Piąta edycja Polish Bicycle Summit: Płaszczyzna wymiany doświadczeń

Rower jako środek transportu, wspierający zdrowie oraz promujący ekologię – to główne tematy piątej edycji Polish Bicycle Summit, zorganizowanego przez „Rzeczpospolitą Życie Regionów”.

Publikacja: 31.10.2024 09:35

W ciągu kilku lat Polish Bicycle Summit ewoluował od spotkania pasjonatów rowerów, po wydarzenie o o

W ciągu kilku lat Polish Bicycle Summit ewoluował od spotkania pasjonatów rowerów, po wydarzenie o ogólnokrajowym znaczeniu

Foto: Szymon Gruchalski

We wtorek, 29 października, uporczywy kapuśniaczek nie przeszkodził grupie rowerzystów z Polski i z zagranicy, którzy punktualnie o godzinie 9, w asyście policji wyruszyli spod Teatru Wielkiego do Centrum Olimpijskiego. Tu o godzinie 10 rozpoczęły się obrady 5th. Polish Bicycle Summit pod hasłem „Rowery łączą ludzi”.

Uczestnikami porannej przejażdżki byli m.in. ambasadorzy, samorządowcy i znani sportowcy

Uczestnikami porannej przejażdżki byli m.in. ambasadorzy, samorządowcy i znani sportowcy

Szymon Gruchalski

Uczestnikami rowerowej przejażdżki byli organizatorzy szczytu, ambasadorzy i przedstawiciele ambasad: Finlandii, Niderlandów i Francji, organizacji rowerowych oraz samorządowcy, politycy, a nawet czterokrotny mistrz olimpijski Robert Korzeniowski. Przejazd do Centrum Olimpijskiego zajął około 20 minut. Tam całodniowe rozmowy dotyczyły roli rowerów w codziennym życiu, edukacji oraz turystyki. Spotkanie poprowadził Marcin Piasecki, redaktor zarządzający „Rzeczpospolitej.”

Kopenhaga zmienia sposób myślenia

Uroczyste otwarcie wydarzenia należało do Hanny Wawrowskiej, pomysłodawczyni i dyrektorki Polish Bicycle Summit, szefowej „Życia Regionów” oraz Michała Szułdrzyńskiego, redaktora naczelnego „Rzeczpospolitej”. Hanna Wawrowska podkreśliła, że piąta edycja odbywa się w momencie, gdy coraz więcej Polaków wybiera rower jako środek codziennej komunikacji. Zwróciła uwagę na rolę uczestników poprzednich szczytów, którzy swoją determinacją przyczynili się do zmian w infrastrukturze rowerowej w Polsce.

– Od prawie trzech lat podczas Polish Bicycle Summit integrujemy polskie i międzynarodowe środowisko rowerowe. Promujemy rower jako zdrowy i przyjazny dla środowiska środek transportu oraz rekreacji. Wpływamy na rowerową zmianę Polski. Nasza konferencja gromadzi decydentów rowerowych, przedstawicieli rządu, ambasad, ekspertów organizacji pozarządowych, sportowców, podróżników oraz sympatyków i entuzjastów. Jest doskonałą płaszczyzną wymiany doświadczeń, dyskusji i dzielenia się wiedzą – powiedziała Hanna Wawrowska.

Czytaj więcej

Z północy na południe. Rowerem przez Australię w 23 dni

Konferencję swoją obecnością zaszczycili politycy. Szef MSZ Radosław Sikorski pozdrowił uczestników w wystąpieniu online, wprost z rowerowej przejażdżki, przypominając, że rower to najzdrowsza i najbardziej demokratyczna forma transportu. – Z roweru widać lepiej, jak Polska się zmienia – zauważył Sikorski.

Wagę inicjatyw związanych z promowaniem roweru jako środka transportu i narzędzia wspierającego zdrowie i ekologię podkreślił Piotr Borys, sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki. Nawiązał do przedstawionej niedawno Strategii Rozwoju Polskiego Sportu, części szerszego projektu przygotowań do igrzysk olimpijskich w Polsce w 2040 roku.

Piotr Borys, sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki w roli fotoreportera

Piotr Borys, sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki w roli fotoreportera

Szymon Gruchalski

– To wielki cywilizacyjny projekt zmian, skierowany szczególnie do najmłodszego pokolenia, które za 16 lat będzie beneficjentem tych zmian – mówił Borys. Wspomniał, że największe wrażenie, które zmieniło jego sposób myślenia, zrobił na nim pobyt w Kopenhadze. – Godzina 7 rano, minus 10 stopni na zewnątrz i kilkadziesiąt tysięcy ludzi w każdym wieku dojeżdżających do pracy i szkoły na rowerach. Zrozumiałem, że jedyne ograniczenia, jakie mamy, to te w naszej głowie – wspominał. Wystąpienie zakończył apelem o kontynuację współpracy i zaangażowanie wszystkich środowisk w tworzenie strategii.

