Przypomnijmy: sprzedaż węgla przez samorządy odbywa się na podstawie ustawy o zakupie preferencyjnym paliwa stałego. Zakłada ona, że gospodarstwa domowe, gminy, spółki gminne i związki gminne mogą kupować węgiel od importerów za nie więcej niż 1500 zł za tonę. Gmina może sprzedawać węgiel mieszkańcom za nie więcej niż 2000 zł za tonę.
Teraz samorządy wskazują, że potrzebne jest narzędzie, które pomoże „wyzerować" samorządom stany magazynowe węgla. Tak apeluje Śląski Związek Gmin i Powiatów, wskazując m.in. na falę rezygnacji mieszkańców z zakupu węgla od gmin w związku z niższymi cenami surowca oferowanymi w sklepie PGG.
Zdaniem samorządów obecne przepisy są niewystarczające do skutecznego zrealizowania przez samorządy sprzedaży końcowej węgla — nawet w terminie do końca lipca 2023 r. Ich zdaniem ma to związek z uruchomieniem już w połowie kwietnia br. sklepu internetowego Polskiej Grupy Górniczej S.A., w którym oferowane ceny są niższe od cen sprzedaży a nawet od ceny zakupu węgla przez samorządy (czyli poniżej 1500 zł).
Dodatkowo, jak zauważa ŚZGiP z początkiem maja br. w sklepie PGG wprowadzono promocję na „podwojony zakup", tj. udzielanie rabatu w wysokości 400 zł na każdą podwojoną tonę zakupionego węgla.
„W takich okolicznościach oferta samorządów nie ma najmniejszych szans, aby być konkurencyjną dla odbiorcy indywidualnego. Tym samym samorządy pozostały z „węglowym problemem", zamrożonymi środkami finansowymi oraz koniecznością ponoszenia dodatkowych kosztów za magazynowanie niesprzedanego do końca sezonu grzewczego węgla, zasadniczo bez perspektyw na zamknięcie sprzedaży” – czytamy w stanowisku ŚZGiP.