- Do spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie wpływają powiadomienia od wykonawców o istniejących lub możliwych zagrożeniach, dotyczących realizowanych zadań inwestycyjnych – przyznaje Maja Chłopocka-Nowak, dyrektorka ds. komunikacji i koordynacji inwestycji Poznańskich Inwestycji Miejskich.
Zagrożony remont w Końskich
Jeszcze w lutym na ul. Piłsudskiego w Końskich trwały zaawansowane prace przy kluczowej inwestycji drogowej. Z początkiem marca zniknęli jednak pracownicy i ciężki sprzęt, a wykonawca inwestycji zerwał umowę i opuścił plac budowy.
Krzysztof Obratański, burmistrz Końskich mówił, że to pierwsza poważna ofiara wojny na Ukrainie, bo pracownicy, w 90 procentach pochodzenia ukraińskiego, opuścili plac budowy i wrócili do swojego kraju. Zgodnie z planem inwestycja powinna zakończyć się do końca czerwca.
Czytaj więcej
Tramwaje Warszawskie po ponownej aukcji rozstrzygnęły przetarg na budowę trasy tramwajowej w kierunku Wilanowa.
Rozbudowa ulicy Piłsudskiego w Końskich to największa inwestycja drogowa w mieście. Rozpoczęła się ponad rok temu. Po zmianach ruch będzie odbywał się tam w obie strony, mają także powstać miejsca parkingowe. Władze Końskich szukają nowego wykonawcy. Mają go wybrać na dniach.
Do Ukrainy wróciła też już m.in. część pracowników, którzy budowali most w Ostrowie koło Tarnowa, który ma przywrócić najkrótsze połączenia autostrady z tarnowskimi Mościcami.
Odpływ pracowników z Ukrainy może jeszcze powiększyć opóźnienie tej inwestycji. Trwają poszukiwania firm, które mogą zastąpić ukraińskich pracowników. Starosta tarnowski przyznał, że wykonawca odbudowy mostu w Ostrowie zapewniał go, że znajdzie zastępstwo za Ukraińców, którzy wyjechali do obrony swojego kraju.
Zaburzony łańcuch dostaw
Ukraińscy robotnicy znikają z placów budów z terenu całej Polski. - Jednostki miasta odpowiedzialne za inwestycje i remonty nie zgłaszają znacznych utrudnień wynikających z wyjazdów pracowników na teren Ukrainy, ale informują, że takie przypadki się zdarzają. Są to sytuacje incydentalne – mówi nam Marta Formella z gdańskiego magistratu.
I zapewnia, że dotychczas do ratusza nie wpłynęły wnioski o przedłużenie umownych terminów zakończenia inwestycji.
Czytaj więcej
Rozkręca się budowa trasy ekspresowej S19 Via Carpatia, mającej stać się drogowym kręgosłupem wschodnich regionów Polski.
Krzysztof Wawron, zastępca dyrektora ds. projektów i funduszy europejskich Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta w poznańskim magistracie zapewnia, że jego Biuro dokłada wszelkich starań, by zminimalizować ryzyko wystąpienia opóźnień realizowanych projektów.
- Jesteśmy w bezpośrednim kontakcie z instytucjami zarządzającymi programami unijnymi i zgłaszamy ryzyka związane z bieżącą sytuacją – mówi dyr. Wawron.
- Na realizowane zadania mają również wpływ rosnące ceny oraz zaburzenia łańcuchów dostaw i dostępności materiałów budowlanych – zauważa dyr. Chłopocka-Nowak z Poznańskich Inwestycji Miejskich.
Jak mówi Kamil Popiela, z krakowskiego magistratu władze Krakowa są w stałym kontakcie z wykonawcami poszczególnych inwestycji. - Przede wszystkim monitorujemy strategiczne inwestycje infrastrukturalne, przede wszystkim: budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej, rozbudowa al. 29 Listopada, Trasy Łagiewnickiej i budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic (w ramach PPP) – wylicza urzędnik.
Dodaje, że na ten moment wykonawcy zgłaszają tylko pewne
ryzyko dla prowadzonych przez siebie budów. - Na razie proces budowlany nie
jest zagrożony, prace toczą się normalnie, zgodnie z wcześniej założonymi
harmonogramami. Także obecnie nie ma mowy o wydłużeniu terminów oddania
inwestycji do użytku – zapewnia Kamil Popiela.