Inne miasta wysyłają do wschodniego sąsiada wycofywane z użytkowania, ale sprawne autobusy. - O taki prezent prosili sami Ukraińcy. Spora część ich autobusów miejskich została skierowana na front i służyła do ewakuacji cywilów. Większość z nich została zniszczona – mówi Krzysztof Kukucki, zastępca prezydenta Włocławka.
Władze tego miasta przekazały cztery autobusy z silnikami Diesla na Ukrainę, bo zostały zastąpione pojazdami elektrycznymi. Zrobiono to po apelu ukraińskich samorządów. Wcześniej Włocławek zamierzał sprzedać te pojazdy.
Pociągi i tramwaje jadą na Ukrainę
Władze Warszawy podpisały z władzami Kijowa porozumienie w sprawie przekazania do stolicy Ukrainy pociągów z serii 81. Łącznie będzie to 60 wagonów. Strona ukraińska otrzyma rosyjskie wagony serii 81 za darmo. - Po stronie naszych wschodnich sąsiadów będzie m.in. organizacja transportu – przekazał stołeczny ratusz.
Wcześniej z wagonów zdemontowane zostaną m.in. czujniki SOP (systemu ograniczenia prędkości), rejestratory zdarzeń, aparatura do radiołączności i inne urządzenia, które nie są wykorzystywane w kijowskim metrze.
Czytaj więcej
Prawie połowa warszawianek i warszawiaków w 2022 r. działała społecznie na rzecz innych.
Pociągi serii 81, które trafią do Kijowa były produkowane dla Warszawy od 1989 roku. Służyły one pasażerom od otwarcia linii M1, a nawet wcześniej, gdy organizowano dni otwarte z przewozami okolicznościowymi. Jako pierwszy stolicę opuści skład numer 7, który trafi do Kijowa jeszcze w tym miesiącu.
Już wcześniej, bo w lutym władze stolicy zapowiedziały, że ukraiński Konotop otrzyma w ramach pomocy nieużywane już warszawskie tramwaje. Pierwsze sześć składów trafiło już tam kilka tygodni temu. W sumie do tego ukraińskiego miasta zostaną wysłane 23 wagony serii 105N. To egzemplarze, które jeszcze do niedawna jeździły po stolicy, a zostały wycofane w związku z dostawami niskopodłogowych Hyundaiów.
Zanim tramwaje wyruszą na ukraińskie torowiska zostaną – już w Ukrainie – przebudowane, by móc jeździć po szynach o rozstawie 1520 mm, bo szyny w Warszawie mają mniejszy rozstaw - 1435 mm.
Stołeczne przedsiębiorstwa już wcześniej wspierały ukraińskich partnerów. Tramwaje Warszawskie oddały do Iwano-Frankiwska dwa wozy do naprawy sieci trakcyjnej, gdzie służą do naprawy sieci trolejbusowej. Z kolei Miejskie Zakłady Autobusowe wysłały do Mikołajowa pięć przegubowych Solarisów.
Już wcześniej wysyłano tam autobusy
Ale nie tylko Warszawa przekazuje pojazdy komunikacji miejskiej dla ukraińskich miast. W lutym władze Gorzowa przekazały dla partnerskiego Sum trzy autobusy. To nie były nowe pojazdy, bo mają już swoje lata, ale jeszcze niedawno woziły gorzowian.
Czytaj więcej
W 2023 r. fala podwyżek cen biletów autobusowych i tramwajowych przetoczy się przez kolejne miasta. Jeśli nie załata finansowej dziury, będą cięcia kursów.
- Nasze miasto partnerskie zwróciło się do nas z prośbą o techniczne wparcie, czyli o przekazanie autobusów komunikacji miejskiej. Zdecydowaliśmy się podarować trzy pojazdy, które w naszym mieście już się wysłużyły i mają ponad milion przejechanych kilometrów, ale nadal są w dobrym stanie technicznym. U nas kończą swoją służbę, bo wchodzą nowe autobusy elektryczne, a tam będą nadal pomagać w transporcie mieszkańców – mówił Jacek Wójcicki, prezydent Gorzowa.
W ub. roku przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach, Katowicach, Świerklańcu oraz Sosnowcu, przekazały łącznie 13 autobusów miejskich dla Lwowa. A władze Piły przekazały dwa pojazdy.
- Autobusy zostały przerobione na ambulanse, by mogły głównie służyć wywożeniu rannych z terenów walk i ewakuacji ich na tereny nie objęte wojną, lub do Polski, a następnie do innych państw Europy Zachodniej – mówił Piotr Głowski, prezydent Piły.