Silna pozycja i plany rozwoju

Podkarpackie firmy planują duże inwestycje i bez kompleksów podbijają zagraniczne rynki.

Publikacja: 19.06.2016 23:00

Już 70 proc. przychodów Asseco Poland pochodzi ze sprzedaży zagarnicznej

Już 70 proc. przychodów Asseco Poland pochodzi ze sprzedaży zagarnicznej

Foto: materiały prasowe

Jeszcze kilkanaście lat temu o Rzeszowie w kontekście gospodarki mówiło się niewiele. Dziś region błyszczy w różnego rodzaju statystykach i nie bez powodu nazywany jest m.in. polską Doliną Krzemową. To akurat zasługa przede wszystkim Asseco Poland, które z roku na rok zwiększa skalę biznesu, a ze sprzedaży zagranicznej uzyskuje już ponad 70 proc. przychodów. Ten odsetek będzie dalej rósł. A chodzi o niebagatelną wartość, zważywszy na fakt, że tegoroczny portfel zamówień rzeszowskiej grupy przekracza 5,6 mld zł. Jest ona obecna w ponad 50 krajach i systematycznie wchodzi na nowe rynki. Właśnie założyła spółkę z siedzibą w Gwatemali.

Również Afryka

Podkarpackie firmy eksportują swoje produkty na różne kontynenty. Śnieżka do tej pory koncentrowała się na Wschodzie, lecz ostatnio coraz częściej zerka na zachód i południe Europy. Nie ukrywa, że kusi ją również Afryka. Tymczasem o tym właśnie kontynencie ostatnio było głośno w kontekście innej regionalnej firmy z tradycjami: Makaronów Polskich. – Nasza historia nierozłącznie związana jest z Rzeszowem i Podkarpaciem -podkreśla spożywcza firma. Niedawno zainteresował się nią egipski inwestor Raya Holding for Technology and Communications, notowany na giełdzie w Kairze. Rozważa zakup pakietu jej akcji. Jeśli transakcja dojdzie do skutku, wówczas strony podejmą również współpracę operacyjną, dotyczącą działalności na rynkach afrykańskich.

Swój plan inwestycyjny realizuje również Firma Oponiarska Dębica. W 2015 r. jej wydatki inwestycyjne przekroczyły 57 mln zł. Zostały przeznaczone na modernizację linii produkcyjnych opon do samochodów ciężarowych oraz na rozszerzenie gamy produktów w tym segmencie. Zarząd jest dobrej myśli, jeśli chodzi o ten rok. Ocenia, że potencjał rynkowy, zarówno w Polsce, jak i w całej Europie, był w pierwszym kwartale we wszystkich segmentach wyższy niż w analogicznym okresie 2015 r.

Wszechstronna działalność

Województwo podkarpackie jest kolebką krajowego przemysłu lotniczego. Ponadto to właśnie z Podkarpacia wywodzą się przedstawiciele takich branż jak przemysł chemiczny, energetyczny, motoryzacyjny, czy gumowy. Ten ostatni, oprócz wspomnianej już Dębicy, reprezentuje też Stomil Sanok. Z kolei w segmencie meblowym błyszczy Grupa Nowy Styl. Nie wszyscy wiedzą, że ma ona swój udział w tegorocznych piłkarskich mistrzostwach Europy we Francji. Jaki? Otóż trybuny stadionu w Lyonie i Nicei zostały wyposażone w krzesła podkarpackiej firmy. Okazało się, że poprzednie siedziska wymagały wymiany i firma zobowiązała się dokonać tego w ciągu dwóch miesięcy, w przerwie między sezonami rozgrywek ligi, co oznaczało, że harmonogram prac był bardzo napięty. Grupa ma 15 nowoczesnych zakładów produkcyjnych: w Polsce, na Ukrainie, w Rosji i Turcji. Jednak największy związek czuje właśnie z Podkarpaciem. – Mocno funkcjonujemy w lokalnym środowisku biznesowym, Jerzy Krzanowski, współwłaściciel Grupy Nowy Styl, był jednym z założycieli Podkarpackiego Klubu Biznesowego-podkreśla Magdalena Tokarczyk-Cyran, dyrektor marketingu w Grupie Nowy Styl. Firma wspiera też lokalną społeczność. – Wśród naszych projektów nie ma znanych ogólnokrajowych akcji, ale dominują lokalne inicjatywy: współpraca z Magurskim Parkiem Narodowym, współorganizacja Biegu Sokoła, Young Arts Festival czy wsparcie szpitala w Krośnie – wymienia Tokarczyk-Cyran.

Wysoka ocena Rzeszowa

Poszczególne miasta Polski pod lupę bierze firma doradcza PwC. Stolicę Podkarpacia oceniła bardzo pozytywnie. „Choć Rzeszów po raz pierwszy uczestniczy w prowadzonych przez nas porównaniach, może być uznany za potencjalnie groźnego rywala dla większych metropolii” – czytamy w raporcie. Eksperci podkreślają, że miasto może się pochwalić szybkim wzrostem PKB, wyjątkowo dobrymi wskaźnikami jakości życia i umiejętnym wykorzystaniem funduszy unijnych. – Każda firma chciałaby działać w regionie, gdzie panuje przyjazny klimat współpracy z samorządami, a biurokracja jest zastępowana mądrą administracją, która tworzy dobre przepisy i wspiera działania przedsiębiorców-mówi Marek Panek, wiceprezes Asseco Poland. Dodaje, że otwarcie się samorządów na przedsiębiorców wspiera nowe inicjatywy i inwestycje, a te zapewniają miejsca pracy i podatki. – Rzeszów jest świetnym tego przykładem-reasumuje.

Jeszcze kilkanaście lat temu o Rzeszowie w kontekście gospodarki mówiło się niewiele. Dziś region błyszczy w różnego rodzaju statystykach i nie bez powodu nazywany jest m.in. polską Doliną Krzemową. To akurat zasługa przede wszystkim Asseco Poland, które z roku na rok zwiększa skalę biznesu, a ze sprzedaży zagranicznej uzyskuje już ponad 70 proc. przychodów. Ten odsetek będzie dalej rósł. A chodzi o niebagatelną wartość, zważywszy na fakt, że tegoroczny portfel zamówień rzeszowskiej grupy przekracza 5,6 mld zł. Jest ona obecna w ponad 50 krajach i systematycznie wchodzi na nowe rynki. Właśnie założyła spółkę z siedzibą w Gwatemali.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej