Odrzucenie oferty musi mieć określone podstawy

materiały prasowe

Nieprecyzyjnie sformułowanych zapisów specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie należy interpretować na niekorzyść wykonawcy – przypomniał Urząd Zamówień Publicznych.

Zamawiający ma zakaz odrzucenia oferty na podstawie innych przesłanek niż wskazane w prawie zamówień publicznych. Nie można też odmówić przyjęcia ofert bez podania przyczyn. Zamknięty katalog przesłanek odrzucenia oferty wykonawcy z postępowania w sprawie zamówienia publicznego zawiera art. 89 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (DzU z 2018 r., poz. 1986 ze zm.). Kwestia ta została wyjaśniona w ostatnim Informatorze Urzędu Zamówień Publicznych.

CZYTAJ TAKŻE: Konsultacji społecznych jednak zabrakło

Jedną z podstaw odrzucenia oferty wykonawcy jest niezgodność jej treści z zapisami specyfikacji istotnych warunków zamówienia (siwz). Zamawiający jako gospodarz postępowania dokonuje selekcji ofert przedłożonych w postępowaniu, polegającej na wnikliwej analizie, czy zobowiązanie do wykonania świadczenia zawarte w ofercie wykonawcy odpowiada treści wymagań związanych z wykonaniem przedmiotu zamówienia, określonych w siwz.

Urząd Zamówień Publicznych przypomniał, że niezgodność treści oferty z treścią siwz, stanowiąca przesłankę odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy pzp, zachodzi w przypadku, gdy zawartość merytoryczna oferty nie odpowiada siwz pod względem przedmiotu zamówienia oraz sposobu jego wykonania. Utrwalona linia orzecznicza wskazuje, iż nieprecyzyjnie sformułowanych zapisów siwz nie należy interpretować na niekorzyść wykonawcy – zaznacza UZP.

CZYTAJ TAKŻE: Konieczność wizji lokalnej ogranicza konkurencję

Jak wynika ze stanowiska Sądu Okręgowego w Warszawie: „przy interpretowaniu postanowień dokumentów przetargowych sporządzonych przez zamawiającego należy przyjmować wykładnię względniejszą dla wykonawców usiłujących wypełnić tego typu postanowienia i wynikające z nich wymagania. Ponadto, ze względu na zasady ogólne ustawy wyrażone w art. 7 Pzp, interpretacja taka nie powinna prowadzić do ograniczenia konkurencji w postępowaniu, między innymi właśnie poprzez eliminację wykonawców na podstawie niejasnych postanowień siwz” (wyrok z 6 października 2015 r., sygn. akt XXIII Ga 1341/15).

UZP przypomniał, że zamawiający nie ma prawa zarzucić wykonawcy niezgodność z treścią siwz, w sytuacji, gdy treść jego oferty została przedstawiona odmiennie, niż oczekiwał tego zamawiający, np. poprzez posłużenie się tabelami graficznymi, a nie opisem. Natomiast sporządzenie przez wykonawcę kosztorysu, który zawiera ogólne informacje, w miejsce kosztorysu ze szczegółowymi wyliczeniami wymaganymi przez zamawiającego jest czynnością niezgodną z siwz (wyrok Sądu Okręgowego w Olsztynie z 27 września 2007 r., sygn. akt Ga 88/07), a przedłożenie kosztorysu ze szczegółowymi obliczeniami zamiast tego z ogólnymi wyliczeniami nie może być interpretowane jako sprzeczność z postanowieniami siwz.

CZYTAJ TAKŻE: Ekologom trudniej będzie blokować inwestycje?

Niezgodność treści oferty z zapisami siwz zachodzi wówczas, gdy oferta została nieprawidłowo sporządzona w odniesieniu do wymagań zawartych w siwz, zaś niewskazane jest zarzucenie wykonawcy niezgodności oferty z treścią siwz w sytuacji, gdy przedstawił odmienną formę oferty niż proponowana przez zamawiającego – podkreślił UZP. Sankcji odrzucenia oferty nie należy stosować, a jej treść nadal powinna podlegać ocenie, w przypadku popełnienia omyłki możliwej do poprawienia (art. 87 ust. 2 pkt 3 pzp). Jak wynika z przepisu, zamawiający poprawia w ofercie inne omyłki polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty – niezwłocznie informując o tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona.

Krajowa Izba Odwoławcza wyjaśniła, że „(…) rzeczona niezgodność treści oferty z siwz ma mieć charakter zasadniczy i nieusuwalny (ze względu na zastrzeżenie obowiązku poprawienia oferty wynikające z art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp), dotyczyć powinna sfery niezgodności zobowiązania zamawianego w siwz oraz zobowiązania oferowanego w ofercie” (wyrok z 13 sierpnia 2013 r., sygn. akt KIO 1845/13). Aby lepiej zobrazować zagadnienie, o którym mowa w ostatnim Informatorze UZP, podano kilka przykładów opartych na kontrolach prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (www.uzp.gov.pl

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Hindusi za kółkiem w polskim autobusie

Miejskie autobusy i tramwaje coraz częściej prowadzą Ukraińcy. Samorządowi przewoźnicy chcą zatrudniać coraz więcej ...

Powiaty zarobią na niesolidnych kierowcach

Nawet 1000 złotych kary zapłaci właściciel, który na czas nie wyrejestruje auta. Od stycznia ...

Dziury w urzędowej sieci

Systemy informatyczne i bazy danych będące w dyspozycji administracji gmin i miast są bardzo ...

Okazja! Bilet katowicki za 119 zł

119 złotych miesięcznie – tylko tyle trzeba zapłacić za „bilet katowicki”, by na terenie ...

Ekologom trudniej będzie blokować inwestycje?

Organizacje ekologiczne, aby wziąć udział w postępowaniu związanym z przedsięwzięciem mogącym wpływać na środowisko, ...

Czas na poważne zmiany

Samorządy narzekają na zbyt niskie nakłady na oświatę. A bez pieniędzy nie będzie w ...