Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) przygotował dla Rady Miasta Krakowa projekt uchwały powołującej Śródmiejską Strefę Płatnego Parkowania. Założenia projektu zostały opracowane na podstawie analiz zapotrzebowania parkingowego w Krakowie i doprecyzowane po konsultacjach z mieszkańcami, które zakończyły się 7 maja. – Jeżeli radni nie wniosą zbyt wielu propozycji zmian, Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania może obowiązywać już od września – mówi Sebastian Kowal z ZTP.
Projekt ZTP zakłada podzielenie podstref płatnego parkowania na trzy grupy cenowe – zależnie od zatłoczenia na ulicach i atrakcyjności turystycznej. Najdroższe obszary to te, gdzie wypełnienie miejsc postojowych przekraczało przez cały dzień poziom 95 proc., a czasem było to nawet 100 proc. (ścisłe centrum miasta, czyli wewnątrz i zewnątrz Plant oraz Kazimierz). W tych strefach pierwsza godzina postoju ma kosztować 9 zł, druga 10 zł, a trzecia 11 zł – każda następna godzina kolejne 9 zł. To dzisiejsze podstrefy P1 oraz P2 (po zmianach: A1, A2, A3, A4, A13).
CZYTAJ TAKŻE: Miejski kocioł podróży do pracy
7 zł za pierwszą godzinę zapłacimy za parkowanie w podstrefach P7 czy P5 ( Zwierzyniec i Podgórze, oraz podstref ach P3 i P4, rejony Grzegórzek i ul. Lubicz (po zmianach strefy: B6, B11, B12, B20). 5 zł za pierwszą godzinę postoju obejmie podstrefy: C5, C8, C9, C10, C15, C16, C19, C20. W najtańszych podstrefach C znajdą się dwa nowe rejony objęte płatnym parkowaniem czyli os. Podwawelskie i Zabłocie. Obowiązujące od 2001 roku w Krakowie stawki opłat za parkowanie wynoszą obecnie ok. 3 zł za pierwszą godzinę parkowania , za drugą 3,5 zł i za trzecią 4,1 zł. Za każdą kolejną dopłacamy 3 zł.
Zgodnie z nowym projektem, zapłacimy za parkowanie również w weekend, co do tej pory było bezpłatne. Zmieni się również kara za nieopłacenie postoju – obecnie jest to 50 zł, a w planach jest 200 złotych.