Zgodnie z dotychczasowymi zapisami Strefa Czystego Transportu, obejmująca cały Kraków, ma obowiązywać od 1 lipca 2024 roku.
Strefa Czystego Transportu w Krakowie w dwóch etapach
W pierwszym etapie wchodzenia w życie Strefy (od lipca przyszłego roku) do miasta nie wjadą samochody osobowe ok. 30-letnie - pojazdy benzynowe z roku 1992 i starsze oraz diesle z rocznika 1996 i starsze. – Te zapisy dotyczą jednak samochodów wcześniej zarejestrowanych. Samochody osobowe kupowane po 1 marca 2023, oraz otrzymane aktualnie w spadku lub jako darowizna, muszą spełniać wyższe wymogi, czyli muszą to być auta co najmniej z rocznika 2000 lub mające normę Euro 3 - w przypadku benzyny, a w przypadku diesli przynajmniej z rocznika 2010 lub z normą Euro 5 – tłumaczy Dariusz Nowak, rzecznik krakowskiego magistratu.
Czytaj więcej
Utworzenie w Warszawie strefy czystego transportu przyniosłoby efekty szybsze, niż można się spodziewać. Dzięki takiemu rozwiązaniu do 2027 roku zniknęłaby między innymi połowa tlenków azotu, a do 2025 – połowa pyłów zawieszonych emitowanych przez pojazdy - wynika z nowego raportu TRUE Initiative (The Real Urban Emissions Initiative).
Drugi etap wprowadzania Strefy rozpocznie się od 1 lipca 2026 r. – wtedy ograniczenia będą obowiązywały wszystkie pojazdy. Do miasta nie wjadą samochody benzynowe, niespełniające wymogów emisyjnych Euro 3, wyprodukowane przed 2000 r. oraz samochody z silnikiem diesla niespełniające wymogów emisyjnych Euro 5, wyprodukowane przed 2010 r.
Za wprowadzeniem Strefy Czystego Transportu w takim kształcie radni miasta zagłosowali pod koniec ubiegłego roku. Jest to pierwsza w kraju uchwała zakazująca wjazdu do miasta starych pojazdów. Kraków był również pierwszym miastem, które zakazało spalania paliw stałych. Ten zakaz obowiązuje od 1 września 2019 roku.