Urządzenia do neutralizacji koronawirusa w lubelskiej komunikacji

W 250 pojazdach lubelskiej komunikacji miejskiej do końca roku pojawią się urządzenia do neutralizacji patogenów chorobotwórczych. O bezpieczeństwo pasażerów i pracowników troszczą się też inni przewoźnicy.

Publikacja: 28.10.2021 12:46

Urządzenia do neutralizacji koronawirusa w lubelskiej komunikacji

Foto: Adobe Stock

- Zakup urządzeń umożliwi stałą dezynfekcję pojazdów z wykorzystaniem promieni UV-C i zapewni neutralizację patogenów chorobotwórczych – co jest bardzo ważne w dobie światowej pandemii, a to wszystko po to, by pasażerowie w autobusach i trolejbusach czuli się bezpiecznie – mówi Monika Białach, ZTM w Lublinie

Promienie UV – C przeciwko Covid

W środę liczba nowych przypadków zakażeń koronawirusem w Polsce wzrosła o 8361 nowych przypadków - poinformowało Ministerstwo Zdrowia. Najwięcej nowych przypadków w ciągu ostatniej doby potwierdzono w województwach: mazowieckim (1687), lubelskim (1632) i podlaskim (804). Czwarta fala się rozpędza.

Tydzień wcześniej resort zdrowia informował o5559 osób zakażonych. Nic więc dziwnego, że wzrastają środki bezpieczeństwa, choćby w komunikacji miejskiej.

Lubelski ZTM zdecydował o zakupie 250 urządzeń do dezynfekcji do neutralizacji patogenów chorobotwórczych w swoich pojazdach za ponad 2,4 mln zł. Część środków pochodziła z dotacji unijnych.

-Decyzja o zakupie oraz montażu urządzeń UV – C w pojazdach komunikacji miejskiej w Lublinie została podyktowana chęcią zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów, a tym samym zachęcenia do korzystania z komunikacji miejskiej przez osoby, które z powodu pandemii zrezygnowały z transportu publicznego – mówi i Monika Białach.

Dodaje, że urządzenia będą dezynfekowały pojazdy w sposób ciągły, to znaczy że będą zaczynały swoją pracę w momencie włączenia zapłonu w pojeździe.

-Każde urządzenie będzie posiadać certyfikat CEi będzie bezpieczne dla przebywających w pojeździe pasażerów. Jest to skuteczny system ciągłej dezynfekcji powietrza przepływającego przez układy klimatyzacji i dystrybucji powietrza w autobusach i trolejbusach – mówi Monika Białach.

Podkreśla, że zakup urządzeń umożliwi stałą dezynfekcję pojazdów z wykorzystaniem promieni UV-C i zapewni neutralizację patogenów chorobotwórczych – co jest bardzo ważne w dobie światowej pandemii, a to wszystko po to, by pasażerowie w autobusach i trolejbusach czuli się bezpiecznie.

Specjalny system zabudowy powoduje, że promieniowanie nie przedostaje się do przestrzeni pasażerskiej.Dzięki specjalnym osłonom nie kieruje promieniowania UV-C do przestrzeni pasażerskiej. Może być więc bezpiecznie eksploatowany podczas realizacji codziennych zadań przewozowych i obecności pasażerów w pojeździe.

Nie sprzedają biletów

Ale to nie jedyne działania podejmowane przez lubelski ZTM dla podniesienia bezpieczeństwa.

- Wszyscy przewoźnicy świadczący usługi przewozu na nasze zlecenie: MPK Lublin, IREX i Lubelskie Linie Autobusowe dezynfekują swoje pojazdy, ze szczególnym uwzględnieniem poręczy, biletomatów, kasowników i przycisków, a więc powierzchni najbardziej narażonych na kontakt – podaje Monika Białach.

Poza tym stale dezynfekowane są przystanki oraz infrastruktura przystankowa a kierowców, kontrolerów biletów i pracowników wyposażono obsługi w środki ochrony bezpośredniej.

O bezpieczeństwo dbają też inni przewoźnicy. Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Białymstoku od początku pandemii podejmuje działania e związane z zapobieganiem rozprzestrzenianiu się oraz profilaktyką Covid 19.

- Stale dezynfekujemy autobusy, wyposażyliśmy je w dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk dla pasażerów, w pojazdach wydzielono strefę buforową wokół kabiny kierowcy – wylicza Adam Horodeński, rzecznik KPK w Białymstoku.

Przypomina, że spółka wstrzymała sprzedaż biletów jednorazowych przez kierowców orazoznakowała autobusy i poinformowała o konieczności zasłaniania ust i nosa przez pasażerów komunikacji miejskiej.

Maseczka na twarzy albo wzywamy policję

Także rzeszowski ZTM w trosce o bezpieczeństwo – pasażerów i pracowników w czasie IV fali koronawirusa zakupił teraz dodatkoweśrodki na dezynfekcję za ponad 21 tys. zł. To płyny do dezynfekcji do uzupełniania w dozownikach w autobusach i w zakładzie pracy na miejscu, rękawiczki i maseczki.

– Cały czas zachowujemy zasady bezpieczeństwa związane z koronawirusem – podkreśla Piotr Stanek, z rzeszowskiego ZTM.

Także Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku jako organizator przewozów od początku pandemii robi wszystko co w jego mocy, by zapewnić jak najbardziej bezpieczny przewóz pasażerów.

- Działamy na podstawie wytycznych rządowych. Stosujemy się do obowiązujących obostrzeń. Na drzwiach każdego pojazdu autobusu i tramwaju zamieszczone są komunikaty o obowiązku zasłaniania nosa i ust. Emitujemy też komunikaty głosów – mówi Dagmara Szajda, Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Dodaje, że zgodnie z wytycznymi policji, jeśli pasażerowie nie stosują się do obowiązku noszenia maseczek, prowadzący pojazd powinien poprosić niezdyscyplinowane osoby o przestrzeganie wytycznych lub opuszczenie autobusu bądź tramwaju.

- Jeżeli nie zareagują, powinien wezwać policyjny patrol i czekać na jego przyjazd – nawet jeśli wiązałoby się to z opóźnieniem kursu. Interweniować może także Straż Miejska. Do ww. służb z prośbą o interwencję może zwrócić się także każdy pasażer – podkreśla urzędniczka.

- Zakup urządzeń umożliwi stałą dezynfekcję pojazdów z wykorzystaniem promieni UV-C i zapewni neutralizację patogenów chorobotwórczych – co jest bardzo ważne w dobie światowej pandemii, a to wszystko po to, by pasażerowie w autobusach i trolejbusach czuli się bezpiecznie – mówi Monika Białach, ZTM w Lublinie

Promienie UV – C przeciwko Covid

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Czego oczekują pasażerowie komunikacji miejskiej? Nowe badanie
Transport
Przepisy nie pomagają samorządom, wraków w miastach przybywa
Transport
Zamiast taksówek, na postojach staną wszystkie auta
Transport
Bez polskiego prawa jazdy nie będą wozić pasażerów
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Transport
Strefa czystego transportu w Krakowie: będzie, ale później
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży