Zamówienia publiczne: warunek musi czemuś służyć

AdobeStock

Ustalenie kryterium oceny ofert powinno mieć przełożenie na wyższy walor otrzymanego świadczenia.

Pięć gmin i jedno miasto ogłosiły przetarg na świadczenie usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów. Jeden z podmiotów przystępujących do przetargu zarzucił niewłaściwe ustalenie treści ogłoszenia o zamówieniu oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Chodziło o to, że według ustalonych zasad zamawiający przyzna 30 pkt za jedną dodatkową śmieciarkę ponad wymaganą w opisie warunków udziału w postępowaniu. Odwołujący zakwestionował to kryterium, wskazując, iż nie będzie miało wpływu na jakość świadczonej usługi (z uwagi na zaniżone wymagania minimalne, jakie powinni spełniać wykonawcy, składając ofertę).

CZYTAJ TAKŻE: Przetargi: wolna ręka tylko w nagłych sytuacjach

Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie, biorąc pod uwagę art. 91 ust. 3 prawa zamówień publicznych, w którym wyłączono możliwość oceny wiarygodności technicznej wykonawcy w ramach kryterium oceny ofert. Kryteria oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, w szczególności jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej. W sprawie nie budziło sporu, iż opisany w siwz sprzęt – pojazdy specjalne (śmieciarki) – miał potwierdzać zdolność techniczną wykonawcy do świadczenia usługi odbioru odpadów komunalnych.

Zamawiający, ustalając na poziomie minimalnym warunek udziału w postępowaniu, wymagał dysponowania łącznie trzema pojazdami, które nie muszą spełniać normy emisji spalin Euro IV, co stanowi dodatkowe kryterium oceny oferty opisane jako „aspekt środowiskowy”. Zdaniem KIO odwołująca się firma słusznie uzasadniała, iż przyjęcie jako kryterium oceny oferty dysponowania dodatkowym pojazdem specjalnym (śmieciarką) prowadziło wprost do naruszenia art. 91 ust. 3 prawa zamówień publicznych, a ponadto faktycznie nie miało przełożenia na ocenę jakości świadczenia usługi. Zamawiający nie wykazał, w jaki sposób dodatkowy pojazd miałby wpływać na podniesienie standardu przedmiotu zamówienia. Ustalenie kryterium oceny ofert powinno mieć przełożenie na wyższy walor otrzymanego świadczenia – stwierdziła KIO.

CZYTAJ TAKŻE: Problematyczny dzień i godzina w zamówieniach

KIO uznała, że błędne w świetle ograniczeń wynikających z art. 91 ust. 3 prawa zamówień publicznych było ustanowienie kryterium oceny ofert odnoszącego się do wiarygodności technicznej wykonawcy. Istota kryterium oceny ofert powinna się sprowadzać do oceny dokonywanej pod kątem waloru, jaki niesie ono dla przedmiotu zamówienia.

Sygn. akt: KIO 55/19

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Bieżące koszty topią samorządy

Tysiąc gmin w Polsce bez środków na bieżące działania. Będzie gorzej – mówią samorządowcy. ...

Warszawska śmieciarka pojedzie do Torunia

Duże miasta, takie jak Bydgoszcz, Gdańsk i Warszawa, są przeciwne obecnej reformie gospodarowania śmieciami. ...

Wakacje w mieście? To nie problem, ale w reżimie sanitarnym

Mimo pandemii wiele samorządów zorganizuje latem zajęcia dla uczniów. Jednak grupy będą mniej liczne, ...

Z pomocą zabytkowym kościołom

Blisko 70 zabytkowych obiektów na terenie Pomorza Zachodniego zostanie wyremontowanych dzięki wsparciu samorządu województwa. ...

Rewitalizacje zabytkowych kolejek. Samorząd daje im nowe życie

Zmieni się operator Świętokrzyskiej Kolejki Dojazdowej „Ciuchcia Expres Ponidzie”. Dzięki temu łatwiej mu będzie ...

Buspasy w miastach coraz dłuższe

Premier Morawiecki zapowiedział, że w ruchu drogowym uprzywilejowane będą także samochody osobowe z większą ...