Niezbędne zmiany w prawie

Czterokrotny mistrz olimpijski Robert Korzeniowski, pełniący obecnie funkcję doradcy ministra sportu ds. strategii związanej z organizacją letnich igrzysk olimpijskich w Polsce w 2040 roku, podkreślał, jak ważne jest, aby miasta oferowały alternatywne formy transportu, takie jak rowery czy transport publiczny. Przywołał przykład Paryża podczas igrzysk olimpijskich, gdzie połowa mieszkańców korzystała z rowerów jako głównego środka transportu. Wyraził nadzieję, że podobny trend zostanie wprowadzony również w Polsce. Korzeniowski podkreślił też, że rower odgrywa istotną rolę w wychowaniu dzieci i młodzieży. – Możliwość zdania na kartę rowerową i samodzielnego decydowania o tym, gdzie wsiadam, jak jadę, jak spotykam się z kolegami – to coś absolutnie fenomenalnego – podsumował.

Piotr Kalisz, pełnomocnik ministra infrastruktury ds. rozwoju ruchu rowerowego, który w wydarzeniu uczestniczy od jego pierwszej edycji, zwrócił uwagę, jak rośnie jego waga – od spotkania pasjonatów rowerów, po wydarzenie o ogólnokrajowym znaczeniu, z udziałem przedstawicieli rządu, samorządów oraz ambasadorów. – Zmiany w prawie są niezbędne, aby zapewnić bezpieczeństwo na drogach oraz stworzyć spójną infrastrukturę rowerową w całym kraju – podkreślał.

Czytaj więcej

Mniejsza flota rowerów miejskich po sezonie. Gdzie można jeździć przez cały rok?

O zaangażowaniu Polskiej Organizacji Turystycznej w promowanie turystyki rowerowej w Polsce mówiła jej wiceprezes Małgorzata Wilk-Grzywna. Wyznaczyła cztery główne obszary, w które Polska Organizacja Turystyczna będzie się angażować. Po pierwsze, w rozwój Narodowego Portalu Turystycznego, który powinien być uzupełniony o szczegółową mapę tras rowerowych, krajowych i europejskich. Wyzwaniem jest udział POT w pracach nad strategią rozwoju turystyki, którą koordynuje Ministerstwo Sportu i Turystyki. Wilk-Grzywna podkreśliła, że turystyka rowerowa powinna być jednym z priorytetów w tej strategii. Trzeci element to koordynacja tras EuroVelo w Polsce, która nie została w pełni zrealizowana.

Wilk-Grzywna wyraziła nadzieję, że Polska zostanie członkiem Europejskiej Federacji Cyklistów, a na konferencji VeloCity w Gdańsku w czerwcu 2024 roku uda się ogłosić, że Polska współpracuje nad rozwojem tras rowerowych zgodnie z europejskimi standardami. Ostatnim wyzwaniem jest konieczność wprowadzenia zmian legislacyjnych, w tym tzw. specustawy rowerowej, której brak blokuje rozwój tras rowerowych oraz pozyskiwanie funduszy, zarówno krajowych, jak i europejskich.

Rowery są na każdą pogodę

Fińskie podejście do rozwoju infrastruktury rowerowej i promowania rowerów jako codziennego środka transportu przedstawiła Päivi Laine, ambasadorka Finlandii. – W Finlandii uważamy, że rowery są na każdą pogodę. Są praktyczne, tanie, dobre dla zdrowia i klimatu – wymieniała. Podkreśliła, że w Finlandii rowery służbowe są powszechnym rozwiązaniem, zwłaszcza w miastach, gdzie rowerem można poruszać się szybciej niż samochodem. Zwróciła uwagę na korzyści ekonomiczne wynikające z promowania jazdy na rowerze: 20-procentowy wzrost liczby osób korzystających z rowerów i pieszych tras może przynieść oszczędności rzędu 4 miliardów euro w kosztach opieki zdrowotnej, a także zmniejszyć emisję CO2 o 0,3 miliona ton rocznie.

Päivi Laine, ambasadorka Finlandii w Polsce

Päivi Laine, ambasadorka Finlandii w Polsce

Szymon Gruchalski

Kluczowym elementem fińskiej polityki rowerowej jest infrastruktura dostosowana do każdej pory roku. Laine przedstawiła przykład miasta Oulu, które słynie z zimowej jazdy na rowerze – posiada 800 km tras i wszystkie są odśnieżane. Dzieci codziennie docierają do szkoły na rowerze (zimą też na nartach) lub pieszo, a tylko 5 procent jest dowożonych samochodami. – Mamy darmowe gminne parki treningowe, które przypominają małe miasteczka, gdzie dzieci uczą się zasad ruchu drogowego. To bardzo popularne miejsca – dodała Laine. Co ważne, dzieci do jazdy rowerem nie trzeba zmuszać, dla nich jest ona czymś normalnym.

