Deweloperzy budują w Krakowie biurowce. – Stolica Małopolski to numer jeden w Europie pod względem liczby i rozwoju firm z sektora BPO. Miasto stało się kluczowym centrum usług wspólnych ze względu na stały dostęp do wykwalifikowanej kadry, zasilanej przez licznych absolwentów uczelni wyższych, niższe w porównaniu z Warszawą koszty pracy oraz mniejsze stawki czynszów za nieruchomości – mówi Renata Osiecka, partner zarządzająca w AXI IMMO. – Nie bez znaczenia jest również oferta kulturalno-społeczna miasta, która skutecznie zatrzymuje odpływ pracowników, a nawet przyciąga kolejne potencjalne kadry dla sektora usług dla biznesu.
Znane marki pod Wawelem
Z danych ABSL wynika, że w 2015 r. w Krakowie działało ponad 100 centrów usług dla biznesu z kapitałem zagranicznym, w których pracowało 35,7 tys. osób. To najwięcej w całej Polsce. W drugiej w kolejności Warszawie było to ponad 90 jednostek sektora BPO/SSC zatrudniających 27 tys. osób.
– Kraków jest drugim największym miastem w kraju, a jednocześnie ekonomicznym i administracyjnym centrum południowej Polski. Krakowska gospodarka ukierunkowana jest na zaawansowane technologie i nowoczesne usługi dla biznesu, wśród których przeważają finanse, IT oraz badania i rozwój (R&D) – opowiada Rafał Oprocha, dyrektor oddziału firmy doradczej JLL w Krakowie.
Dodaje, że Kraków plasuje się wysoko w światowych rankingach. Przykładowo: miasto utrzymało bardzo wysokie dziewiąte miejsce w globalnym zestawieniu 2015 Tholons Top 100 Outsourcing Destinations.
– Rozwój sektora usług dla biznesu w stolicy Małopolski obserwujemy przynajmniej od pięciu lat. Zdobyte w tym czasie doświadczenie skutkuje dobrymi praktykami biznesowymi w postaci licznych programów współpracy z uczelniami, które profilowo przygotowują przyszłych pracowników. Ponadto widzimy ewolucję specjalizacji w branży – coraz więcej procesów w Krakowie to trudniejsze operacje, wymagające wysoko wykwalifikowanej kadry – mówi Renata Osiecka. – Ponad 40 proc. firm to podmioty związane z sektorem IT i rozwojem. Buduje to przewagę konkurencyjną Krakowa na mapie centrów BPO. Większość firm, pomimo dużej konkurencji, zostaje w mieście i poszerza kadry, właśnie ze względu na doświadczenie pracowników.