Miejska komunikacja w Toruniu pojedzie sprawniej

Podróżujący miejską komunikacją w Toruniu mogą już korzystać z nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej, a w przyszłym roku – z nowych przystanków. Inwestycje mają usprawnić funkcjonowanie floty autobusów i tramwajów, a przez to ułatwić przejazdy pasażerom oraz zachęcać mieszkańców miasta do przesiadki z prywatnych samochodów na publiczną komunikację.

Publikacja: 24.11.2021 12:56

Miejska komunikacja w Toruniu pojedzie sprawniej

Foto: Adobe Stock

System zarządzania komunikacją w Toruniu zbudowała firma GMV Innovating Solutions. Do systemu informatycznego obejmującego ruch autobusów przyłączona została także funkcjonująca od 2014 r. sieć tramwajowa. 115 autobusów toruńskiego Miejskiego Zakładu Komunikacji zostało wyposażonych w specjalne konsole prowadzącego pojazd oraz komputery pokładowe z GPS. Pozwoliło to na bieżące informowanie pasażerów o planowanym czasie przyjazdu na przystanek – jest on wyświetlany na nowych 73 tablicach informacji pasażerskiej z modułem głosowym. Łączna liczba tablic, na których dyspozytorzy ruchu mogą także zamieszczać komunikaty o ewentualnych zmianach lub utrudnieniach w komunikacji, zwiększyła się do 140.

Z aplikacją czekasz krócej

Podróżni mogą przy tym skorzystać z aplikacji mobilnej na systemy iOS i Android, która na mapie prezentuje pozycję pojazdów w czasie rzeczywistym, a także wirtualne tablice z czasem dotarcia na przystanek. Aplikacja działa nawet dla tych przystanków, na których tablic informacji pasażerskiej nie ma.

Obejmujący zarówno sieć autobusową jak i tramwajową system zbudowany przez GMV ma ułatwić pracownikom miejskiego Wydziału Gospodarki Komunalnej poprawienie synchronizacji rozkładów jazdy pomiędzy autobusami i tramwajami. Pozwoliłoby to zwiększyć punktualność miejskiej komunikacji. Oprogramowanie umożliwi także monitorowanie stanu komunikacji w mieście oraz ewentualne korygowanie jej funkcjonowania. Przy tym system zarządzania flotą pojazdów wyposażono w program do wizualnego planowania sieci komunikacyjnej i rozkładów jazdy, który pozwala sprawniej planować grafiki obsługi taboru i rozkłady jazdy dla kierowców, a także szybciej generować tabele z rozkładami dla pasażerów.

Przedsięwzięcie kosztowało 8,3 mln zł, z tego prawie 5,7 mln zł stanowiło dofinansowanie z Europejskiego Funduszy Rozwoju Regionalnego.

Będą nowe przystanki

Według władz miasta, system informacji pasażerskiej to jeden z kroków na unowocześnienie miejskiej komunikacji publicznej. Kolejne już są zapowiadane. - W najbliższym roku przewidujemy modernizację 25 przystanków, a w kolejnych latach dobudowanie systemu informacji pasażerskiej na 40 przystankach - powiedział Michał Zaleski, prezydent Torunia.

GMV Innovating Solutions wdraża inteligentne systemy zarządzania transportem w wielu miastach na świecie. W Jerozolimie dostała zlecenie na opracowania systemu zarządzania i precyzyjnej lokalizacji dla floty lekkiej kolei oraz tramwajów. W portugalskim Cascais – na wdrożenie nowych inteligentnych systemów transportowych dla floty obsługującej to miasto położone na portugalskim wybrzeżu. W Barcelonie realizacja jej projektu zarządzanie flotą 41 tramwajów wykonujących ponad 30 milionów kursów rocznie. Tymczasem realizacja projektu w Toruniu miała być wyjątkowo trudna.

- Zrealizowaliśmy już wiele podobnych projektów, jednak wdrożenie tego w Toruniu okazało się bezprecedensowe. Pandemia i twarde ograniczenia uderzyły w najmniej odpowiednim dla nas momencie, kiedy prowadziliśmy projektowanie i uzgodnienia przyłączy w urzędach, gdy trwały prace programistyczne oraz produkcja urządzeń do zabudowy w toruńskich autobusach – przyznał Kamil Martin, starszy menedżer projektu w GMV.

System zarządzania komunikacją w Toruniu zbudowała firma GMV Innovating Solutions. Do systemu informatycznego obejmującego ruch autobusów przyłączona została także funkcjonująca od 2014 r. sieć tramwajowa. 115 autobusów toruńskiego Miejskiego Zakładu Komunikacji zostało wyposażonych w specjalne konsole prowadzącego pojazd oraz komputery pokładowe z GPS. Pozwoliło to na bieżące informowanie pasażerów o planowanym czasie przyjazdu na przystanek – jest on wyświetlany na nowych 73 tablicach informacji pasażerskiej z modułem głosowym. Łączna liczba tablic, na których dyspozytorzy ruchu mogą także zamieszczać komunikaty o ewentualnych zmianach lub utrudnieniach w komunikacji, zwiększyła się do 140.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce