Szkoły szykują się na uchodźców. Samorządy chcą zmiany przepisów

Nie wiadomo, ile dzieci z Ukrainy trafi do polskich szkół, trudno jest więc szykować dla nich klasy. Samorządowcy chcą uelastycznienia działania placówek oświatowych.

Publikacja: 02.03.2022 18:42

Zdaniem samorządowców powinno się też zwiększyć limit osób w klasach przygotowawczych z 15 do 20 ucz

Zdaniem samorządowców powinno się też zwiększyć limit osób w klasach przygotowawczych z 15 do 20 uczniów

Foto: PAP/Karina Sało

- Konflikt zbrojny na Ukrainie spowodował, że polska edukacja stanęła przed dużym wyzwaniem dlatego też niezwykle istotne są również zmiany w polskim systemie. Dlatego Warszawa, wraz ze stroną samorządową na posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu zgłasza, że niezbędna jest zmiana przepisów i uelastycznienia działania placówek oświatowych – mówi wiceprezydentka Warszawy Renata Kaznowska. 

Wśród zgłoszonych postulatów najważniejsze to uruchomienie klas zerowych, w których uczyliby się nie tylko języka polskiego, ale także przystosowywali do polskiego systemu edukacji. Uregulowany powinien być także sposób zatrudniania tzw. asystentów wielokulturowych, a także rozszerzenie tematyki kształcenia i doskonalenia nauczycieli oraz zmiany w procedurach nostryfikacji dyplomów. To pomogłoby zatrudniać nauczycieli z Ukrainy – zarówno do pracy z uchodźcami, jak i polskimi dziećmi.

Tylko 6 zł za pierwszy miesiąc czytania.

O tym, jak szybko zmienia się świat. Czy będzie pokój na Ukrainie. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, tłumaczymy, inspirujemy.

Społeczności lokalne
Pożar w Gdańsku. Na początku sezonu będzie mniej rowerów miejskich?
Społeczności lokalne
Demograficzne problemy polskich samorządów
Społeczności lokalne
Gotowanie z prezydentem, a może lot balonem? Jak samorządowcy grają z WOŚP
Społeczności lokalne
Mało uczniów, a utrzymanie szkół coraz droższe
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Społeczności lokalne
Mimo podwyżek nauczycieli nadal za mało
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”