Regionalne marki marketingową siłą

Od 12 lat przyznawane są nagrody dla najlepszych firm z regionu. Z roku na rok konkurencja jest coraz silniejsza.

Publikacja: 18.07.2016 23:00

Regionalne marki marketingową siłą

Foto: Fotorzepa/Rafał Guz

Plan rozwoju województwa do 2020 r. jest bardzo ambitny: wzrost PKB per capita do poziomu 39 tys. zł, podniesienie innowacyjności ze wsparciem funduszy unijnych, wzrost wartości eksportu , który w w przeliczeniu na 1 mieszkańca ma sięgnąć 2 tys. euro. Aby zrealizować te cele konieczne jest zarówno wspieranie lokalnego biznesu, jak i jeszcze intensywniejsze przyciąganie inwestycji zagranicznych. I docenianie tych, którzy pracują na dobrobyt regionu.

– Minęło 12 lat, od kiedy po raz pierwszy postanowiliśmy uhonorować mieszkańców województwa za ich pomysłowość i kreatywność, przyznając tytuły Podlaskiej Marki – mówi Jerzy Leszczyński, marszałek województwa podlaskiego.

Na to miano mogą liczyć zarówno firmy duże i już znane w całym kraju, jak i te dopiero podbijające rynek. Ważne, by działały na Podlasiu

Tegoroczny tytuł Podlaskiej Marki otrzymało Mleko UHT Łaciate ze Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol w Grajewie i instalacja gazowa STAG Diesel firmy AC SA. Nagroda trafiła też do fabryki mebli metalowych Malow oraz producenta kruszyw LSA. Tytułem tym wyróżniono też XXII Regionalną Wystawę Zwierząt Hodowlanych oraz Dni z Doradztwem Rolniczym Szepietowo 2015, zorganizowane przez Podlaski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Szepietowie. Nagroda trafiła też do Stowarzyszenia Pomocy „Rubież” w Białymstoku. Z kolei głosami internautów Podlaską Markę Konsumentów zdobył robot Photon firmy Photon Entertainment.

– Mleko to najbardziej masowy produkt pochodzący z Podlasia, nasze firmy zdobyły już ponad 35 proc. krajowego rynku – mówił Witold Karczewski, prezes Podlaskiej Izby Handlowej, który wręczał nagrodę w kategorii produkt spożywczy Spółdzielni Mlekpol z Grajewa.

– Nie byłoby marki Łaciate, gdyby nie podlaskie mleko. A jego jakość jest zasługą naszych dostawców – uważa Edmund Borawski, prezes nagrodzonej spółdzielni. –W ciągu dwudziestu lat wyprodukowaliśmy 4 mld kartonów mleka – dodał.

– Z dumą będziemy promować markę na wszystkich rynkach, na których działamy, a jest ich już ponad 40. I to począwszy od tych najbliższych jak Niemcy, na Peru, Tajlandii skończywszy – cieszy się Katarzyna Rutkowska, prezes AC. Ta firma regularnie zbiera nagrody na wielu ogólnopolskich konkursach, otrzymała też tytuł Dobra Firma od „Rzeczpospolitej”.

Te i inne nagrodzone przedsiębiorstwa zazwyczaj działają już na dużą skalę i są kołem zamachowym dla rozwoju całego regionu. Ale podlaski biznes cały czas się rozwija, powstają kolejne firmy, które być może będą laureatami kolejnych odsłon Podlaskiej Marki. Jak podał niedawno Urząd Miasta Białegostoku na koniec 2015 r. w samym mieście działało już ponad 34,4 tys. firm, 2,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Poziom bezrobocia w maju 2016 r. nieznacznie już tylko przekraczał 10 proc. – ledwie dwa lata temu było to 14 proc. Co więcej władze miasta spodziewają się, że szybko wskaźnik ten stanie się jednocyfrowy.

– Białystok, dzięki konsekwentnie realizowanej strategii, coraz częściej jest miejscem, gdzie lokowane są poważne inwestycje. Te inwestycje to nie „folderowy” rozwój naszej małej ojczyzny, ale konkretne miejsca pracy – mówi Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku. W mieście działają już 574 firmy zagraniczne – jeszcze w 2011 r. było ich poniżej 400.

Plan rozwoju województwa do 2020 r. jest bardzo ambitny: wzrost PKB per capita do poziomu 39 tys. zł, podniesienie innowacyjności ze wsparciem funduszy unijnych, wzrost wartości eksportu , który w w przeliczeniu na 1 mieszkańca ma sięgnąć 2 tys. euro. Aby zrealizować te cele konieczne jest zarówno wspieranie lokalnego biznesu, jak i jeszcze intensywniejsze przyciąganie inwestycji zagranicznych. I docenianie tych, którzy pracują na dobrobyt regionu.

– Minęło 12 lat, od kiedy po raz pierwszy postanowiliśmy uhonorować mieszkańców województwa za ich pomysłowość i kreatywność, przyznając tytuły Podlaskiej Marki – mówi Jerzy Leszczyński, marszałek województwa podlaskiego.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej