Kampania z widokiem na rower. Główne partie o narodowej strategii rowerowej

Politycy różnych opcji zgadzają się, że transport rowerowy nabiera znaczenia. Widzą również potrzebę stworzenia narodowej strategii rowerowej.

Publikacja: 10.10.2023 15:05

Niemal 80 proc. gospodarstw domowych w Polsce posiada co najmniej jeden rower

Niemal 80 proc. gospodarstw domowych w Polsce posiada co najmniej jeden rower

Foto: Adobe Stock

Kampania wyborcza do Sejmu zmierza ku końcowi. Jednym z tematów, który w niej wybrzmiewa szczególnie silnie, są sprawy dotyczące transportu. Co z kwestiami dotyczącymi rowerów? Politycy różnych opcji, z którymi rozmawialiśmy, zapewniają, że o sprawie będą pamiętać po wyborach. I uwzględniają potrzebę rozbudowy infrastruktury rowerowej oraz przygotowanie narodowej strategii dotyczącej tego rodzaju transportu w swojej politycznej agendzie na przyszłość (o potrzebie stworzenia narodowej strategii rowerowej dyskutowano w trakcie Polish Bicycle Summit, zorganizowanego w ubiegłym tygodniu przez "Rzeczpospolitą" oraz Polski Związek Kolarski).

Dobre widoki na narodową strategię rowerową

Swoją kampanię na rowerze prowadzi Jadwiga Emilewicz, nr 3 na liście PiS w Poznaniu. – W Ministerstwie Rozwoju tworzyliśmy szereg prorowerowych polityk i zajmują one dużo miejsca w obowiązujących dokumentach strategicznych, np. krajowej polityce miejskiej. Rozbudowa infrastruktury rowerowej z pewnością będzie w kolejnej kadencji, jeszcze bardziej niż do tej pory, wspierana zarówno środkami rządowymi, jak i unijnymi – mówi nam Emilewicz. Czy dzięki temu ruch rowerowy się podwoi do 2030 roku? – Myślę, że będzie nawet lepiej. Nie ma jednolitej metodyki liczenia ruchu rowerowego, ale przykładowo liczniki rowerzystów w dużych miastach z roku na rok pokazują duże przyrosty. Według danych GUS z 2021 r. 60 proc. Polaków jeździło na rowerze, a 79 proc. gospodarstw posiadało co najmniej jeden rower. To ogromny potencjał – mówi Emilewicz. Jak dodaje, Polska „zdecydowanie" powinna posiadać narodową strategię rowerową.

Mikołaj Dorożała to kandydat Trzeciej Drogi w okręgu sieradzkim. Startuje z drugiego miejsca na liście i w swojej kampanijnej podróży korzysta z roweru cargo jako podstawowego środka lokomocji. Z hasłem „W drodze do lepszego jutra”. – Proponujemy pilne rozpoczęcie prac nad stworzeniem strategii zrównoważonej mobilności dla Polski, która wspierałaby rozwój infrastruktury rowerowej i pieszej. Zaniedbania w tym obszarze są ogromne – mówi nam Dorożała, gdy pytamy o miejsce transportu rowerowego w programie Polski 2050 (która tworzy komitet wspólnie z PSL).

Czytaj więcej

W Warszawie przybywa rowerzystów. Przekroczona ważna granica

Pytamy go też o podwojenie ruchu rowerowego do 2030 roku. – Możemy, ale do tego niezbędne są systemowe rozwiązania. Samorządy potrzebują efektywnych mechanizmów oraz pomocy w promocji wzajemnych dobrych praktyk z już istniejących i działających projektów w tym obszarze. Potrzebne są zmiany ustawowe i wsparcie władz centralnych – podkreśla. Pytamy również o stworzenie narodowej strategii rowerowej. – Potrzebujemy czegoś na kształt specustawy rowerowej. Mamy już dobre praktyki chociażby z Małopolski czy Zachodniopomorskiego, gdzie udało się skoordynować projekty na poziomie wojewódzkim. Nadal brakuje takich projektów na poziomie centralnym. Rząd zdaje się też zupełnie nie dostrzegać, iż ogromna część osób starszych z małych miast i wsi porusza się najczęściej właśnie rowerami, nie mając często żadnej innej alternatywy transportowej na co dzień – mówi nam Dorożała.

Rowery pomogą odkorkować miasta i poprawić jakość powietrza

„Jedynką” Lewicy w okręgu sieradzkim jest Paulina Matysiak. Posłanka partii Razem specjalizuje się w polityce transportowej. – Chcemy odkorkować nasze miasta i poprawić jakość powietrza, dlatego będziemy rozwijać transport publiczny i wspierać inne sposoby przemieszczania się, które są przyjazne dla środowiska. Dzięki temu zmniejszymy liczbę aut na drogach – nikt nie będzie zmuszony do jazdy własnym samochodem, bo zyska prawdziwą alternatywę! A mniej pojazdów na drogach to też mniejsze ryzyko wypadków, Lewica stawia na infrastrukturę przyjazną pieszym i rowerzystom, która zapewni im bezpieczeństwo i odpowie na ich potrzeby. W programie zrównoważonego transportu, który w przeszłości opracowała Rada Krajowa Razem, jest mowa m.in. o potrzebie wprowadzenia jednolitego standardu pasów rowerowych przy budowanych drogach czy ułatwieniach w przewożeniu rowerów podczas podróży pociągami – mówi nam posłanka Matysiak.

