Chociaż liczba opinii i uwag zgłoszonych podczas konsultacji jest duża i wciąż trwa ich analiza pod kątem możliwości uwzględnienia, to są już decyzje o pierwszych zmianach projektu Krajowego Planu Odbudowy – poinformowało w poniedziałek Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.
CZYTAJ TAKŻE: Metropolie kontra mniejsze miasta: ostra walka o pieniądze
I tak, organizacje społeczne mają zostać uwzględnione w KPO, jako beneficjenci, ale również w procesie wdrażania i monitorowania środków KPO. Zwiększona ma zostać pula dla wszystkich miast w części „zielone i odporne miasta”, ma ona też zostać rozszerzona o duże miasta (wcześniej wsparcie obejmowało tylko miasta średnie i małe). Zwiększone mają też zostać środki na zeroemisyjny transport w miastach, co umożliwić ma nie tylko inwestycje w tabor autobusowy, ale również szynowy np. tramwaje.
To ważne zmiany, które postulowali prezydenci metropolii opiniujący KPO. W pierwszym projekcie duże miasta zostały zmarginalizowane, mogły liczyć jedynie na 1,2 mld euro na zakup autobusów niskoemisyjnych.
– Konsultacje i wysłuchania wpłyną znacząco na ostateczny kształt dokumentów, które przekażemy do Komisji Europejskiej – podsumował wiceminister funduszy Waldemar Buda.