Hydrosommelierzy ocenili i zdecydowali

20 rodzajów wód mineralnych znalazło się w Małopolskiej Karcie Wód Mineralnych.

Publikacja: 29.07.2018 10:30

To pierwsze w Polsce profesjonalne „wodne menu”, które opracowali hydrosommelierzy – podkreśla Ewa Cienki, dyrektor krakowskiej Art Restauracji. Pomysłodawcą Małopolskiej Karty Wód Mineralnych jest marszałek województwa Jacek Krupa, który zainicjował też promocję Małopolski jako Krainy Wód. – Kampania promocyjna Kraina Wód realizowana jest od ubiegłego roku jako część projektu „Made in Małopolska” – wyjaśnia Filip Szatanik, rzecznik urzędu marszałkowskiego.

Mało kto wie, że co trzecia butelka wody mineralnej na półkach sklepowych pochodzi z Małopolski. W tym regionie znajduje się ponad 30 proc. wszystkich złóż wód leczniczych w kraju. Karta powstała w wyniku współpracy urzędu i przewodnika kulinarnego Gault & Millau Polska. Przed wakacjami odbyły się selekcja wód i degustacje przeprowadzone przez znanych hydrosommelierów: Tomasza Koleckiego, wiceprezesa Stowarzyszenia Sommelierów, i Łukasza Klesyka, sommeliera. Wody, które umieszczono w karcie, nie mogły mieć charakteru wód leczniczych, bo to uniemożliwiłoby zaproponowanie ich szerokiemu gronu odbiorców.

Karta ma trafić teraz do restauratorów i hotelarzy w całym kraju, by tworzyć nowy w Polsce, ale silny już w świecie, trend zapewnienia konsumentowi – oprócz wyboru dań, win i innych – właściwej wody do wybranego przez klienta posiłku. – O ile tradycją jest już dopasowywanie wina do dań mięsnych, ryb, deserów, o tyle posiłek z odpowiednio dobraną wodą jest nowością. Pijąc wodę, skupiamy się nie tylko na smaku, ale także na fakturze. Smak zależy od zawartości minerałów i stopnia napowietrzenia, dzięki temu wpływa na odbiór aromatu dań i win – tłumaczy rzecznik urzędu. Zainteresowanie projektem wyszło poza obszar Małopolski – mówi Filip Szatanik. Karta trafiła do małopolskich restauracji. – Małopolska jako region może się pochwalić wieloma walorami, dobrze więc się stało, że taka karta powstała. Weźmiemy ją pod uwagę w następnym naszym menu – mówi dyr. Ewa Cienki z Art Restauracji.

Urząd do promocji Małopolskiej Karty Wód Mineralnych zachęcił przewodnik kulinarny Gault & Millau Polska, który przedstawi ten projekt restauratorom.

Premierowa prezentacja Małopolskiej Karty Wód Mineralnych odbyła się na początku lipca na Torze Wyścigów Konnych na warszawskim Służewcu podczas Culinary Innovators Gault Millau Polska. – Pracujemy nad nawiązaniem współpracy z portalami i organizacjami reprezentującymi środowisko HoReCa, aby zaprezentować ideę projektu – dodaje Szatanik. Podkreśla, że karta to pierwsza taka inicjatywa w kraju, bo nie ma w Polsce drugiego województwa z takim bogactwem wód mineralnych.

Inne regiony nie będą tworzyć kart swoich wód mineralnych, bo stawiają na inne produkty.

– Przygotowujemy projekt Dolnośląskiego Szlaku Wina i Piwa. Rosnącą popularnością cieszą się rzemieślnicze piwa. W regionie powstają browary oraz winnice. Szlak zainaugurujemy jesienią tego roku – zapowiada Michał Nowakowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.

Lubuskie stawia na wino i miód jako sztandarowe kulinarne produkty promocyjne. – Oprócz nich na ministerialnej liście lubuskich produktów tradycyjnych znajdują się 73 produkty, np. syrop z płatków róż, ocet jabłkowo-miodowy, które doskonale ubogacają menu najbardziej wybrednych koneserów – mówi Michał Iwanowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego. ©?

To pierwsze w Polsce profesjonalne „wodne menu”, które opracowali hydrosommelierzy – podkreśla Ewa Cienki, dyrektor krakowskiej Art Restauracji. Pomysłodawcą Małopolskiej Karty Wód Mineralnych jest marszałek województwa Jacek Krupa, który zainicjował też promocję Małopolski jako Krainy Wód. – Kampania promocyjna Kraina Wód realizowana jest od ubiegłego roku jako część projektu „Made in Małopolska” – wyjaśnia Filip Szatanik, rzecznik urzędu marszałkowskiego.

Mało kto wie, że co trzecia butelka wody mineralnej na półkach sklepowych pochodzi z Małopolski. W tym regionie znajduje się ponad 30 proc. wszystkich złóż wód leczniczych w kraju. Karta powstała w wyniku współpracy urzędu i przewodnika kulinarnego Gault & Millau Polska. Przed wakacjami odbyły się selekcja wód i degustacje przeprowadzone przez znanych hydrosommelierów: Tomasza Koleckiego, wiceprezesa Stowarzyszenia Sommelierów, i Łukasza Klesyka, sommeliera. Wody, które umieszczono w karcie, nie mogły mieć charakteru wód leczniczych, bo to uniemożliwiłoby zaproponowanie ich szerokiemu gronu odbiorców.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy