Miasta pełne rowerów

Rower miejski to doskonałe uzupełnienie komunikacji publicznej. Dlatego coraz więcej wielkopolskich samorządów – podążając szlakiem wytyczonym przez stolicę regionu – sięga po to rozwiązanie.

Publikacja: 07.08.2017 09:01

Rower miejski może być wykorzystywany przez całe rodziny. Wypożyczyć można często pojazdy dziecięce

Rower miejski może być wykorzystywany przez całe rodziny. Wypożyczyć można często pojazdy dziecięce czy tandemy.

Foto: Fotolia

W Poznaniu z systemu korzystają już ponad 83 tys. osób, tylko w tym roku dołączyło ponad 25 tys. nowych użytkowników. Od początku sezonu do ostatniej dekady czerwca każdy rower był wypożyczany średnio ponad 519 razy. Najchętniej wypożyczany jednoślad używany był aż 932 razy.

– Coraz większa popularność roweru miejskiego to dla nas sygnał, że – rozwijając system Poznańskiego Roweru Miejskiego – zmierzamy w kierunku, jakiego oczekują od nas mieszkańcy – mówi Daniel Wawrzyniak, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu, i przypomina, że od początku tegorocznego sezonu użytkownicy PRM mieli do dyspozycji 88 stacji i 923 rowery. W czerwcu liczba jednośladów wzrosła: do systemu wprowadzono 40 dodatkowych bicykli. Kolejna rozbudowa PRM planowana jest na przyszły rok – wtedy do dyspozycji użytkowników będzie 108 stacji.

Po kalisku i krotoszyńsku

Z roweru miejskiego chcą korzystać również inne wielkopolskie samorządy. 1 lipca system taki, proponowany przez mieszkańców w ramach budżetu obywatelskiego na ten rok, ruszył w Kaliszu. Składa się na niego 12 samoobsługowych stacji wypożyczeń oraz 105 rowerów – w tym pięć dziecięcych, dwa tandemy i dwa familijne. W trzech pierwszych dniach funkcjonowania z systemu skorzystano ponad 900 razy Za jego obsługę odpowiada Nextbike Polska.

Pieniędzy na rower miejski nie chciał wydawać Krotoszyn, ale – jako że pomysł z wypożyczaniem jednośladów przypadł do gustu włodarzom miasta – postanowiono wprowadzić system na własnych zasadach. Jak ogłaszał w mediach burmistrz Krotoszyna, rowery pochodzące ze zbiórki wśród mieszkańców, wyremontowane i pomalowane na niebiesko przez pracowników MZK, miały być udostępniane bezpłatnie, pod warunkiem, że odstawi się je na jeden z pięciu stojaków.

Okazało się jednak, że władze miasta podeszły do tematu nie tylko zbyt oszczędnie, ale i zbyt idealistycznie. Rowery znikały bądź wracały zniszczone.

Rowerem w OSI

Przygotowania do uruchomienia roweru miejskiego trwają w Koninie. Wypożyczalnie rowerów to element projektu stworzenia zintegrowanego systemu komunikacji publicznej na terenie Konińskiego Obszaru Strategicznej Interwencji, dofinansowanego w lipcu w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego (WRPO) 2014+ kwotą 23,2 mln zł.

Koninowi przypadnie ponad 14 mln zł, pozostałe pieniądze trafią do Goliny, Ślesina, Kazimierza Biskupiego, Kramska, Krzymowa, Rzgowa i Starego Miasta. Konin nie tylko wykorzysta dotację na uruchomienie wypożyczalni 100 jednośladów z 11 stacjami, ale też wybuduje 8,4 km dróg rowerowych, utworzy osiem punktów przesiadkowych typu bike & ride, czyli przystanków komunikacji publicznej połączonych z miejscami postojowymi dla rowerów, oraz wyposaży je w elektroniczne tablice informacyjne. Kupi również osiem niskoemisyjnych autobusów. Gminy będące partnerami projektu wybudują 23,6 km dróg rowerowych oraz utworzą siedem punktów przesiadkowych.

Wypożyczalnie w Szamotułach i Chodzieży

Przyznane w grudniu 2016 r. dotacje z WRPO 2014+ pomogą stworzyć systemy roweru miejskiego w Szamotułach i Chodzieży. W obu miejscowościach mają one być wyposażone w 50 jednośladów.

– Projekty są bardzo ciekawe z punktu widzenia interesów pasażerów transportu miejskiego. Obejmują tabor plus to, co służy pasażerowi. To także dobre połączenia ciągów pieszych, rowerowych, węzłów przesiadkowych. Wpisujemy się również w politykę Europa 2020 przez obniżenie emisji CO2 oraz poprawę jakości powietrza – mówił podczas podpisania umów Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego.

Szamotuły zrealizują projekt w ramach tzw. zintegrowanych inwestycji terytorialnych (ZIT). Przewiduje on – oprócz roweru miejskiego – budowę trzech zintegrowanych węzłów przesiadkowych, budowę, rozbudowę i modernizację przystanków autobusowych, parkingów park & ride oraz bike & ride, dróg, ścieżek rowerowych, a także ciągów pieszo-rowerowych w sąsiedztwie stacji kolejowych w Szamotułach, Pamiątkowie i Baborówku. Mieszkańcy będą mogli łączyć podróż pociągiem, samochodem i rowerem. Na wszystkie te cele Szamotuły otrzymały niemal 3,4 mln zł dotacji. Nextbike Polska powinna uruchomić szamotulski rower miejski jeszcze w tym sezonie.

Gmina Miejska w Chodzieży w ramach WRPO 2014+ dostała niemal 13 mln zł na inwestycje w obszarze transportu miejskiego. Te pieniądze pomogą kupić pięć nowych autobusów, a także przebudować prawie 8,5 km dróg dla rowerów wraz ze zintegrowanymi parkingami bike & ride, przy których zlokalizowanych zostanie 167 stanowisk postojowych. Przy tych parkingach powstanie system roweru miejskiego, wybudowane zostaną dwie duże oraz cztery małe stacje. ©?

W Poznaniu z systemu korzystają już ponad 83 tys. osób, tylko w tym roku dołączyło ponad 25 tys. nowych użytkowników. Od początku sezonu do ostatniej dekady czerwca każdy rower był wypożyczany średnio ponad 519 razy. Najchętniej wypożyczany jednoślad używany był aż 932 razy.

– Coraz większa popularność roweru miejskiego to dla nas sygnał, że – rozwijając system Poznańskiego Roweru Miejskiego – zmierzamy w kierunku, jakiego oczekują od nas mieszkańcy – mówi Daniel Wawrzyniak, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu, i przypomina, że od początku tegorocznego sezonu użytkownicy PRM mieli do dyspozycji 88 stacji i 923 rowery. W czerwcu liczba jednośladów wzrosła: do systemu wprowadzono 40 dodatkowych bicykli. Kolejna rozbudowa PRM planowana jest na przyszły rok – wtedy do dyspozycji użytkowników będzie 108 stacji.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy