Dane kontaktowe trafią do specjalnego rejestru

Do końca marca 2021 r. w Rejestrze Danych Kontaktowych mają się znaleźć dane ok. 2 milionów osób
AdobeStock

Dane kontaktowe, takie jak np. numer telefonu, adres e-mail, a w przyszłości także elektroniczny adres do doręczeń, będą przekazywane do specjalnego rejestru i aktualizowane dobrowolnie.

Od 22 grudnia zacznie obowiązywać większość przepisów ustawy z 16 października 2019 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw – z wyjątkiem niektórych przepisów (DzU z 21 listopada 2019 r., poz. 2294).

Nowe przepisy mają ułatwić i przyspieszyć załatwianie spraw urzędowych. Rejestr Danych Kontaktowych, prowadzony przez ministra cyfryzacji, będzie częścią systemu rejestrów państwowych (SRP), a jego powstanie jest związane z projektem Rozwój SRP. Dziś urzędy nie mają prawa tworzyć takiej bazy ani korzystać z danych przekazanych np. innemu urzędowi bądź w innej sprawie.

CZYTAJ TAKŻE: Obecność kamery podczas prac radnych trzeba zaplanować

Dane zgromadzone w RDK będą podstawą do działania e-usług związanych z innymi rejestrami (np. Rejestr Dowodów Osobistych, Rejestr Dokumentów Paszportowych), służących do informowania obywatela o zmianach statusu realizowanych spraw administracyjnych.

Dzięki RDK obywatele otrzymają przypomnienie np. o zbliżających się terminach wygaśnięcia ważności dokumentów, którymi posługują się na co dzień.

W rejestrze – na zasadzie dobrowolności – gromadzone będą dane kontaktowe obywateli (imię i nazwisko, numer PESEL, adres e-mail lub numer telefonu komórkowego, a w przyszłości elektroniczny adres do doręczeń). Dane będzie można wprowadzać oraz aktualizować przez e-usługę lub podczas wizyty w urzędzie. Rejestr będzie wykorzystywany do spraw, które nie wymagają wezwania do urzędu.

W niektórych przypadkach – dla obywatela i urzędu – wyeliminowane zostaną koszty związane z prowadzeniem tradycyjnej korespondencji.

Dostęp do danych zgromadzonych w Rejestrze będą miały tylko wskazane w ustawie instytucje, które o niego wystąpią. Mogą to być np. organy gmin, Narodowy Fundusz Zdrowia lub urzędy skarbowe, a także organy wyborcze.

CZYTAJ TAKŻE: Urząd miasta też musi uważać na RODO

Przygotowując ustawę, rząd założył, że do końca marca 2021 r. w Rejestrze Danych Kontaktowych znajdą się dane ok. 2 milionów osób.

Ponadto zgodnie z nowymi przepisami odpis aktu stanu cywilnego będzie można uzyskać dzięki odpowiedniej e-usłudze. Już dziś obywatele mogli zawnioskować online o odpis aktu stanu cywilnego, jednak w wielu przypadkach na otrzymanie dokumentów muszą czekać. Dzięki nowym przepisom dokumenty takie dostaną „od ręki”. Odpis będzie można pobrać bezpośrednio z rejestru stanu cywilnego.

Warunkiem będzie posiadanie np. profilu zaufanego czy profilu osobistego (wydanego z dowodem osobistym). Odpisy aktu stanu cywilnego będą opatrywane kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Edukacja doby epidemii: placówki nieczynne, ale płacić trzeba

Samorządy nie pobierają opłat za zamknięte przedszkola – ale już za żłobki czy prywatne ...

Śladami Republiki Szczecińskiej

Centrum Dialogu Przełomu to szczeciński odpowiednik gdańskiego ECS – instytucja nie tylko kształcąca pamięć ...

Konferencje nad morzem

Dolina Charlotty to nie tylko komfortowy hotel między Ustką a Słupskiem oraz miejsce Festiwalu Legend ...

Budujemy w Warszawie modę na siatkówkę

Piotr Gacek, prezes ONICO Warszawa, o miłości do siatkówki, Bartoszu Kurku, rozstaniu z trenerem, ...

W Lublinie biznes wspiera jakość kształcenia technicznego

Lublin to miasto o długiej tradycji przemysłowej. Aktualnie rozwija się tu prężnie branża automotive, ...

30-lecie samorządu w Polsce: Wspólnota nie zbuduje się sama

Samorząd trzeba stale wspierać, a nie osłabiać finansowo czy kompetencyjnie – zgodnie apelują lokalni ...