Przyspiesza najważniejsza inwestycja we wschodniej Polsce

Rozkręca się budowa polskiej części Via Carpatia – międzynarodowej trasy, która ma przebiegać od krajów regionu bałtyckiego na południe w region karpacki.

Publikacja: 24.05.2021 11:47

Obwodnica Lublina jest częścią Via Carpatia oddaną już do użytkowania

Obwodnica Lublina jest częścią Via Carpatia oddaną już do użytkowania

Foto: fot. Adobestock / Rafa

W ubiegłym tygodniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę kolejnego fragmentu drogi ekspresowej S19. To część Via Carpatia w województwie podlaskim. W realizacji znalazł się 10-kilometrowy odcinek Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód. To już szósty z dziesięciu przetargów ogłoszonych w ubiegłym roku na podlaskie odcinki S19, który został sfinalizowany kontraktem.

CZYTAJ TAKŻE: Zielone światło dla odcinka Via Carpatia

Via Carpatia to jeden z najważniejszych priorytetów drogowych rządu. W skład polskiego szlaku Via Carpatia wchodzą odcinki dróg: S61, DK8 i S19 łączące Budzisko, Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów i Barwinek. Trasa będzie docelowo przebiegać przez pięć województw: podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Stanie się nowym połączeniem północy z południem Europy. W zamierzeniach ma integrować systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji.

Jedna dziesiąta jest gotowa

– Via Carpatia na terenie Polski wykorzystuje przebieg już oddanych, budowanych lub planowanych odcinków dróg ekspresowych i będzie liczył nieco ponad 700 km długości. Kierowcy mają obecnie ok. 75 km tej trasy, a na kolejne odcinki pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim wjadą w tym roku – informuje Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA.

W projektowaniu lub budowie jest już niemal 300 km przyszłej Via Carpatii, w przetargu na wyłonienie wykonawcy kolejne 85 km, a w przygotowaniu blisko 255 km.

Ostatni zakontraktowany odcinek Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód, choć stosunkowo krótki, ma duże znaczenie. Powstanie na nim węzeł Białystok Zachód łączący dwie drogi ekspresowe: budowaną S19 z istniejącą S8. W ramach budowy węzła trasa S8 zostanie przebudowana na długości prawie 2 km. Inwestycja obejmie także budowę 13 obiektów inżynierskich, w tym dwóch mostów – nad rzeką Supraśl i rzeką Białą oraz wiaduktu kolejowego nad torami Białystok – Ełk. Trasa będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę z rezerwą terenu pod trzeci pas.

CZYTAJ TAKŻE: Szansa na lepsze drogi? Rząd szykuje na to ponad 3,26 mld zł

Realizacja podlaskiego fragmentu drogi ekspresowej S19 przyspieszyła w końcu ub. roku. W grudniu GDDKiA podpisała umowy na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków: Białystok Zachód – Księżyno oraz Księżyno – Białystok Południe. Będą się łączyć z 13-kilometrowym odcinkiem Białystok Południe – Ploski. To wylot S19 z aglomeracji białostockiej w stronę Bielska Podlaskiego, na budowę którego zawarto kontrakt w końcu listopada. W sumie w realizacji znalazł się wtedy przeszło 37-kilometrowy fragment Via Carpatia.

Na Lubelszczyźnie finiszują

Do końca pierwszej połowy 2021 r. GDDKiA planuje podpisanie wszystkich umów na S19 w województwie podlaskim. Pozwoliłoby to na włączanie do ruchu kolejnych fragmentów trasy w latach 2024- 2025. Umożliwiłoby to ominięcie Białegostoku od zachodu, południa i wschodu oraz pozwoliłoby na utworzenie ekspresowego wylotu w stronę Lublina aż do granicy województwa.

Tymczasem na fragmencie S19 przebiegającym przez województwo lubelskie roboty są coraz bardziej zaawansowane. Na trzech odcinkach o łącznej długości ok. 42 km (Lublin – Niedrzwica Duża, Niedrzwica Duża – Kraśnik oraz obwodnicy Kraśnika) poza dwujezdniową drogą powstaną 44 obiekty mostowe, pięć węzłów drogowych i cztery pary Miejsc Obsługi Podróżnych. Na 12-kilometrowym odcinku pomiędzy Lublinem a Niedrzwicą Dużą na 93 proc. jezdni ułożona jest już warstwa wiążąca asfaltu. W 90 proc. zaawansowana jest budowa mostów. Zakończenie robót planowane jest na przełomie trzeciego i czwartego kwartału tego roku.

Natomiast w roku przyszłym w drugim kwartale ma być włączony do ruchu odcinek między Niedrzwicą Dużą a Kraśnikiem. Prace budowlane przekroczyły półmetek, na odcinku jezdni o długości 13 km ułożona jest już bitumiczna warstwa podbudowy.

CZYTAJ TAKŻE: Nowa droga zniszczy bezcenną Biebrzę. Będą protesty

Tymczasem na 10-kilometrowej obwodnicy Kraśnika zaawansowanie prac sięga prawie 70 proc. Układany jest asfalt, powstają drogi dojazdowe i łącznik drogi krajowej nr 74 z węzłem Kraśnik Południe. Budowany jest Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej i MOP Słodków. Na ukończeniu jest najdłuższy obiekt na tym odcinku – estakada nad naturalnym wąwozem w miejscowości Słodków Drugi. Ma 220 metrów długości i 17 metrów wysokości. Zakończenie robót na obwodnicy Kraśnika planowane jest w czwartym kwartale obecnego roku.

Szansa dla regionów na wschodzie kraju

Dotychczas w ramach szlaku Via Carpatia w Polsce do użytkowania oddano: obwodnicę Suwałk, obwodnicę Augustowa oraz jednojezdniowe obwodnice Kocka i Woli Skromowskiej oraz Międzyrzeca Podlaskiego w ciągu drogi ekspresowej S19, zachodnią obwodnicę Lublina w ciągu S19, a także trasę Sokołów Małopolski – Stobierna – Rzeszów Południe. W Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023 z perspektywą do 2025 r. zabezpieczono fundusze na całość realizacji polskiej części Via Carpatia.

W założeniach, budowa trasy powinna pozwolić na włączenie słabiej rozwiniętych regionów w główny strumień międzynarodowej wymiany ekonomicznej.

– Szlak Via Carpatia otwiera gospodarczo regiony Polski wschodniej – podkreśla Rafał Weber, wiceminister infrastruktury. Ponadto trasa stworzy możliwość otwarcia na inne państwa w ramach UE oraz spoza UE, takie kraje bałkańskie (np. Serbia, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja).

W ubiegłym tygodniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę kolejnego fragmentu drogi ekspresowej S19. To część Via Carpatia w województwie podlaskim. W realizacji znalazł się 10-kilometrowy odcinek Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód. To już szósty z dziesięciu przetargów ogłoszonych w ubiegłym roku na podlaskie odcinki S19, który został sfinalizowany kontraktem.

CZYTAJ TAKŻE: Zielone światło dla odcinka Via Carpatia

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce
Transport
Więcej kolei na Śląsku. Wracają dawno zamknięte połączenia
Transport
Polregio uruchomi więcej pociągów w Lubuskiem
Transport
Pomorze policzy podróżnych. Władze regionu chcą usprawniać transport