Systemy elektronicznej rekrutacji do szkół funkcjonują w Polsce już od kilkunastu lat. Pionierami były największe samorządy, dziś nawet kilkutysięczne miasta umożliwiają zapisanie dziecka do szkoły lub przedszkola poprzez platformę internetową. To, że rekrutacja jest elektroniczna, nie jest jednak równoznaczne z wyeliminowaniem papieru. Podkarpacki Mielec jako pierwszy samorząd w Polsce umożliwił rodzicom podpisanie zarejestrowanego wniosku Profilem Zaufanym – środek elektronicznej identyfikacji potwierdzający tożsamość obywatela w kontaktach z instytucjami publicznymi. Asseco Data Systems zintegrowało Profil Zaufany z funkcjonującym w mieście systemem elektronicznej rekrutacji do szkół i przedszkoli.

Asseco od lat dostarcza samorządom rozwiązania wspierające zarządzanie oświatą – m.in. elektroniczne systemy wspomagające rekrutację do szkół i przedszkoli. Pozwalają one rodzicom m.in. na jednoczesne aplikowanie do wielu placówek, tworzenie list preferencyjnych czy bieżącą weryfikację wyników naboru. Nie oznacza to jednak, że e-rekrutacja pozwoliła na całkowite wyeliminowanie papieru. Podpisany przez rodziców wniosek trzeba było złożyć osobiście w sekretariacie jednej z placówek. W Mielcu Asseco Data Systems wdrożyło rozwiązanie, które pozwoliło na elektroniczne uwierzytelnienie zarejestrowanego wniosku. Rodzice, zamiast drukować i podpisywać wniosek, podpisywali go Profilem Zaufanym, dzięki czemu całość procesu rekrutacji odbywała się bez wychodzenia z domu. Część rodziców już wcześniej posługiwała się Profilem Zaufanym podczas składania wniosków o świadczenia społeczne w ramach programów 500+ i 300+. Pozostali mogli założyć go poprzez rejestrację na platformie ePUAP oraz potwierdzenie wniosku w jednym z dwóch punktów miejskich (Urząd Miejski lub Punkt Obsługi Mieszkańców) lub też poprzez jeden z systemów bankowości elektronicznej.

„W bieżącym roku rekrutacja do mieleckich przedszkoli i szkół przeprowadzona została wyłącznie w sposób elektroniczny. Rodzice po raz pierwszy nie składali dokumentów do przedszkoli i do szkół w formie papierowej. Niewątpliwie wdrożone rozwiązanie przyspieszyło procesy administracyjne i wyeliminowało dotychczas żmudne etapy, które miały miejsce w tradycyjnej rekrutacji” – poinformowała Adriana Miłoś, zastępca prezydenta Mielca.

„Integracja systemu elektronicznej rekrutacji z Profilem Zaufanym przede wszystkim ułatwiła rodzicom zapisanie dziecka do szkoły lub przedszkola. Nie bez znaczenia jest również usprawnienie całego procesu z punktu widzenia urzędników i aspekt ekologiczny – całkowicie elektroniczna rekrutacja to ogromna oszczędność papieru. Cieszę się, że udało się uzyskać korzyści u wszystkich uczestników tego procesu. Cyfryzacja w samorządach powinna bowiem spełniać dwa cele – z jednej strony ułatwiać urzędnikom zarządzanie poszczególnymi miejskimi jednostkami, a z drugiej – sprawiać, że mieszkańcom będzie się łatwiej żyło, m.in. dzięki takim nowoczesnym rozwiązaniom. Mamy nadzieję, że za przykładem Mielca pójdą też inne samorządy” – powiedział Jarosław Jastrzębski, wiceprezes Asseco Data Systems.