Według szacunków monitorującej rynek rolniczy agencji Martin & Jacob w ciągu 11 miesięcy 2015 r. producenci ciągników sprzedali w Polsce 11,05 tys. sztuk maszyn. To o prawie 15 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2014 r. Analitycy podkreślają, że 2015 to już kolejny rok, w którym rynek się kurczył. W całym 2014 r. zarejestrowano 14,2 tys. nowych traktorów – było to o ponad 5 proc. mniej niż rok wcześniej.
Kto trzęsie rynkiem
W samym listopadzie ub.r. zarejestrowano 610 nowych traktorów, czyli o 18 proc. mniej niż rok wcześniej. Województwo wielkopolskie zajęło trzecie miejsce pod względem liczby zarejestrowanych nowych maszyn – dwie pierwsze pozycje na pudle przypadły województwom: lubelskiemu oraz mazowieckiemu.
Biorąc pod uwagę okres styczeń–listopad 2015 r. liderem sprzedaży był New Holland, należący do grupy Fiat, który znalazł chętnych na 1,85 tys. traktorów. To jednak aż o 21 proc. mniej niż rok wcześniej.
Lepiej poradził sobie amerykański koncern John Deere, który zwiększył sprzedaż o ponad 6 proc., do 1,83 tys. sztuk.
Trzecie miejsce na pudle przypadło czeskiemu Zetorowi, który sprzedał prawie 1,43 tys. maszyn – ponad 5 proc. mniej niż rok wcześniej.