Więcej nowych tramwajów. Są z Polski, ale i z Turcji

Na olsztyńskie tory tramwajowe wyruszyły dwa nowe pojazdy wyprodukowane w Turcji. Na nowe składy czeka też Wrocław czy Grudziądz.

Publikacja: 24.06.2021 15:25

Miasta wymieniają stary tabor tramwajowy. Będzie szybciej, ciszej i wygodniej.

Miasta wymieniają stary tabor tramwajowy. Będzie szybciej, ciszej i wygodniej.

Foto: AdobeStock

– Nowoczesny transport to na pewno przyszłość i szansa na przezwyciężenie problemów transportowych miast. My już inwestujemy w takie rozwiązania – mówi Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.

Koronawirus opóźnił dostawy

Nowe tramwaje dla stolicy Warmii i Mazur wyprodukowała turecka firma Durmazlar. Pojazdy powstaną na bazie już kursujących od lat w tym kraju (m.in. w Stambule, czy Samsun) pojazdów Panorama. Do Olsztyna dotarło już pięć z zamówionych 12 tramwajów.  Dwa z nich przeszły w pełni proces homologacji, dlatego wyjechały już na ulice miasta.

""

regiony.rp.pl

Nowe tramwaje pomalowano na takie same kolory – limonkowo-szare, jak pozostałe pojazdy komunikacji miejskiej w Olsztynie. Urzędnicy umowę na budowę nowych tramwajów dla Olsztyna podpisali w połowie lipca 2018 roku. Ale ich dostarczenie opóźniła pandemia. Składy z Turcji są transportowane promami do Włoch, a stamtąd na lawecie przez Włochy, Austrię i Niemcy jadą do Olsztyna.

– Taki wybór trasy jest konieczny ze względu na rozmiary ładunku, jaki znajduje się na specjalistycznej lawecie. Czas dostawy pojazdu to aż dwa tygodnie. Tramwaje można wieźć jedynie w nocy – podaje olsztyński ratusz.

CZYTAJ TAKŻE: Tramwaje wyłącznie niskopodłogowe? W tym mieście się udało

Pojazdy produkowane dla Olsztyna są niskopodłogowe, dwukierunkowe. Są dłuższe od Solarisów Tramino – mają 32,5 metra długości, tak jak obecne 2,5 metra szerokości oraz mieszczą 208 pasażerów, z czego 38 na miejscach siedzących (do tego cztery składane).

Drzwi za kabinami motorniczego są jednoskrzydłowe, natomiast pozostałe cztery pary – dwuskrzydłowe, jak w obecnie użytkowanych przez nas pojazdach.

W tej chwili do Olsztyna dotarło pięć z 12 zamówionych tramwajów Durmazlara. Kolejny powinien dojechać już w ten weekend. Wartość całego zamówienia to 206 mln zł.

We Wrocławiu rozszerzyli zamówienie

Nie tylko Olszyn inwestuje w nowe składy tramwajowe. W trzecim kwartale tego roku do Wrocławia dotrze pierwsza partia z 41 nowych, w pełni niskopodłogowych tramwajów Moderus Gamma firmy Modertrans.

MPK Wrocław podpisał umowę z Modertransem we wrześniu 2020 roku Opiewała ona na 25 tramwajów za blisko 205 mln zł, czyli 8,2 mln zł za sztukę, ale w marcu kontrakt rozszerzono o kolejne 21 pojazdów. W sumie wrocławskie MPK zakupi 46 składów za kwotę niemal 380 mln zł.

– To nowoczesne tramwaje, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, nowoczesny w designie, z dosyć kosmicznymi kształtami. Zamierzamy rozszerzyć kontrakt o kolejne 21 tramwajów. Nowe Gammy będą miały wózki skrętne, klimatyzację, będą w pełni niskopodłogowe. Te tramwaje obsłużą przede wszystkim nowe torowiska – przez Popowice czy na Nowy Dwór, które powstają za ponad pół mld zł – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Wszystkie zamówione pojazdy mają trafić do wrocławskiego MPK do połowy 2024 roku.

Krzysztof Balawejder, prezes wrocławskiego MPK zapowiada już, że przewoźnik zamierza jeszcze w tym roku ogłosić k kolejny przetarg tramwajowy.

– Czekamy co wyjdzie z Krajowego Planu Odbudowy – dodaje prezes Balawejder.

Powtarzane przetargi w Grudziądzu

Na cztery nowe składy czeka też Grudziądz. – Według zapewnień producenta tramwaje będą gotowe na przełomie grudnia 2021/stycznia 2022. Po ich wyprodukowaniu zostaną przywiezione do Grudziądza. Tu muszą przejść proces badań technicznych przed dopuszczeniem do ruchu – opowiada Karol Piernicki, rzecznik prasowy prezydenta miasta.

Dopiero przy trzecim podejściu, w lutym miastu udało się wybrać producenta. Grudziądz, tak jak poprzednio, otrzymał ofertę od Modertransu. Miasto musiało wyłożyć więcej pieniędzy, bo poznańska firma w przetargu na ponownie oferta przekroczyła szacunki zamawiającego. Firma żądała 23,3 mln zł, a miasto oferowało – 22,7 mln zł.

Podkreśla, że jeżeli nie będzie ograniczeń związanych ze spodziewaną kolejną odsłoną epidemii koronawirusa, to nowe tramwaje powinny uzyskać badania i dopuszczenia pod koniec pierwszego kwartału 2022 przyszłego roku. A do ruchu mogą zostać skierowane w drugim kwartale.

– W zakres dostawy tramwajów wchodzi również dostawa specjalistycznego pojazdu ratunkowego do wkolejania wagonów i ich ewakuacji – zauważa Karol Piernicki.

Zgodnie z umową podpisaną 25 marca wykonawca zobowiązał się do dostarczenia tych wozów do 30 czerwca 2022, jednak może to nastąpić wcześniej. Po załatwieniu wszystkich formalności i krótkich jazdach próbnych tramwaje zaczną wozić mieszkańców miasta.

Na razie nie wiadomo czy Grudziądz w najbliższych miesiącach zdecyduje się na kolejne zakupy.

– Wszystko zależy od kondycji finansowej miasta i unijnej puli pieniędzy. Na pewno do wykonania są fragmenty linii od al. 23 Stycznia do Dworcowej. W planach była linia do osiedla Mniszek oraz przez Dworcową do okolic ulicy Lipowej, jednak realizacja tych inwestycji uzależniona jest od podanych wyżej warunków – przyznaje Karol Piernicki.

– Nowoczesny transport to na pewno przyszłość i szansa na przezwyciężenie problemów transportowych miast. My już inwestujemy w takie rozwiązania – mówi Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.

Koronawirus opóźnił dostawy

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży