Wygodniej na stacjach, bezpieczniej na torach

Modernizacja tras nr 219 i 216 między Szczytnem i Ełkiem oraz Działdowem i Olsztynem będzie kosztować przeszło 564 milionów złotych.

Publikacja: 08.03.2017 23:00

Na rewitalizowanych trasach kolejowych Warmii i Mazur inwestycje poprawią standard obsługi podróżnyc

Na rewitalizowanych trasach kolejowych Warmii i Mazur inwestycje poprawią standard obsługi podróżnych.

Foto: shutterstock

Kolej stara się przyspieszyć przygotowanie i realizację inwestycji na torach. Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła w 2016 roku przetargi na kwotę 27 mld zł. – W tym na siedem z ośmiu projektów z istotnego dla kraju Programu Operacyjnego Polska Wschodnia o wartości 1,7 mld zł – mówi Ireneusz Merchel, prezes PLK.

Na rewitalizowanych trasach Warmii i Mazur inwestycje poprawią standard obsługi podróżnych. Perony staną się wygodniejsze, każdy zostanie wyposażony w wiaty, ławki i funkcjonalne oświetlenie. Polepszy się oznakowanie, dokładniejsza będzie informacja o kursowaniu pociągów.

Prace na trzy lata

Na liniach między Szczytnem i Ełkiem (nr 219) oraz Działdowem i Olsztynem (nr 216) planowana jest wymiana torów i 57 rozjazdów. Likwidacja ograniczeń prędkości pozwoli znacząco zwiększyć prędkość pociągów.

Przykładowo na odcinku między Ełkiem a Szczytnem zlikwidowane będzie m.in. obowiązujące obecnie ograniczenie prędkości do 30 kilometrów na godzinę. Szybciej pojedziemy także na trasach Nidzica–Olsztyn oraz Działdowo–Nidzica, gdzie dopuszczalna prędkość zostanie podniesiona do 140 km/h.

Obydwa projekty – modernizacja tras nr 216 i 219 – będą kosztować przeszło 564 mln zł. Rewitalizacja obejmie w sumie 330 obiektów inżynieryjnych, m.in. mosty i wiadukty kolejowe. Realizacja obu inwestycji przewidziana jest w formule „projektuj i buduj”. Podpisanie umów z wykonawcami planowane jest na koniec 2017 roku. Zakończenie prac nastąpi w 2020 roku.

Zyskają pół godziny

W przyszłym roku ma być realizowany projekt rewitalizacji linii nr 221 między Gutkowem a Braniewem. Opracowywane jest studium wykonalności przedsięwzięcia, które ma kosztować przeszło 231 mln zł. Efektem prac będzie skrócenie podróży o blisko pół godziny.

W 2022 roku mają się zakończyć prace przy remoncie torów na trasie Jabłonowo Pomorskie–Iława–Olsztyn–Korsze (linia nr 353). Jeszcze w lutym ma być ogłoszony przetarg na odcinek Iława–Olsztyn. Przebudowane zostaną perony na stacjach i przystankach, a modernizacja torów pozwoli je dostosować do prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich.

Zaplanowane są także remonty na odcinkach Ostrowite–Biskupiec Pomorski–Jamielnik oraz na odcinku Naterki–Olsztyn. Natomiast od października 2016 r. trwają prace na odcinkach Ostrowite–Jamielnik oraz Naterki–Olsztyn Zachodni. Obejmują m.in. przebudowę peronów w Olsztynie Zachodnim i Naterkach.

Na szlaku Ostrowite–Jamielnik do remontu przewidziano 33 km torów. Modernizacja obejmie także 12 przejazdów kolejowo-drogowych oraz cztery przejazdy na trasie od Starych Jabłonek do Olsztyna.

Projekty w rezerwie

Na liście rezerwowej znalazła się linia E75 na odcinku Białystok–Suwałki–Trakiszki, który podzielono na dwa etapy.

Pierwszy, obejmujący trasę między Białymstokiem i Ełkiem, ma być realizowany w latach 2020–2023. Natomiast odcinek od Ełku do Trakiszek czeka na ogłoszenie przetargu dotyczącego opracowania studium wykonalności. Pozwoli ono określić zakres przyszłych robót.

W rezerwie jest także rewitalizacja linii nr 220 Olsztyn–Gutkowo. Szacowany koszt to 21 mln zł.

Projekt przewiduje m.in. budowę peronów w olsztyńskiej dzielnicy Redykajny oraz wybudowanie przejścia podziemnego w obrębie skrzyżowania ul. Jeziornej z linią kolejową.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: a.wozniak@rp.pl

Kolej stara się przyspieszyć przygotowanie i realizację inwestycji na torach. Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła w 2016 roku przetargi na kwotę 27 mld zł. – W tym na siedem z ośmiu projektów z istotnego dla kraju Programu Operacyjnego Polska Wschodnia o wartości 1,7 mld zł – mówi Ireneusz Merchel, prezes PLK.

Na rewitalizowanych trasach Warmii i Mazur inwestycje poprawią standard obsługi podróżnych. Perony staną się wygodniejsze, każdy zostanie wyposażony w wiaty, ławki i funkcjonalne oświetlenie. Polepszy się oznakowanie, dokładniejsza będzie informacja o kursowaniu pociągów.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej