Dane kontaktowe trafią do specjalnego rejestru

Do końca marca 2021 r. w Rejestrze Danych Kontaktowych mają się znaleźć dane ok. 2 milionów osób
AdobeStock

Dane kontaktowe, takie jak np. numer telefonu, adres e-mail, a w przyszłości także elektroniczny adres do doręczeń, będą przekazywane do specjalnego rejestru i aktualizowane dobrowolnie.

Od 22 grudnia zacznie obowiązywać większość przepisów ustawy z 16 października 2019 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw – z wyjątkiem niektórych przepisów (DzU z 21 listopada 2019 r., poz. 2294).

Nowe przepisy mają ułatwić i przyspieszyć załatwianie spraw urzędowych. Rejestr Danych Kontaktowych, prowadzony przez ministra cyfryzacji, będzie częścią systemu rejestrów państwowych (SRP), a jego powstanie jest związane z projektem Rozwój SRP. Dziś urzędy nie mają prawa tworzyć takiej bazy ani korzystać z danych przekazanych np. innemu urzędowi bądź w innej sprawie.

CZYTAJ TAKŻE: Obecność kamery podczas prac radnych trzeba zaplanować

Dane zgromadzone w RDK będą podstawą do działania e-usług związanych z innymi rejestrami (np. Rejestr Dowodów Osobistych, Rejestr Dokumentów Paszportowych), służących do informowania obywatela o zmianach statusu realizowanych spraw administracyjnych.

Dzięki RDK obywatele otrzymają przypomnienie np. o zbliżających się terminach wygaśnięcia ważności dokumentów, którymi posługują się na co dzień.

W rejestrze – na zasadzie dobrowolności – gromadzone będą dane kontaktowe obywateli (imię i nazwisko, numer PESEL, adres e-mail lub numer telefonu komórkowego, a w przyszłości elektroniczny adres do doręczeń). Dane będzie można wprowadzać oraz aktualizować przez e-usługę lub podczas wizyty w urzędzie. Rejestr będzie wykorzystywany do spraw, które nie wymagają wezwania do urzędu.

W niektórych przypadkach – dla obywatela i urzędu – wyeliminowane zostaną koszty związane z prowadzeniem tradycyjnej korespondencji.

Dostęp do danych zgromadzonych w Rejestrze będą miały tylko wskazane w ustawie instytucje, które o niego wystąpią. Mogą to być np. organy gmin, Narodowy Fundusz Zdrowia lub urzędy skarbowe, a także organy wyborcze.

CZYTAJ TAKŻE: Urząd miasta też musi uważać na RODO

Przygotowując ustawę, rząd założył, że do końca marca 2021 r. w Rejestrze Danych Kontaktowych znajdą się dane ok. 2 milionów osób.

Ponadto zgodnie z nowymi przepisami odpis aktu stanu cywilnego będzie można uzyskać dzięki odpowiedniej e-usłudze. Już dziś obywatele mogli zawnioskować online o odpis aktu stanu cywilnego, jednak w wielu przypadkach na otrzymanie dokumentów muszą czekać. Dzięki nowym przepisom dokumenty takie dostaną „od ręki”. Odpis będzie można pobrać bezpośrednio z rejestru stanu cywilnego.

Warunkiem będzie posiadanie np. profilu zaufanego czy profilu osobistego (wydanego z dowodem osobistym). Odpisy aktu stanu cywilnego będą opatrywane kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Nowelizacja zapobiegnie zamieszaniu w budżetach

Obecne zasady ustalania wpłat do budżetu państwa i ich podział w przypadku samorządów województw nie ...

Polskie wschodzące rynki inwestycyjne

Dobrze przygotowane, położone przy węzłach komunikacyjnych tereny inwestycyjne, do tego korzystny klimat dla biznesu ...

W ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych powstają m.in. węzły przesiadkowe

Projekty w ramach ZIT realizowane są zgodnie z prawem, ale wolno

Opóźnienia w przygotowaniu i realizacji zintegrowanych inwestycji terytorialnych powodują zwłokę w wykorzystaniu funduszy europejskich ...

Odetchnij zdrowo na Warmii i Mazurach

Warmia i Mazury zapraszają na bezpieczne wakacje! Mnóstwo możliwości znajdą tu dla siebie miłośnicy ...

Centra nauki znów otwarte. Jakie ograniczenia dla zwiedzających?

Po pandemicznej izolacji centra nauki otwierają się dla zwiedzających. Wciąż obowiązują ograniczenia – to ...

Bezdomni nie pasują do zabytków?

Czy bezdomnych trzeba wyrzucić z centrum Krakowa? Konflikt wywołany propozycją jednego z radnych narasta. ...