Reklama

Dolny Śląsk mocniej otwiera się na Odrę

W regionie powstanie sieć tras wodno-rowerowych. Połączy miejsca atrakcyjne przyrodniczo i zabytki. Wartość projektu przekracza 37 milionów złotych.

Publikacja: 30.11.2021 14:14

Nowa sieć szlaków wodno-rowerowych będzie mieć swoją przystań m.in. przy klasztorze cysterskim w Lub

Nowa sieć szlaków wodno-rowerowych będzie mieć swoją przystań m.in. przy klasztorze cysterskim w Lubiążu. Jest to jedna z najbardziej rozpoznawalnych atrakcji turystycznych regionu. Obiekt należy do największych zabytków tej klasy w Europie, a jednocześnie jest największym opactwem cysterskim na świecie

Foto: materiały prasowe

MATERIAŁ POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY Z URZĘDEM MARSZAŁKOWSKIM WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO

Dolny Śląsk systematycznie od lat stawia na rozwój zielonego transportu. Odbywa się to na wielu płaszczyznach.

W te działania wpisuje się m.in. przejmowanie od PKP SA nieużywanych od lat szlaków kolejowych i przywracanie ruchu na nich. Innym przedsięwzięciem jest projekt Cyklostrady Dolnośląskiej, który opiera się na sieci głównych tras rowerowych obejmujących zasięgiem cały region. A także łączących się płynnie ze ścieżkami po stronie czeskiej i niemieckiej.

Przebieg tras jest planowany tak, by zapewniały one między innymi możliwość dotarcia do atrakcji turystycznych oraz dawały połączenie z najważniejszymi ośrodkami regionu. Co więcej, jego twórcy wzięli pod uwagę również dogodne połączenia z komunikacją publiczną. Cyklostrada Dolnośląska będzie łącznie liczyć ponad 1800 km długości.

Lądem i wodą

Niejako uzupełnieniem tego projektu jest nowa inicjatywa, która wpisuje się w konsekwentne działania regionu w obszarze zielonego transportu, a zakłada zagospodarowanie i budowę infrastruktury turystycznej w pobliżu Odry, ochronę obszarów przyrodniczych oraz promocję turystyki wodno-rowerowej. Takie właśnie są najważniejsze cele projektu realizowanego przez gminy Ścinawa, Wołów, Brzeg Dolny, Prochowice i Chocianów.

Reklama
Reklama

– Inwestycja, o której mowa, jest projektem kompleksowym, który za sprawą ścieżek rowerowych, szlaku odrzańskiego oraz linii kolejowych doskonale połączy dolnośląskie gminy i podkreśli walory turystyczne mniejszych, ale również atrakcyjnych miejsc w naszym regionie – podkreśla marszałek Cezary Przybylski z Bezpartyjnych i Samorządowców.

Liderem projektu jest Stowarzyszenie Rzeczpospolita Samorządna, które zrzesza ponad 60 samorządów z terenu Dolnego Śląska. W ramach inwestycji w Ścinawie, Dziewinie, Lubiążu i Brzegu Dolnym zbudowane zostaną pasażerskie przystanie żeglarskie na Odrze. Każda z nich będzie dysponowała miejscami postojowymi dla jachtów, łodzi motorowych czy kajaków.

Powstanie też nowy szlak rowerowy o długości 100 km, umożliwiający bezpieczną komunikację między poszczególnymi portami. Ścieżki rowerowe połączą punkty Wołów–Lubiąż, Wielowieś–Ścinawa, Wielowieś–Prochowice i Chocianów–Szklary Dolne. Tereny przewidziane w projekcie pod ścieżki rowerowe to przede wszystkim nasypy zlikwidowanych, nieczynnych linii kolejowych, z której usunięta została infrastruktura.

– W obliczu trudności wynikających z trwającej pandemii koronawirusa, lockdownów i innych ograniczeń, coraz więcej osób poszukuje możliwości obcowania z naturą i odpoczynku na świeżym powietrzu. Nasz projekt łączy dolnośląskie samorządy i pomaga wykorzystać ich potencjał turystyczny – mówi Michał Rado, prezes Stowarzyszenia Rzeczpospolita Samorządna.

Projekt zakłada powiązanie ścieżek rowerowych z przystaniami pasażerskimi na Odrze, dzięki czemu zai

Projekt zakłada powiązanie ścieżek rowerowych z przystaniami pasażerskimi na Odrze, dzięki czemu zaistnieje synergia transportu rowerowego i wodnego. Fot. Shutterstock

Z myślą o ludziach i naturze

Jak podkreślają przedstawiciele regionu, brak odpowiedniej infrastruktury turystycznej na obszarach cennych przyrodniczo może prowadzić do niekontrolowanego ruchu turystycznego, a to wiąże się w konsekwencji z wysokim ryzykiem degradacji tych terenów. Z kolei odpowiedzialnie prowadzona polityka ochrony środowiska powinna odpowiednio organizować ruch turystyczny na atrakcyjnych terenach, tak by jednocześnie chronić je od zniszczenia.

