Reklama
Rozwiń

Meble w tym roku znów rekordowe

Producenci znad Wisły szykują się na najlepsze wyniki w historii. Pomóc ma intensywna ekspansja za granicą.

Publikacja: 05.03.2017 22:30

Na poznańskich targach zaprezentuje się w tym roku 300 firm i marek.

Na poznańskich targach zaprezentuje się w tym roku 300 firm i marek.

Foto: 123 rf

– Oczekujemy zwiększenia wartości produkcji sprzedanych mebli do poziomu około 45 mld zł – szacuje Michał Strzelecki, dyrektor biura Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli (OIGPM).

Oznaczać to będzie 6-proc. wzrost względem wstępnego wyniku branży za 2016 r. Wyprodukowano i sprzedano wtedy meble za 42,45 mld zł (wzrost o 8 proc. wobec 2015 r.).

Sprzęty jadą w świat…

Za zwyżki odpowiadał głównie eksport, który w ub.r. zwiększył się o 8,5 proc., do 9,56 mld euro. W przeliczeniu na krajową walutę meblarze zarobili aż 41,7 mld zł, czyli o 13 proc. więcej niż w 2015 r.

Z kalkulacji Izby wynika, że nasi meblarze wyślą poza Polskę towar wart 10 mld euro. Wartość eksportu wzrosłaby zatem o ok. 4,6 proc.

Polska jest dziś szóstym producentem i czwartym eksporterem mebli na świecie. – Oficjalne dane zbierane z poszczególnych państw wskazują, że w ostatnich latach awansowaliśmy z 10. miejsca na 6. w produkcji mebli w ujęciu wartościowym. Na podium są Chiny, USA i Niemcy, a dalej – jeszcze przed Polską – Włochy oraz Indie – wskazywał Strzelecki podczas konferencji „Polska branża meblarska liderem eksportu”. W dalszej ekspansji ma pomóc program stworzony przez Polski Fundusz Rozwoju. Firmy będą mogły dzięki niemu otrzymać wsparcie, np. na przejęcia, ale też promocję czy wspólne przedsięwzięcia związane np. z logistyką.

Nasze meble od lat najchętniej kupują Niemcy – sprzedaż do tego kraju stanowiła w ub.r. 36 proc. całkowitego eksportu sprzętów do wyposażenia wnętrz. Dalej w zestawieniu były: Wielka Brytania (8 proc.), Czechy (7 proc.), Francja (6 proc.) i Holandia (5 proc.). – To właśnie kontrahenci z krajów będących głównymi odbiorcami naszych mebli stanowią najliczniejszą grupę zwiedzających podczas branżowych targów w Poznaniu – stwierdził Józef Szyszka, dyrektor targów Meble Polska organizowanych na Międzynarodowych Targach Poznańskich.

…a świat do Poznania

Sukces ubiegłorocznej edycji sprawił, że w tym roku (14–17 marca) obecność zapowiedziało wiele nowych firm, a dotychczasowi wystawcy powiększyli ekspozycje. W sumie na największej w historii powierzchni 45 tys. mkw. zaprezentuje się 300 firm i marek. Organizatorzy spodziewają się kupców z 53 krajów. Z kolei branża liczy na jak najwięcej kontraktów.

– Chcemy pozyskać większą liczbę odbiorców zagranicznych, nie tylko z krajów Unii – zaznacza Jan Szynaka, prezes OIGM i właściciel firmy Meble Szynaka. – Nastawiamy się na pogłębienie relacji z przedstawicielami krajów Półwyspu Arabskiego, z którymi już rozpoczęliśmy współpracę. Perspektywiczne są też azjatyckie kierunki, nie tylko Chiny, ale też Indie ze względu na bardzo chłonny rynek wewnętrzny – wskazuje Szynaka. Firma zdecydowała się w tym roku na podwojenie powierzchni ekspozycji. Są dwa powody – biznesowy, czyli podpisanie jak największej liczby zleceń, ale też uroczyste obchody 60-lecia istnienia marki. Dwukrotnie zwiększy się także ekspozycja Mebli Wójcik. Z kolei stoisko firmy Forte zajmie trzykrotnie większą powierzchnię – ok. 900 mkw. Największą ekspozycją (liczącą 1300 mkw.) pochwalić się będzie mógł zaś BRW.

– To najlepsza forma promocji polskiego meblarstwa. Chcemy pokazać światu nie tylko jakość, ale też własny design – podkreśla Szynaka.

Jego zdaniem, o sile marki polskich mebli świadczy nie tylko rosnąca produkcja i eksport, ale także przybywające jak grzyby po deszczu inwestycje w rozbudowę mocy wytwórczych, jak w przypadku firm Forte czy Egger. Sam Szynaka liczy w tym roku na 15-proc. wzrost przychodów. W 2016 r. sprzedaż firmy zwiększyła się o 8 proc.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: a.wieczerzak@rp.pl

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku