W tym regionie doceniają rowerzystów. Dolnośląski samorząd zakończył prace nad pierwszym w Polsce regionalnym dokumentem opisującym standardy projektowania i budowania dróg rowerowych. – Dzięki przygotowanym wytycznym nowe ścieżki będą bezpieczne, funkcjonalne i przyjazne dla użytkowników – mówią przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego we Wrocławiu. Jak zauważa Cezary Przybylski, marszałek województwa, drogi rowerowe to ważny element rozwoju turystyki i oferty rekreacyjnej w regionie, a dla wielu mieszkańców rower jest też zwyczajnym środkiem codziennego transportu.
Bezpieczne ścieżki
Urzędnikom zależy na rozwoju infrastruktury rowerowej. Do roku 2023 na Dolnym Śląsku ma powstać minimum 150 km nowych tras rowerowych, na co przeznaczone zostanie ponad 60 mln zł. Pieniądze będą pochodzić z budżetu regionu, regionalnego programu operacyjnego i Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Pierwsze konkursy ruszają już w czerwcu. Trasy rowerowe będą łączyć ciekawe turystyczne miejscowości. Jednym z projektów jest Odrzańska Droga Rowerowa, czyli niemal 400-kilometrowa trasa, która ma przebiegać przez teren 25 gmin po obu stronach Odry. Do niej mogą „wpinać się” kolejne odcinki budowanych tras, rozszerzając sieć ścieżek na Dolnym Śląsku. Trasy rowerowe mają powstawać również m.in. na terenie polsko-czeskiego i polsko-niemieckiego pogranicza, Doliny Baryczy i w innych rejonach Dolnego Śląska, co ma dać dodatkowy impuls dla rozwoju turystyki w tych miejscach. – Nowe drogi rowerowe mają służyć wszystkim użytkownikom. Zależy nam na tym, aby pierwsze trasy były gotowe już w przyszłorocznym sezonie letnim – wyjaśnia marszałek. Niezależnie od pieniędzy z urzędu marszałkowskiego lokalne samorządy same inwestują w budowę dróg rowerowych na swoim terenie. W Legnicy ich sieć liczy 30 km, a w tym roku mają powstać kolejne trasy. – To przedsięwzięcia towarzyszące dwóm wielkim inwestycjom drogowym: przebudowie ulicy Jaworzyńskiej oraz budowie zbiorczej drogi południowej – tłumaczy Arkadiusz Rodak, rzecznik prasowy prezydenta Legnicy. Dodaje, że w trakcie przebudowy ulicy Jaworzyńskiej powstanie
ok. 3 km ścieżek rowerowych z kostki betonowej, biegnących od ulicy
Grabskiego do Obwodnicy Zachodniej. Podobną długość i technologię będą miały
ścieżki budowane wzdłuż zbiorczej drogi południowej na odcinku od ul.