Przyspiesza najważniejsza inwestycja we wschodniej Polsce

Rozkręca się budowa polskiej części Via Carpatia – międzynarodowej trasy, która ma przebiegać od krajów regionu bałtyckiego na południe w region karpacki.

Publikacja: 24.05.2021 11:47

Obwodnica Lublina jest częścią Via Carpatia oddaną już do użytkowania

Obwodnica Lublina jest częścią Via Carpatia oddaną już do użytkowania

Foto: fot. Adobestock / Rafa

W ubiegłym tygodniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę kolejnego fragmentu drogi ekspresowej S19. To część Via Carpatia w województwie podlaskim. W realizacji znalazł się 10-kilometrowy odcinek Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód. To już szósty z dziesięciu przetargów ogłoszonych w ubiegłym roku na podlaskie odcinki S19, który został sfinalizowany kontraktem.

CZYTAJ TAKŻE: Zielone światło dla odcinka Via Carpatia

Via Carpatia to jeden z najważniejszych priorytetów drogowych rządu. W skład polskiego szlaku Via Carpatia wchodzą odcinki dróg: S61, DK8 i S19 łączące Budzisko, Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów i Barwinek. Trasa będzie docelowo przebiegać przez pięć województw: podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Stanie się nowym połączeniem północy z południem Europy. W zamierzeniach ma integrować systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji.

Jedna dziesiąta jest gotowa

– Via Carpatia na terenie Polski wykorzystuje przebieg już oddanych, budowanych lub planowanych odcinków dróg ekspresowych i będzie liczył nieco ponad 700 km długości. Kierowcy mają obecnie ok. 75 km tej trasy, a na kolejne odcinki pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim wjadą w tym roku – informuje Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA.

W projektowaniu lub budowie jest już niemal 300 km przyszłej Via Carpatii, w przetargu na wyłonienie wykonawcy kolejne 85 km, a w przygotowaniu blisko 255 km.

Ostatni zakontraktowany odcinek Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód, choć stosunkowo krótki, ma duże znaczenie. Powstanie na nim węzeł Białystok Zachód łączący dwie drogi ekspresowe: budowaną S19 z istniejącą S8. W ramach budowy węzła trasa S8 zostanie przebudowana na długości prawie 2 km. Inwestycja obejmie także budowę 13 obiektów inżynierskich, w tym dwóch mostów – nad rzeką Supraśl i rzeką Białą oraz wiaduktu kolejowego nad torami Białystok – Ełk. Trasa będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę z rezerwą terenu pod trzeci pas.

CZYTAJ TAKŻE: Szansa na lepsze drogi? Rząd szykuje na to ponad 3,26 mld zł

Realizacja podlaskiego fragmentu drogi ekspresowej S19 przyspieszyła w końcu ub. roku. W grudniu GDDKiA podpisała umowy na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków: Białystok Zachód – Księżyno oraz Księżyno – Białystok Południe. Będą się łączyć z 13-kilometrowym odcinkiem Białystok Południe – Ploski. To wylot S19 z aglomeracji białostockiej w stronę Bielska Podlaskiego, na budowę którego zawarto kontrakt w końcu listopada. W sumie w realizacji znalazł się wtedy przeszło 37-kilometrowy fragment Via Carpatia.

Na Lubelszczyźnie finiszują

Do końca pierwszej połowy 2021 r. GDDKiA planuje podpisanie wszystkich umów na S19 w województwie podlaskim. Pozwoliłoby to na włączanie do ruchu kolejnych fragmentów trasy w latach 2024- 2025. Umożliwiłoby to ominięcie Białegostoku od zachodu, południa i wschodu oraz pozwoliłoby na utworzenie ekspresowego wylotu w stronę Lublina aż do granicy województwa.

Tymczasem na fragmencie S19 przebiegającym przez województwo lubelskie roboty są coraz bardziej zaawansowane. Na trzech odcinkach o łącznej długości ok. 42 km (Lublin – Niedrzwica Duża, Niedrzwica Duża – Kraśnik oraz obwodnicy Kraśnika) poza dwujezdniową drogą powstaną 44 obiekty mostowe, pięć węzłów drogowych i cztery pary Miejsc Obsługi Podróżnych. Na 12-kilometrowym odcinku pomiędzy Lublinem a Niedrzwicą Dużą na 93 proc. jezdni ułożona jest już warstwa wiążąca asfaltu. W 90 proc. zaawansowana jest budowa mostów. Zakończenie robót planowane jest na przełomie trzeciego i czwartego kwartału tego roku.

Natomiast w roku przyszłym w drugim kwartale ma być włączony do ruchu odcinek między Niedrzwicą Dużą a Kraśnikiem. Prace budowlane przekroczyły półmetek, na odcinku jezdni o długości 13 km ułożona jest już bitumiczna warstwa podbudowy.

CZYTAJ TAKŻE: Nowa droga zniszczy bezcenną Biebrzę. Będą protesty

Tymczasem na 10-kilometrowej obwodnicy Kraśnika zaawansowanie prac sięga prawie 70 proc. Układany jest asfalt, powstają drogi dojazdowe i łącznik drogi krajowej nr 74 z węzłem Kraśnik Południe. Budowany jest Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej i MOP Słodków. Na ukończeniu jest najdłuższy obiekt na tym odcinku – estakada nad naturalnym wąwozem w miejscowości Słodków Drugi. Ma 220 metrów długości i 17 metrów wysokości. Zakończenie robót na obwodnicy Kraśnika planowane jest w czwartym kwartale obecnego roku.

Szansa dla regionów na wschodzie kraju

Dotychczas w ramach szlaku Via Carpatia w Polsce do użytkowania oddano: obwodnicę Suwałk, obwodnicę Augustowa oraz jednojezdniowe obwodnice Kocka i Woli Skromowskiej oraz Międzyrzeca Podlaskiego w ciągu drogi ekspresowej S19, zachodnią obwodnicę Lublina w ciągu S19, a także trasę Sokołów Małopolski – Stobierna – Rzeszów Południe. W Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023 z perspektywą do 2025 r. zabezpieczono fundusze na całość realizacji polskiej części Via Carpatia.

W założeniach, budowa trasy powinna pozwolić na włączenie słabiej rozwiniętych regionów w główny strumień międzynarodowej wymiany ekonomicznej.

– Szlak Via Carpatia otwiera gospodarczo regiony Polski wschodniej – podkreśla Rafał Weber, wiceminister infrastruktury. Ponadto trasa stworzy możliwość otwarcia na inne państwa w ramach UE oraz spoza UE, takie kraje bałkańskie (np. Serbia, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja).

W ubiegłym tygodniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę kolejnego fragmentu drogi ekspresowej S19. To część Via Carpatia w województwie podlaskim. W realizacji znalazł się 10-kilometrowy odcinek Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód. To już szósty z dziesięciu przetargów ogłoszonych w ubiegłym roku na podlaskie odcinki S19, który został sfinalizowany kontraktem.

CZYTAJ TAKŻE: Zielone światło dla odcinka Via Carpatia

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Kolej zintegrowana z autobusami
Materiał Promocyjny
Budowa farm wiatrowych i fotowoltaicznych
Transport
Gigantyczna inwestycja w stolicy napotyka coraz to nowe przeszkody
Transport
Na Wybrzeżu udany sezon wielkich wycieczkowców
Transport
Ilu Polaków jeździ pociągami? Najnowsze dane
Transport
Kraków stawia na szybkie tramwaje. Miasto planuje wielkie inwestycje
Materiał Promocyjny
Razem dla Planety, czyli chemia dla zrównoważonej przyszłości