Reklama
Reklama

– Dzięki temu projektowi gmina Chocianów będzie mogła wybudować ścieżkę włączającą nas w sieć dróg rowerowych w regionie. Dodatkowo, dzięki inwestycjom kolejowym samorządu województwa, będziemy mogli w pełni wykorzystać nasz potencjał turystyczny – wskazuje Tomasz Kulczyński, burmistrz Chocianowa.

Obszar objęty projektem realizowanym przez samorządy Ścinawy, Wołowa, Brzegu Dolnego, Prochowic i Chocianowa to tereny niezwykle atrakcyjne pod względem przyrodniczym. Są wśród nich obszar NATURA 2000 „Łęgi Odrzańskie", Obszary Chronionego Krajobrazu „Lasy Chocianowskie" czy „Dolina Odry" i użytek ekologiczny „Korytarz Mierzowice".

Również Odra na odcinku przecinającym tereny gmin uczestniczących w projekcie stanowi obszar bardzo atrakcyjny pod względem przyrodniczo-krajobrazowym. Koryto rzeki tworzy liczne malownicze meandry, a w jego przebiegu występują ponad 100-letnie starorzecza, z licznymi drzewami pomnikowymi. Są wśród nich m.in. platan klonolistny, dąb szypułkowy, park jaworowy w różnych fazach zarastania, które dodatkowo urozmaicają nizinny krajobraz rzeki.

Jak podkreślają także inicjatorzy projektu, w tej części Odry brakuje obecnie przystani pasażerskich, pozwalających na bezpieczne korzystanie z rzeki. Tereny, na który mają powstać przystanie, w większości porośnięte są trawą i krzakami.

Z unijnym wsparciem

Zagospodarowanie tych malowniczych terenów pozwoli na wygodne dotarcie do ciekawych miejsc za pomocą różnych środków transportu – dając gościom nowe możliwości aktywnego spędzania wolnego czasu. Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu, „powiązanie ścieżek rowerowych z przystaniami pasażerskimi na Odrze spowoduje wykorzystanie synergii transportu rowerowego i wodnego. Udostępnienie tej infrastruktury społecznościom lokalnym i turystom umożliwi z kolei większą kontrolę i zwiększy poziom ochrony cennych zasobów przyrodniczych na terenach cennych przyrodniczo objętych niniejszym projektem".

– Nasza inwestycja umożliwi udostępnienie perły architektury, jaką jest wspaniały klasztor cysterski w Lubiążu. Myślimy także o kolejnych inwestycjach rowerowych w kierunku Prusic i Stawów Milickich – zapowiada Dariusz Chmura, burmistrz Wołowa.

Reklama
Reklama

Całkowity koszt projektu przekracza 37 mln zł. W tym unijne dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego sięgnie 32 mln zł. Wynoszący 15 proc. wkład własny do projektu zapewniają jego lider, Stowarzyszenie Rzeczpospolita Samorządna, oraz partnerzy, czyli samorządy Ścinawy, Wołowa, Brzegu Dolnego, Prochowic i Chocianowa. Planowany termin zakończenia inwestycji to koniec września 2023 r.

– Dziękuję wszystkim partnerom za zaangażowanie. Mamy już większość pozwoleń na budowę, co pozwala nam przystąpić do rozmów o realizacji inwestycji, tak aby zakończyć je terminowo – mówi Krystian Kosztyła, burmistrz Ścinawy.

– Przystań w Brzegu Dolnym została zaprojektowana na odcinku rzeki przebiegającym przez miasto. Dzięki temu kolejny fragment nabrzeża Odry zostanie udostępniony mieszkańcom. Nowa przystań powstanie w sąsiedztwie zespołu pałacowo-parkowego, czyli okolicy niezwykle atrakcyjnej pod względem turystycznym – podkreśla z kolei Paweł Pirek, burmistrz Brzegu Dolnego.

MATERIAŁ POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY Z URZĘDEM MARSZAŁKOWSKIM WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO

Dolny Śląsk systematycznie od lat stawia na rozwój zielonego transportu. Odbywa się to na wielu płaszczyznach.

Pozostało jeszcze 97% artykułu
Reklama
Jakość życia
Śląskie powietrze pełne tlenków azotu. Odpowiada za to głównie ruch samochodowy
Jakość życia
Ogrodnicy odbetonują ulice polskich miast?
Jakość życia
Które europejskie miasta najbardziej sprzyjają zdrowemu życiu? Polski lider zaskakuje
Jakość życia
Więcej drzew w centrach miast. Przybywa ich stale, choć powoli
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Jakość życia
Zapisy na zimowe półkolonie w mieście już trwają
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama