansowania na 13 projektów. Obejmują 6 inwestycji liniowych mających usprawnić połączenia na trasie kilku miast z Katowicami, a także siedem inwestycji poprawiających funkcjonowanie kolei w ramach poszczególnych gmin. Łączna szacowana wartość tych inwestycji to ponad 1,5 mld zł.

Czytaj więcej

Tory na Mazurach wkrótce pod napięciem. Inwestycje za 650 mln zł

Inwestycje w infrastrukturę kolejową mają usprawnić nie tylko ruch pasażerski, ale także transport towarów w regionie. W listopadzie rozpoczęła się przebudowa kolejowej stacji towarowej Katowice Szopienice Południowe. Wymienione zostaną tory i rozjazdy, przygotowywana jest nowa siec trakcyjna i znacznie nowocześniejsze, komputerowe urządzenia sterowania ruchem. Nadzór nad przejazdem pociągów towarowych odbywać się będzie z nowej nastawni na stacji Katowice Szopienice Północne.

Po zakończeniu robót zwiększy się przepustowość na terenie Katowickiego Węzła Kolejowego. Dzięki ułatwieniu umożliwieniu przejazdu cięższych i dłuższych składów (do 750 metrów długości) znacznie poprawi się efektywność transportu. - Więcej towarów szybciej i sprawniej wyjedzie z Górnego Śląska w stronę portów – zapowiadają Polskie Linie Kolejowe.

Inwestycja powinna zwiększyć atrakcyjność kolei jako ekologicznego środka transportu i poprawić jej konkurencyjność kolei w stosunku do innych sposobów przewozu towarów. To natomiast mogłoby przyczynić się do ograniczenia na drogach Śląska uciążliwego ruchu samochodów ciężarowych.

Inwestycja pozwoli oddzielić ruch dalekobieżny od aglomeracyjnego i usprawni podróżowanie pociągami po całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). W pierwszym tygodniu grudnia podpisana została umowa na opracowanie studium wykonalności przedsięwzięcia. Jego celem jest zwiększenie przepustowość blisko 30-kilometrowego odcinka, już teraz stanowiącego kręgosłup komunikacyjny w GZM.  

– Budowa odseparowanego torowiska na tej trasie ma ogromne znaczenie dla przyszłej Kolei Metropolitalnej – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM odpowiadający za publiczny transport. Według władz Metropolii, projekt ten można uznać za mocno spóźnioną realizację (po ponad 30 latach) planów budowy tzw. KRR, czyli Kolejowego Ruchu Regionalnego na wydzielonej parze torów, nie dokończonej na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Kolej zintegrowana z autobusami
Transport
Gigantyczna inwestycja w stolicy napotyka coraz to nowe przeszkody
Transport
Na Wybrzeżu udany sezon wielkich wycieczkowców
Transport
Ilu Polaków jeździ pociągami? Najnowsze dane
Transport
Kraków stawia na szybkie tramwaje. Miasto planuje wielkie inwestycje
Materiał Promocyjny
Nowe narzędzia to nowe możliwości