Czytaj więcej

Europa przesiada się na rowery. Trend przybiera na sile

Jest też optymistką, jeśli chodzi o podwojenie ruchu rowerowego do 2030 roku. – Oczywiście! Jeśli zapewnimy odpowiednią infrastrukturę i możliwość sprawnej przesiadki z roweru na inne środki transportu, jak np. pociąg, tramwaj czy autobus, to z pewnością zachęcimy kolejne osoby do jazdy rowerem. Już teraz widzimy, zwłaszcza w dużych miastach, że jest to coraz chętniej wybierany sposób podróżowania na co dzień. Jestem przekonana, że polskie ulice będą w przyszłości coraz bardziej przypominać te z Kopenhagi czy Amsterdamu, gdzie mieszkańcy mogą wszędzie dostać się swoim rowerem i komunikacją zbiorową – mówi Matysiak. Potwierdza też w rozmowie z „Życiem Regionów”, że Polsce potrzebna jest narodowa strategia rowerowa. – Jesteśmy jednym z większych państw Unii Europejskiej, które nadal nie opracowało takiej strategii – zauważa.

Podwojenie ruchu rowerowego do 2030 roku? Realne

O wyzwaniach związanych z budową i rozbudową sieci dróg rowerowych rozmawiamy też z Pawłem Olszewskim z PO. – Z naszej perspektywy to jedna z absolutnie kluczowych rzeczy. Realizujemy ją zresztą w każdym mieście, w którym rządzimy. W każdym samorządzie. Po wygranych wyborach będzie czas na centralne rozwiązania, jeśli chodzi o sieć rowerową – mówi nam poseł Olszewski. Pytamy też o podwojenie ruchu rowerowego do końca obecnej dekady. – Uważam, że to jest absolutnie realne. Zmienia się nastawienie użytkowników dróg. Widać to między innymi w statystykach, jeśli chodzi o rowery miejskie – dodaje Olszewski. A co z narodową strategią rowerową? – Jest potrzebna. Tu konieczny jest dialog między rządem, resortem infrastruktury a samorządami. Potrzebna jest też lepsza koordynacja między nimi – podsumowuje Olszewski.

Swoje pomysły na rozwój infrastruktury rowerowej mają też Bezpartyjni Samorządowcy, którzy w tych wyborach zarejestrowali ogólnokrajowy komitet wyborczy. – Proponujemy przeznaczenie części wpływów z opłat ekologicznych (emisja CO2) na rozwój transportu bezemisyjnego, w tym budowę dróg rowerowych – mówi nam Krzysztof Maj, rzecznik Bezpartyjnych Samorządowców. Pytamy też o narodową strategię rowerową. – Potrzebna jest zmiana myślenia. Budowa ścieżek rowerowych w oparciu o istniejące ulice skłóciła kierowców i rowerzystów. Dla każdego jest miejsce i trzeba zacząć organizować ruch rowerowy w oderwaniu od samochodowego. Zabieranie kierowcom nic nie da – mówi nam Maj.

Kampania wyborcza do Sejmu zmierza ku końcowi. Jednym z tematów, który w niej wybrzmiewa szczególnie silnie, są sprawy dotyczące transportu. Co z kwestiami dotyczącymi rowerów? Politycy różnych opcji, z którymi rozmawialiśmy, zapewniają, że o sprawie będą pamiętać po wyborach. I uwzględniają potrzebę rozbudowy infrastruktury rowerowej oraz przygotowanie narodowej strategii dotyczącej tego rodzaju transportu w swojej politycznej agendzie na przyszłość (o potrzebie stworzenia narodowej strategii rowerowej dyskutowano w trakcie Polish Bicycle Summit, zorganizowanego w ubiegłym tygodniu przez "Rzeczpospolitą" oraz Polski Związek Kolarski).

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rowerem przez Polskę
To będzie rok pod znakiem roweru. Zwłaszcza elektrycznego
Rowerem przez Polskę
Więcej miejskich dróg rowerowych. Samorządy realizują kolejne inwestycje
Rowerem przez Polskę
Nie każdy dorosły jeździ rowerem. Ale zawsze może się nauczyć
Rowerem przez Polskę
Metrorower dojechał do 31 gmin. Rower w mieście może być lepszy od samochodu
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Rowerem przez Polskę
E-rowery coraz bardziej popularne. Dotacje jeszcze rozruszają rynek?
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki