W ramach II edycji rządowego Programu Inwestycji Strategicznych bezzwrotne dofinansowanie uzyska niemal 5 tys. samorządowych projektów, na łączną kwotę ok. 23 mld zł.

Każdy samorząd mógł składać 3 wnioski do programu, w tym jeden na najwyższą kwotę (do 65 mln zł). Sprawdziliśmy, na podstawie list opublikowanych przez Kancelarię Premiera, kto „załapał” się na maksymalną (lub niemal maksymalną) dotację. Okazuje się, że takich jednostek nie jest dużo, a wśród największych beneficjentów są głównie miasta będące stolicami województwa, a także same województwa.

Czytaj więcej

W regionach planowane nowe odcinki szybkich dróg

Przykładowo, prezydent Warszawy dostanie 65 mln zł na budowę kompleksu oświatowego przy ul. Świderskiej, a marszałek Mazowsza – na rozbudowę drogi wojewódzkiej w podwarszawskich gminach. Toruń „wziął” ok. 65 mln zł na budowę szkoły podstawowej, Bydgoszcz – na modernizację zajezdni tramwajowej, a woj. kujawsko-pomorskiego – na zakup taboru dla kolei regionalnej Lublin i woj. lubelskie mają z kolei otrzymać po ok. 65 mln zł na rozbudowę dróg, itp.

Ale są też niespodzianki. Po pierwsze, maksymalne dotacje konkursowe jury przyznało kilku miastom nie będącymi stolicami. To np. Radom, Elbląg, Rybnik czy Ruda Śląska.

Czytaj więcej

Znaczny polityczny przechył przy podziale pieniędzy z PIS

Z kolei Opole i woj. opolskie, Olsztyn, Białystok, czy woj. lubuskie, nie załapały się na najwyższą dotację w ogóle (choć nie wiadomo, czy takie wnioski złożyły), a kilka samorządów dostanie „niepełną” nagrodę – np. Katowice – 42 mln zł, woj. podlaskie – 50 mln zł, a Gorzów Wielkopolski – 35 mln zł (choć tu też nie wiadomo, na jakie kwoty opiewały wnioski tych samorządów).

Kancelaria Premiera wyliczyła, że w ramach II naboru PIS przekaże fundusze na budowę lub modernizację m.in. ponad 3,5 tys. km dróg, 5 tys. km chodników, 400 boisk i obiektów sportowych, 600 km ścieżek rowerowych, 90 żłobków i przedszkoli, 700 szkół, 100 siłowni plenerowych czy 20 budynków i infrastruktury towarzyszącej Ochotniczej Straży Pożarnej. Najwięcej pieniędzy samorządy przeznaczą na infrastrukturę drogową – 47,3 proc., wodno-kanalizacyjną – 16,1 proc. i sportową – 8,3 proc.