Ukraińscy robotnicy znikają z placów budów w całej Polsce

Największa inwestycja drogowa w Końskich stanęła w miejscu. Przebudowa ulicy Piłsudskiego nie może zostać dokończona, bo pracownicy z Ukrainy wrócili bronić kraju przed rosyjską agresją. Podobne problemy pojawiają się także w innych miastach.

Publikacja: 02.04.2022 08:55

Odpływ pracowników z Ukrainy może opóźnić dokończenie wielu inwestycji

Odpływ pracowników z Ukrainy może opóźnić dokończenie wielu inwestycji

Foto: Fotorzepa / Bartosz Jankowski

- Do spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie wpływają powiadomienia od wykonawców o istniejących lub możliwych zagrożeniach, dotyczących realizowanych zadań inwestycyjnych – przyznaje Maja Chłopocka-Nowak, dyrektorka ds. komunikacji i koordynacji inwestycji Poznańskich Inwestycji Miejskich.

Zagrożony remont w Końskich

Jeszcze w lutym na ul. Piłsudskiego w Końskich trwały zaawansowane prace przy kluczowej inwestycji drogowej. Z początkiem marca zniknęli jednak pracownicy i ciężki sprzęt, a wykonawca inwestycji zerwał umowę i opuścił plac budowy.

Krzysztof Obratański, burmistrz Końskich mówił, że to pierwsza poważna ofiara wojny na Ukrainie, bo pracownicy, w 90 procentach pochodzenia ukraińskiego, opuścili plac budowy i wrócili do swojego kraju. Zgodnie z planem inwestycja powinna zakończyć się do końca czerwca.

Czytaj więcej

Więcej linii tramwajowych. Nowe inwestycje komunikacyjne w miastach

Rozbudowa ulicy Piłsudskiego w Końskich to największa inwestycja drogowa w mieście.  Rozpoczęła się ponad rok temu. Po zmianach ruch będzie odbywał się tam w obie strony, mają także powstać miejsca parkingowe. Władze Końskich szukają nowego wykonawcy. Mają go wybrać na dniach.

Do Ukrainy wróciła też już m.in. część pracowników, którzy budowali most w Ostrowie koło Tarnowa, który ma przywrócić najkrótsze połączenia autostrady z tarnowskimi Mościcami.

Odpływ pracowników z Ukrainy może jeszcze powiększyć opóźnienie tej inwestycji. Trwają poszukiwania firm, które mogą zastąpić ukraińskich pracowników. Starosta tarnowski przyznał, że wykonawca odbudowy mostu w Ostrowie zapewniał go, że znajdzie zastępstwo za Ukraińców, którzy wyjechali do obrony swojego kraju.

Zaburzony łańcuch dostaw

Ukraińscy robotnicy znikają z placów budów z terenu całej Polski. - Jednostki miasta odpowiedzialne za inwestycje i remonty nie zgłaszają znacznych utrudnień wynikających z wyjazdów pracowników na teren Ukrainy, ale informują, że takie przypadki się zdarzają. Są to sytuacje incydentalne – mówi nam Marta Formella z gdańskiego magistratu.  

I zapewnia, że dotychczas do ratusza nie wpłynęły wnioski o przedłużenie umownych terminów zakończenia inwestycji.

Czytaj więcej

Na Podkarpaciu powstanie 2-kilometrowy tunel

Krzysztof Wawron, zastępca dyrektora ds. projektów i funduszy europejskich Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta w poznańskim magistracie zapewnia, że jego Biuro dokłada wszelkich starań, by zminimalizować ryzyko wystąpienia opóźnień realizowanych projektów.

- Jesteśmy w bezpośrednim kontakcie z instytucjami zarządzającymi programami unijnymi i zgłaszamy ryzyka związane z bieżącą sytuacją – mówi dyr. Wawron.

- Na realizowane zadania mają również wpływ rosnące ceny oraz zaburzenia łańcuchów dostaw i dostępności materiałów budowlanych – zauważa dyr. Chłopocka-Nowak z Poznańskich Inwestycji Miejskich.

Jak mówi Kamil Popiela, z krakowskiego magistratu władze Krakowa są w stałym kontakcie z wykonawcami poszczególnych inwestycji. - Przede wszystkim monitorujemy strategiczne inwestycje infrastrukturalne, przede wszystkim: budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej, rozbudowa al. 29 Listopada, Trasy Łagiewnickiej i budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic (w ramach PPP) – wylicza urzędnik.

Dodaje, że na ten moment wykonawcy zgłaszają tylko pewne ryzyko dla prowadzonych przez siebie budów. - Na razie proces budowlany nie jest zagrożony, prace toczą się normalnie, zgodnie z wcześniej założonymi harmonogramami. Także obecnie nie ma mowy o wydłużeniu terminów oddania inwestycji do użytku – zapewnia Kamil Popiela.

- Do spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie wpływają powiadomienia od wykonawców o istniejących lub możliwych zagrożeniach, dotyczących realizowanych zadań inwestycyjnych – przyznaje Maja Chłopocka-Nowak, dyrektorka ds. komunikacji i koordynacji inwestycji Poznańskich Inwestycji Miejskich.

Zagrożony remont w Końskich

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Inwestycje
Samorządy zwiększają zakupy bezemisyjnych autobusów. Rośnie udział pojazdów na wodór
Inwestycje
Nowy rząd może sfinalizować polityczne przedsięwzięcie PiS
Inwestycje
Wojewodowie ogłaszają nabory wniosków z funduszu autobusowego
Inwestycje
Szukają miejsca dla nowej drogi ekspresowej pod Krakowem
Materiał Promocyjny
Inwestycje kolejowe tworzą lepsze warunki do podróży pociągiem
Materiał Promocyjny
Razem dla Planety, czyli chemia dla zrównoważonej przyszłości