W styczniu władze Kołobrzegu podpisały umowę na dostawę ośmiu autobusów Solaris Urbino 12 – każdy wart jest blisko milion złotych. Ich zakup był możliwy dzięki unijnym dotacjom. Oficjalne przekazanie pojazdów nastąpiło 21 czerwca .
– Autobusy mają po 12 metrów długości, są wyposażone w silniki spełniające normę Euro VI, przystosowane dla osób niepełnosprawnych, wyposażone w klimatyzację dla pasażerów i kierowcy, kasowniki na bilet elektroniczny oraz trzy porty USB przy drzwiach po dwa wejścia każdy – wylicza Michał Kujaczyński, rzecznik prezydenta Kołobrzegu. Miasto planuje także zakup kolejnych sześciu nowych autobusów. – Wymiana taboru oraz ograniczenie emisji spalin i hałasu to element działań związanych z funkcjonowaniem miasta jako uzdrowiska – tłumaczy Kujaczyński. Dodaje, że urząd zastanawiał się nad pojazdami elektrycznymi, ale ze względu na wysoki koszt utrzymania takiego taboru i fakt, że przy ich ogrzewaniu zimą trzeba korzystać z dodatkowej instalacji, która już nie jest na prąd, zrezygnował z tego pomysłu.
Także Szczecin wzbogacił się już w tym roku o siedem autobusów z silnikiem Diesla spełniających normę emisji spalin Euro VI. – Zakupu dokonano za środki własne Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego Dąbie – informuje Szymon Wasilewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie. Pojazdy firmy Solaris Bus z siedmioletnią gwarancją kosztowały łącznie blisko 9,3 mln zł. – W tym roku zamówiono kolejnych 20 autobusów, z czego dziesięć jednoczłonowych i dziesięć dwuczłonowych, również z silnikiem Diesla spełniającym normę emisji spalin Euro VI – mówi Wasilewski. 12-metrowe solarisy mają trafić do miasta do połowy lutego przyszłego roku. Cena każdego z nich to 1,47 mln zł, z kolei przegubowców to niemal 2 mln zł za sztukę. Te drugie mają trafić do Szczecina do końca marca 2018 roku. Autobusy będą współfinansowane z RPO w ramach Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.
Z kolei we wrześniu do Koszalina ma dotrzeć siedem nowych autobusów marki Man Lion’s City M. Będą mieć 10,5 metra długości. W marcu przetarg wygrała firma Man Truck & Bus Polska. W sumie na ich zakup koszaliński MZK przeznaczył 6,9 mln zł, z czego ponad 4 mln zł to dofinansowanie unijne w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Autobusy spełniają normę czystości spalin Euro VI.
Stargard kupi 16 nowych energooszczędnych autobusów. Na początku sierpnia miasto podpisało umowę z resortem rozwoju gwarantującą dofinansowanie projektu. – Pierwsze kroki w ubieganiu się o wsparcie finansowe na zakup autobusów w ramach POIiŚ 2014–2020 poczyniliśmy już w pierwszej połowie 2016 roku. W trybie pozakonkursowym uzyskaliśmy dofinansowanie w kwocie ok. 9,8 mln zł – opowiada Jan Gumuła, dyrektor, Miejskiego Zakładu Komunikacji w Stargardzie.