Łatwiej będzie dojechać do stolicy polskich Tatr

Gruntownie przebudowane zostanie skrzyżowanie na zakopiance, gdzie tworzą się korki.

Publikacja: 12.03.2017 22:00

Powstanie tunel i obecne skrzyżowanie przestanie sprawiać trudności.

Powstanie tunel i obecne skrzyżowanie przestanie sprawiać trudności.

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Mowa o skrzyżowaniu drogi krajowej nr 47 prowadzącej do Zakopanego z drogą wojewódzką 961 w kierunku Bukowiny Tatrzańskiej i dalej do Łysej Polany. Od wielu lat w tym miejscu powstają korki. W sezonie pokonanie tej krzyżówki zajmuje kierowcom kilka, kilkanaście minut. Dodatkowym utrudnieniem jest przejazd kolejowy, biegnący przez środek krzyżówki.

– To się zmieni. Nowo powstały węzeł rozwiąże wiele problemów, z którymi od lat borykają się kierowcy, turyści i mieszkańcy, bo korki w tym miejscu nie będą już stałym elementem krajobrazu – mówił jesienią w czasie wbicia pierwszej łopaty Jacek Krupa, marszałek województwa małopolskiego.

Inwestycja będzie kosztować 43,8 mln zł, wykonana zostanie przez konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Banimex Sp. z o.o. z Będzina i Eurovia Polska SA.

Obecne skrzyżowanie zastąpi bezkolizyjny węzeł, a droga wojewódzka zostanie poprowadzona tunelem pod linią kolejową oraz drogą krajową z Zakopanego do Nowego Targu. Nad drogą wojewódzką poprowadzone zostaną wiadukt drogowy i kolejowy. W miejscu skrzyżowania zakopianki z drogą powiatową nr 1651 w kierunku miejscowości Ząb powstanie rondo. Projekt zakłada budowę dwóch nowych mostów nad Białym Dunajcem i potokiem Poroniec. Nowy most w Białym Dunajcu będzie szerszy, aby dwa samochody ciężarowe lub autobusy mogły minąć się bezpiecznie. Przebudowane zostanie skrzyżowanie zakopianki z ul. Kasprowicza. Powstanie tam skrzyżowanie z wyspą lub dzielonym pasem ruchu.

W czasie budowy zostanie m.in. rozebrany istniejący most i wybudowany nowy. Planowana jest budowa przejścia podziemnego dla pieszych z dojściami pod drogą krajową nr 47 i linią kolejową. W czasie robót wybudowany zostanie objazd tymczasowy (w tym most tymczasowy na potoku Poroniec oraz tymczasowe przeprawy nad rzeką Biały Dunajec oraz na potoku Suchowianka). Powstanie tunel drogowy o długości 35,96 m, kładka dla pieszych nad drogą wojewódzką nr 961 o długości 15 m. Droga krajowa nr 47 zostanie przebudowana na odcinku 670 m. Powstanie też m.in. zatoka autobusowa w ciągu drogi krajowej nr 47, ścieżka pieszo-rowerowa wzdłuż drogi wojewódzkiej.

Na czas budowy ruch na zakopiance w okolicach Poronina będzie odbywał się objazdami i mostem tymczasowym. Ruch samochodów jadących do Poronina zostanie skierowany na Biały Dunajec. Ciężarówki kierowane będą w Nowym Targu na Białkę Tatrzańską i dalej przez Bukowinę do Poronina.

To nie oznacza jednak, że kierowcy samochodów osobowych na własną rękę nie mogą szukać tras objazdowych dla zakopianki. Osoby jadące od strony Śląska (np. z Wrocławia, Łodzi czy Warszawy) mogą ominąć korki, wykorzystując kilka alternatywnych tras. Jedna prowadzi przez Słowację – jest ona najmniej popularna wśród polskich kierowców, ale też najmniej zakorkowana.

Jadąc do Zakopanego, trzeba kierować się na Bielsko-Białą i Żywiec (to jazda wygodną dwupasmówką). Dalej jechać na Korbielów (tam przekracza się granicę), następnie kierować się Orawską Półgórę, Namestów, droga prowadzi tam wzdłuż malowniczego brzegi jeziora, w kierunku miasta Trzciana, stamtąd już prosta droga do Chochołowa i łatwy dojazd od zachodu do Zakopanego (można też wybrać trochę lepszą, ale dłuższą drogę przez Chyżne, Jabłonkę i Czarny Dunajec). Kierowcy, którzy jadą w kierunku Poronina, mogą ominąć też zakorkowaną stolicę polskich Tatr, jadąc przez Ratułów, Bystre i Ząb.

Droga przez Słowację jest dobra, ale miejscami przypomina nasze drogi gminne (zdarzają się dziury w nawierzchni), plusem jest brak korków. Trzeba pamiętać, aby mieć z sobą dowód osobisty (w przypadku dziecka paszport) oraz jechać zgodnie z przepisami (w terenie zabudowanym z prędkością 50 km na godzinę).

Osoby, które nie boją się jechać przez góry (w tym Babiogórski Park Narodowy), mogą ominąć zakopiankę – zjeżdżając z niej w Poroninie na Ząb, dalej zaś mogą przez Czarny Dunajec, Jabłonkę, Zawoję, Suchą Beskidzką, Wadowice, Zator dojechać do autostrady Katowice–Kraków na wysokości Chrzanowa.

Mowa o skrzyżowaniu drogi krajowej nr 47 prowadzącej do Zakopanego z drogą wojewódzką 961 w kierunku Bukowiny Tatrzańskiej i dalej do Łysej Polany. Od wielu lat w tym miejscu powstają korki. W sezonie pokonanie tej krzyżówki zajmuje kierowcom kilka, kilkanaście minut. Dodatkowym utrudnieniem jest przejazd kolejowy, biegnący przez środek krzyżówki.

– To się zmieni. Nowo powstały węzeł rozwiąże wiele problemów, z którymi od lat borykają się kierowcy, turyści i mieszkańcy, bo korki w tym miejscu nie będą już stałym elementem krajobrazu – mówił jesienią w czasie wbicia pierwszej łopaty Jacek Krupa, marszałek województwa małopolskiego.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Mała Księgowość: sprawdzone rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorców
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej