Więcej nowych dróg na Pomorzu. Rośnie Trasa Kaszubska

Zaczyna finiszować budowa jednej z najbardziej wyczekiwanych dróg na Pomorzu – Trasy Kaszubskiej. Na fragmencie obwodnicy przy Trasie zmieniona została organizacja ruchu.

Publikacja: 30.08.2022 18:14

Trasa Kaszubska, czyli droga ekspresowa S6, ma połączyć Trójmiasto ze Słupskiem

Trasa Kaszubska, czyli droga ekspresowa S6, ma połączyć Trójmiasto ze Słupskiem

Foto: adobestock

- W kierunku Gdańska od strony Szczecina samochody poruszają się już docelową jezdnią po obwodnicy, a więc dwoma wiaduktami na wprost, a nie jak do tej pory jezdniami zjazdowymi z pominięciem wiaduktów – podaje portal trójmiasto.pl. Na razie jest tam jeszcze ograniczenie prędkości. Kolejne zmiany mają być wprowadzone na początku przyszłego tygodnia, prawdopodobnie w poniedziałek.

Trasa Kaszubska, czyli droga ekspresowa S6, ma połączyć Trójmiasto ze Słupskiem. Drogowcy nie zdążą jednak uporać się z zaplanowanymi pracami w terminie. Początkowo zakładano ukończenie trasy w 2021 r., ale termin się wydłużał. Jeszcze w sierpniu tego roku miał być gotowy blisko 10-kilometrowy odcinek pomiędzy miejscowościami Bożepole Wielkie (na połączeniu z krajową „szóstką”) i Luzino. Według branżowego serwisu conadrogach.pl, realizacja wartego prawie 340 mln zł kontraktu zakończy się dopiero we wrześniu. W ubiegłym tygodniu zaawansowanie prac wynosiło 90 proc.

Czytaj więcej

W sobotę otwarcie największej inwestycji Krakowa

Także dopiero jesienią (zamiast w czerwcu) będzie gotowy odcinek Trasy Kaszubskiej pomiędzy Szemudem i Chwaszczynem oraz Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta pomiędzy Chwaszczynem i Gdynią. Na blisko 20 kilometrach budowane są m.in. 34 mosty i 20 wiaduktów. Na całym fragmencie drogi ekspresowej przewidziano przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu, ale na odcinku pomiędzy węzłem Chwaszczyno i węzłem Wielki Kack, czyli na odcinku Obwodnicy Metropolitalnej, wybudowane zostaną trzy pasy ruchu.

Środkowy odcinek Trasy Kaszubskiej, pomiędzy miejscowościami Luzino i Szemud jest już gotowy. W sumie budowa trzech odcinków Trasy będzie kosztować blisko 2 mld zł. Prawie połowę tej kwoty dofinansowuje Unia Europejska w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Ekspresówka S6 ma być szybkim i bezpiecznym połączeniem Trójmiasta ze Szczecinem, odciążającym ruch lokalny. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zakłada, że budowa Trasy Kaszubskiej przyczyni się do zmniejszenia liczby pojazdów przejeżdżających przez miejscowości położone przy drodze krajowej nr 6, zwłaszcza przez Wejherowo, Redę i Rumię.

Czytaj więcej

Rząd zapowiada budowę 100 obwodnic. Gotowa jest… jedna

W nieco dalszej perspektywie mieszkańcy Pomorza otrzymają do dyspozycji kolejną trasę, kluczową dla usprawnienia regionalnego ruchu: Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej. W kwietniu ub. roku GDDKiA podpisała umowę dotyczącą projektu i budowy trasy. Ma to być jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w województwie pomorskim, której zadaniem będzie rozładowanie natężenia ruchu w rejonie Gdańska, Sopotu i Gdyni. Chodzi o przejęcie przez obwodnicę znaczącej części samochodów korzystających obecnie z drogi ekspresowej S6 pomiędzy Gdańskiem i Gdynią, będącej przedłużeniem autostrady A1 dla samochodów jadących w stronę Redy i Władysławowa.

Budowa obwodnicy została podzielona na dwa odcinki. Pierwszy będzie miał 16 km i pobiegnie od węzła Gdańsk Południe do Żukowa, wokół którego powstanie 7-kilometrowa obwodnica. Zostaną wybudowane dwa węzły – Lublewo i Żukowo, natomiast węzeł Gdańsk Południe na styku obecnej drogi ekspresowej S6 - Obwodnicy Trójmiasta oraz trasy S7 - Południowej Obwodnicy Gdańska zostanie rozbudowany.

Drugi odcinek pobiegnie od Żukowa do Chwaszczyna i będzie miał ponad 16 km. Powstanie tu jeden węzeł drogowy – Miszewo. Budowa obu fragmentów obwodnicy zajmie 38 miesięcy.

- W kierunku Gdańska od strony Szczecina samochody poruszają się już docelową jezdnią po obwodnicy, a więc dwoma wiaduktami na wprost, a nie jak do tej pory jezdniami zjazdowymi z pominięciem wiaduktów – podaje portal trójmiasto.pl. Na razie jest tam jeszcze ograniczenie prędkości. Kolejne zmiany mają być wprowadzone na początku przyszłego tygodnia, prawdopodobnie w poniedziałek.

Trasa Kaszubska, czyli droga ekspresowa S6, ma połączyć Trójmiasto ze Słupskiem. Drogowcy nie zdążą jednak uporać się z zaplanowanymi pracami w terminie. Początkowo zakładano ukończenie trasy w 2021 r., ale termin się wydłużał. Jeszcze w sierpniu tego roku miał być gotowy blisko 10-kilometrowy odcinek pomiędzy miejscowościami Bożepole Wielkie (na połączeniu z krajową „szóstką”) i Luzino. Według branżowego serwisu conadrogach.pl, realizacja wartego prawie 340 mln zł kontraktu zakończy się dopiero we wrześniu. W ubiegłym tygodniu zaawansowanie prac wynosiło 90 proc.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Inwestycje
Jedenaście obwodnic miast zostanie oddanych w 2025 r.
Inwestycje
Kolej odmraża wielkie projekty deweloperskie. Ruszy budowa Warszawy Gdańskiej
Inwestycje
Nowe drogi poprawią mobilność regionów
Inwestycje
Ruszyła nowa fala prac na budowach linii tramwajowych
Inwestycje
Szkolny dzwonek na placu budowy. Przeciąga się część wakacyjnych remontów