Czytaj więcej

Rowerowa rewolucja we Francji

O francuskiej inicjatywie „Rowerowy Maj” mówiła z kolei Noémie Piaskowski z ambasady Francji w Polsce. Podkreśliła, że program ten ma na celu połączenie różnych inicjatyw promujących jazdę na rowerze i aktywność fizyczną. – We Francji „Rowerowy Maj” powstał jako połączenie inicjatyw rowerowych, które już istniały wcześniej – poinformowała Piaskowski. Głównym celem programu jest zachęcanie obywateli do korzystania z roweru na co dzień. – Motto całego wydarzenia brzmi: „Ruszaj się 30 minut każdego dnia, aby zwalczać siedzący tryb życia”. Inicjatywa, która rozpoczęła się w 2020 roku, stale się rozwija. W pierwszej edycji zorganizowano 1500 wydarzeń, a w ciągu czterech lat liczba ta wzrosła do ponad 5000. W tym roku cieszymy się, że ponad 180 tysięcy ludzi zaangażowało się we wszystkie wyzwania podczas Rowerowego Maja” – zaznaczyła Piaskowski.

Jak stworzyć dobrą trasę

Imponujące osiągnięcia regionu w zakresie budowy infrastruktury rowerowej zaprezentował Jakub Kowalik, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego. Pomorze Zachodnie jest liderem w Polsce, jeśli chodzi o rozwój tras rowerowych. Kowalik przypomniał, że prace nad tym projektem rozpoczęły się w 2014 roku i trwają już dziesięć lat, a ich efektem jest stworzenie 1100 km tras rowerowych w pierwszym etapie, z planem dalszej rozbudowy o 400 km w drugim etapie. Podkreślił, że rozwój infrastruktury rowerowej wymagał współpracy z wieloma samorządami oraz zaangażowania lokalnych władz, ale dziś coraz więcej osób korzysta z rowerów jako środka transportu. – Jesteśmy dumni, że nasze trasy rowerowe, jak np. trasa Berlin-Szczecin-Kołobrzeg, zyskały uznanie na arenie międzynarodowej, a Pomorze Zachodnie zostało wyróżnione trzecią nagrodą w kategorii doskonałości podczas Europejskich Nagród Greenways – zaznaczył Kowalik.

Szczegółową prezentację na temat wytyczania tras rowerowych przedstawił Wojciech Grela z Biura ds. Komunikacji Rowerowej Wydziału Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego. Tworzenie dobrej trasy rowerowej wymaga dokładnej inwentaryzacji i trasowania, które pozwala osiągnąć maksimum korzyści przy minimalnych inwestycjach. Grela wyjaśnił, że trasy rowerowe można tworzyć nie tylko wzdłuż dróg komunikacyjnych, ale także wykorzystując stare linie kolejowe, wały przeciwpowodziowe, drogi lokalne oraz rolnicze i leśne. Kluczem do sukcesu jest dostosowanie infrastruktury do potrzeb rowerzystów przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Największy system w Polsce

Imponujące są wyniki systemów rowerów miejskich Metrorower, które przedstawił Marcin Dworak, pełnomocnik ds. nowej mobilności w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Od uruchomienia drugiej fazy systemu 1 sierpnia 2024 roku, Metrorower liczy już 7 tysięcy rowerów i 924 stacje, obejmując 31 gmin GZM. – Metrorower to trzeci największy system rowerów miejskich w Europie, a jednocześnie największy w Polsce – przypomniał Dworak.

Joanna Matuszczyk, kierownik Zespołu Rozwoju Komunikacji Rowerowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego oraz Jarosław Tarański, bloger i propagator aktywnej turystyki, zaprezentowali temat „Od algorytmów do społeczności,” skupiając się na roli narzędzi cyfrowych w popularyzacji rowerów. Ich wystąpienie dotyczyło zastosowania aplikacji rowerowych i spójnych danych, takich jak te z OpenStreetMap, do zwiększenia bezpieczeństwa i atrakcyjności jazdy na rowerze w Małopolsce. Opowiedzieli m.in. o innowacyjnych funkcjonalnościach aplikacji, takich jak tryb rodzicielski, który priorytetowo traktuje bezpieczeństwo dzieci.

Miejska mobilność, edukacja i turystyka rowerowa

Ostatnia część rowerowego szczytu skupiła się na tematach związanych z miejską mobilnością, edukacją, a także turystyką rowerową i sportem. Cezary Grochowski, prezes „Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej”, przeprowadził warsztaty dla dzieci – by angażować najmłodszych w edukację rowerową już od wczesnych lat. Warsztaty były jednak tylko jednym z wielu elementów tej bogatej agendy.

Napoleon Bryl, współzałożyciel bloga rodzinnego roweremzdzieckiem.pl, zajął się tematem „Wydziedziczyliśmy samochód – rodzina w mieście”, opowiadając o tym, jak jego rodzina wybrała życie bez samochodu i jak wpływa to na ich codzienną mobilność. Marek Smyk, prezes Stowarzyszenia Zielone Mazowsze, podzielił się doświadczeniami związanymi z dojeżdżaniem rowerem do pracy, co spotkało się z dużym zainteresowaniem uczestników szczytu.

Jakub Giza i Marcin Sałański z Nextbike Polska omówili przyszłość transportu miejskiego opartego na rowerach miejskich, które stają się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem w dużych aglomeracjach. Ich wystąpienie pokazało kierunki rozwoju w zakresie zrównoważonej mobilności.

Czytaj więcej

Mobilność oparta na edukacji

Ważnym momentem szczytu była prezentacja Marka Makowskiego, kierownika zespołu ds. infrastruktury rowerowej Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu, zatytułowana „Poznań łączy”. Makowski przedstawił, jak w Poznaniu udało się zintegrować rowerową obwodnicę centrum miasta z głównymi trasami komunikacyjnymi: Trasą Grunwaldzką, Dolną Wildą czy Bukowską. Omówił także plany na przyszłość, dotyczące budowy nowych ścieżek rowerowych.

Jakub Dybalski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie, zaprezentował działania związane z tworzeniem przestrzeni przyjaznych rowerzystom w śródmieściu stolicy. Wystąpienie Moniki Kozłowskiej-Święconek, dyrektor biura ds. zrównoważonej mobilności UM Miasta Wrocław, dotyczyło wrocławskiego mikro hubu rowerowego - rozwiązania wspierającego rozwój miejskiej infrastruktury rowerowej.

Maksymilian Pawlowski, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej DPD, zaprezentował zastosowanie rowerów cargo w logistyce miejskiej i w jaki sposób firma łączy nadawców i odbiorców paczek w sposób bardziej ekologiczny i efektywny.

Duży nacisk położono też na turystykę rowerową i sport. Zbigniew Maciej Matyszczak, prezes Fundacji na Rzecz, oraz Krzysztof Maksel, reprezentant Polski w kolarstwie torowym, poruszyli temat rowerowej turystyki, ukazując możliwości, jakie daje ten rodzaj aktywności. Szymon Gruchalski, fotograf sportowy, opowiedział o doświadczeniach z dokumentowania tego rodzaju wydarzeń. A Rafał Jurkowlaniec, prezes Dolnośląskiego Związku Kolarskiego, podzielił się historią wyprawy rowerowej – od Dolnego Śląska aż do Stambułu.

To była bogata wymiana doświadczeń, przykładów i informacji z wielu dziedzin związanych z rowerami, codzienną mobilnością, edukacją, aż po sport i turystykę.

rp.pl

We wtorek, 29 października, uporczywy kapuśniaczek nie przeszkodził grupie rowerzystów z Polski i z zagranicy, którzy punktualnie o godzinie 9, w asyście policji wyruszyli spod Teatru Wielkiego do Centrum Olimpijskiego. Tu o godzinie 10 rozpoczęły się obrady 5th. Polish Bicycle Summit pod hasłem „Rowery łączą ludzi”.

Uczestnikami rowerowej przejażdżki byli organizatorzy szczytu, ambasadorzy i przedstawiciele ambasad: Finlandii, Niderlandów i Francji, organizacji rowerowych oraz samorządowcy, politycy, a nawet czterokrotny mistrz olimpijski Robert Korzeniowski. Przejazd do Centrum Olimpijskiego zajął około 20 minut. Tam całodniowe rozmowy dotyczyły roli rowerów w codziennym życiu, edukacji oraz turystyki. Spotkanie poprowadził Marcin Piasecki, redaktor zarządzający „Rzeczpospolitej.”

Pozostało 95% artykułu
Rowerem przez Polskę
Relacja z 5th Polish Bicycle Summit. Rowerem na rozmowy o rowerach
Materiał Partnera
Rowery publiczne zmieniają oblicze miejskiej komunikacji
Materiał Partnera
Metrorower bez granic w śląskim mieście miast
Materiał Partnera
Trasa rowerowa Berlin–Szczecin–Kołobrzeg: pętla z dużym potencjałem
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Rowerem przez Polskę
Rower na co dzień w Białej Podlaskiej