Dane kontaktowe trafią do specjalnego rejestru

Do końca marca 2021 r. w Rejestrze Danych Kontaktowych mają się znaleźć dane ok. 2 milionów osób
AdobeStock

Dane kontaktowe, takie jak np. numer telefonu, adres e-mail, a w przyszłości także elektroniczny adres do doręczeń, będą przekazywane do specjalnego rejestru i aktualizowane dobrowolnie.

Od 22 grudnia zacznie obowiązywać większość przepisów ustawy z 16 października 2019 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw – z wyjątkiem niektórych przepisów (DzU z 21 listopada 2019 r., poz. 2294).

Nowe przepisy mają ułatwić i przyspieszyć załatwianie spraw urzędowych. Rejestr Danych Kontaktowych, prowadzony przez ministra cyfryzacji, będzie częścią systemu rejestrów państwowych (SRP), a jego powstanie jest związane z projektem Rozwój SRP. Dziś urzędy nie mają prawa tworzyć takiej bazy ani korzystać z danych przekazanych np. innemu urzędowi bądź w innej sprawie.

CZYTAJ TAKŻE: Obecność kamery podczas prac radnych trzeba zaplanować

Dane zgromadzone w RDK będą podstawą do działania e-usług związanych z innymi rejestrami (np. Rejestr Dowodów Osobistych, Rejestr Dokumentów Paszportowych), służących do informowania obywatela o zmianach statusu realizowanych spraw administracyjnych.

Dzięki RDK obywatele otrzymają przypomnienie np. o zbliżających się terminach wygaśnięcia ważności dokumentów, którymi posługują się na co dzień.

W rejestrze – na zasadzie dobrowolności – gromadzone będą dane kontaktowe obywateli (imię i nazwisko, numer PESEL, adres e-mail lub numer telefonu komórkowego, a w przyszłości elektroniczny adres do doręczeń). Dane będzie można wprowadzać oraz aktualizować przez e-usługę lub podczas wizyty w urzędzie. Rejestr będzie wykorzystywany do spraw, które nie wymagają wezwania do urzędu.

W niektórych przypadkach – dla obywatela i urzędu – wyeliminowane zostaną koszty związane z prowadzeniem tradycyjnej korespondencji.

Dostęp do danych zgromadzonych w Rejestrze będą miały tylko wskazane w ustawie instytucje, które o niego wystąpią. Mogą to być np. organy gmin, Narodowy Fundusz Zdrowia lub urzędy skarbowe, a także organy wyborcze.

CZYTAJ TAKŻE: Urząd miasta też musi uważać na RODO

Przygotowując ustawę, rząd założył, że do końca marca 2021 r. w Rejestrze Danych Kontaktowych znajdą się dane ok. 2 milionów osób.

Ponadto zgodnie z nowymi przepisami odpis aktu stanu cywilnego będzie można uzyskać dzięki odpowiedniej e-usłudze. Już dziś obywatele mogli zawnioskować online o odpis aktu stanu cywilnego, jednak w wielu przypadkach na otrzymanie dokumentów muszą czekać. Dzięki nowym przepisom dokumenty takie dostaną „od ręki”. Odpis będzie można pobrać bezpośrednio z rejestru stanu cywilnego.

Warunkiem będzie posiadanie np. profilu zaufanego czy profilu osobistego (wydanego z dowodem osobistym). Odpisy aktu stanu cywilnego będą opatrywane kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wałbrzych z inteligentnym system zarządzania odpadami

T‑Mobile Polska podpisał pierwszą umowę dotyczącą budowy rozwiązań inteligentnych dla miast w obszarze tzw. waste ...

4 czerwca w samo południe

Zbliża się 30. rocznica wyborów, które dały wolność. Samorządowe instytucje kultury zaplanowały na ten ...

Aby objąć budynek ochroną, trzeba to zrobić prawidłowo

Chociaż gminny program opieki nad zabytkami sporządza się na podstawie gminnej ewidencji zabytków, są ...

Katowice walczą o czyste powietrze

Wywiad z Mariuszem Skibą, wiceprezydentem Katowic, zajmującym się m.in. kwestiami środowiska. Zbliża się sezon ...

Sołeckie pieniądze trzeba inaczej liczyć

Fundusz sołecki trzeba oprzeć o średnią kwotę bazową wyliczaną na poziomie dochodów własnych gmin ...

W Rzeszowie rusza Festiwal Nowego Teatru

Na prestiżowej imprezie wystąpią m.in. stołeczny Teatr Powszechny i krakowski Teatr im. Słowackiego. Najważniejsze wydarzenia ...