Cała droga S3 będzie miała docelowo ok. 470 kilometrów długości, łącząc Świnoujście z granicą z Czechami w Lubawce. Przez województwo lubuskie przebiega największa część trasy – przeszło 180 kilometrów. Zagospodarowanie inwestycjami tego przebiegu będzie miało dla rozwoju regionu kapitalne znaczenie.
Tym bardziej że region ma bardzo duży potencjał rozwojowy, a położone przy granicy z Niemcami województwo posiada wiele atutów. Najważniejszy – właśnie bliskość Niemiec – ułatwia międzynarodową współpracę gospodarczą. Korzystne dla niej warunki ma zapewniać m.in. 14 przejść granicznych, położenie na strategicznym szlaku transportowym wschód–zachód, a także przynależność do euroregionu Pro Europa Viadrina oraz euroregionu Sprewa-Nysa-Bóbr.
Według raportu Atrakcyjność Inwestycyjna Województw 2015 przygotowanego przez zespół pracowników naukowych warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej, znaczącym walorem regionu jest także dobrze rozwinięta sieć dróg wodnych. Odra umożliwia bowiem transport do portów Szczecina, a także Świnoujścia, które właśnie przystępuje do znaczącej rozbudowy towarowego połączenia promowego ze szwedzkim Trelleborgiem.
– Szacujemy, że do 2040 roku liczba przeładowanych jednostek intermodalnych zwiększy się trzykrotnie – podkreśla Zbigniew Miklewicz, prezes Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Usprawnienie logistyki będzie tym ważniejsze, że dla części zakładów regionu kluczowe znaczenie ma eksport. W przemyśle województwa szczególne znaczenie ma branża motoryzacyjna, produkcja wyrobów z drewna i korka oraz papieru. M.in. dlatego Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych razem z wojewódzkim samorządem na liście tzw. sektorów wysokich szans umieściła branżę motoryzacyjną, elektroniczną, drzewną i papierniczą, do tego jeszcze przemysł spożywczy i szklarski. Z kolei władze województwa za strategiczne dla rozwoju regionu uznały również przemysł maszynowy i biotechnologiczny. Wszystkie mają duży potencjał eksportowy i potrzebują dogodnych połączeń.