Volkswagen jak magnes

Motoryzacyjny klaster wzmocni gospodarczy wizerunek Wielkopolski.

Publikacja: 31.01.2016 20:23

Na 220 ha, na których powstaje fabryka Volkswagena we Wrześni, nie zaplanowano (na razie) „wież samo

Na 220 ha, na których powstaje fabryka Volkswagena we Wrześni, nie zaplanowano (na razie) „wież samochodowych” znanych z zakładu koncernu w Wolfsburgu

Foto: Bloomberg

Branża motoryzacyjna coraz mocniej napędza gospodarkę Wielkopolski. Wokół nowo budowanej fabryki samochodów dostawczych Volkswagena pod Wrześnią gromadzi się coraz więcej firm, które będą współpracować z producentem. W rezultacie w regionie zwiększać się będzie zatrudnienie. Sam Volkswagen Poznań, w którym jeszcze rok temu pracowało niespełna 7 tys. osób, a obecnie o blisko tysiąc więcej, do roku 2018 ma zatrudniać niemal 10 tys. pracowników. Wzrośnie także zatrudnienie w otoczeniu. Już rok temu działalność VW Poznań przekładała się na utrzymanie 13,6 tys. miejsc pracy u poddostawców.

– Oznacza to, że na każde miejsce pracy stworzone bezpośrednio przez Volkswagena powstawały dodatkowo dwa miejsca w firmach, które z nami współpracują – mówi Dagmara Prystacka, rzecznik VW Poznań.

We Wrześni, gdzie będzie produkowana nowa generacja dostawczego modelu Crafter, a także dostawczego MAN-a, praktycznie gotowe są hale karoserii, lakierni i montażu. Do zakładu przywożone są ostatnie elementy gotowych linii produkcyjnych: roboty spawalnicze, zgrzewarki czy wyposażenie lakierni i linii produkcyjnych. Pierwsze samochody zaczną z nich zjeżdżać jesienią. – Zaczął się dla nas kolejny ciekawy, ale także ciężki rok. Otwarcie fabryki Craftera to oczywiście nasz priorytet – zapowiada Jens Ocksen, prezes VW Poznań.

To także priorytetowa inwestycja dla całego województwa. Wielkopolska już teraz ma blisko 16-procentowy udział w krajowej produkcji samochodów, przyczep i naczep. Przemysł motoryzacyjny jest tu wspierany przez inne branże współpracujące z sektorem samochodowym m.in. poprzez produkcję wyrobów z metalu oraz wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych. W regionie działa nie tylko Volkswagen, ale także MAN, zakłady Solarisa oraz producenci części i komponentów motoryzacyjnych: Vix Filtron, InterGroclin, Bridgestone czy Exide.

Produkcja motoryzacyjna obecna jest w trzech działających na terenie Wielkopolski strefach ekonomicznych: wałbrzyskiej, kostrzyńsko-słubickiej oraz kamiennogórskiej. Nic dziwnego, że na terenie województwa motoryzacja została uznana przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych za tzw. sektor wysokich szans.

Samorząd Wielkopolski deklaruje zainteresowanie kolejnymi inwestycjami w motoryzację, zwłaszcza wpisującymi się w tzw. inteligentne specjalizacje regionu: „Przemysł jutra” oraz „Wyspecjalizowane procesy logistyczne”. Chodzi o wdrażanie nowych technologii i materiałów dla środków transportu oraz rozwiązań ekologicznych i niskoemisyjnych. – Ze względu na istniejący potencjał branży w regionie wspieramy także ideę powstania klastra firm motoryzacyjnych. Jego obecność wzmocni wizerunek gospodarczy Wielkopolski w kraju i za granicą – stwierdza Beata Joanna Łozińska, dyrektor Departamentu Gospodarki w wielkopolskim Urzędzie Marszałkowskim.

Branża motoryzacyjna coraz mocniej napędza gospodarkę Wielkopolski. Wokół nowo budowanej fabryki samochodów dostawczych Volkswagena pod Wrześnią gromadzi się coraz więcej firm, które będą współpracować z producentem. W rezultacie w regionie zwiększać się będzie zatrudnienie. Sam Volkswagen Poznań, w którym jeszcze rok temu pracowało niespełna 7 tys. osób, a obecnie o blisko tysiąc więcej, do roku 2018 ma zatrudniać niemal 10 tys. pracowników. Wzrośnie także zatrudnienie w otoczeniu. Już rok temu działalność VW Poznań przekładała się na utrzymanie 13,6 tys. miejsc pracy u poddostawców.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?