Transport wkracza w XXI wiek

W sprawnym poruszaniu się po Krakowie ma pomóc m.in. inteligentny system sterowania ruchem
materiały prasowe

Dla pasażerów elektryczne autobusy, które zminimalizują poziom zanieczyszczenia. A dla kierowców sekundniki odmierzające czas przy sygnalizatorach świetlnych. Dzięki dotacjom UE poruszanie się po mieście ma być bardziej komfortowe.

„Od poniedziałku 9 czerwca 2014 roku dwa autobusy elektryczne firmy Rampini, które kursują na linii nr 154, nie muszą już zjeżdżać do zajezdni, aby naładować baterie. Mogą to bowiem zrobić dzięki specjalnej stacji ładowania” – komunikat o takiej treści wydało w czerwcu ubiegłego roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie.

W ten sposób pochwalono się wykorzystaniem nowej techniki ładowania baterii w pierwszych nowoczesnych autobusach. Te elektryczne pojazdy to jeden z przykładów wykorzystania przez miasto w ostatnim czasie środków unijnych na poprawę sytuacji komunikacyjnej Krakowa.

– Decyzja o uruchomieniu w Krakowie linii autobusowej obsługiwanej przez autobusy elektryczne wynika z troski o środowisko i czyste powietrze. Wyposażone w elektryczny napęd pojazdy nie wytwarzają zanieczyszczeń, a jednocześnie zapewniają wysoki komfort przejazdu – mówi w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Marek Gancarczyk z krakowskiego MPK.

60 elektrycznych autobusów

Linia regularna obsługiwana autobusami elektrycznymi funkcjonuje w Krakowie od kwietnia 2014 r. To pierwsza w Polsce linia, na której pasażerów przewożą elektryczne pojazdy. Kursują one na trasie nr 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego. Autobusy, które obecnie jeżdżą w Krakowie, to pojazdy wyprodukowane przez kilka różnych firm. Do tej pory podpisano umowę na dostawę czterech autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach.

Kolejne wyjadą na linię w połowie przyszłego roku i będą kursować do ścisłego centrum miasta. – Przygotowujemy się już do ogłoszenia kolejnego przetargu na zakup 20 autobusów elektrycznych. W sumie do 2020 r. MPK chce kupić około 60 takich pojazdów – zapowiada Marek Gancarczyk.

8 kilometrów torów

Dzięki środkom z bieżącej perspektywy unijnej w Krakowie znacząco rozwinie się też sieć linii tramwajowych. W planach jest budowa kolejnych 8 kilometrów tras, a także zakup 44 tramwajów. W ramach III etapu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju zbudowana zostanie linia Krowodrza Górka – Górka Narodowa, której elementem będzie dwupoziomowe skrzyżowanie w ciągu Opolskiej oraz Krowodrza Górka – Azory. Stworzone zostanie także torowisko wzdłuż Trasy Łagiewnickiej. Z kolei nowe tramwaje niskopodłogowe będą wyposażone w aparaturę energoelektryczną.

Po Krakowie jeździ się łatwiej także kierowcom samochodów. Miasto częściowo wprowadziło w życie projekt, który zwyciężył w ramach zeszłorocznego budżetu obywatelskiego. Chodzi o sekundniki na skrzyżowaniach mające odmierzać czas do zmiany świateł. Do tej pory pojawiły się one w kilku miejscach – m.in. na skrzyżowaniu Wrocławskiej z Kijowską, Opolskiej z Lublańską czy Lublańskiej z aleją 29 Listopada. Budowa kolejnych ma być realizowana w przyszłości.

Miasto tłumaczyło, że w przypadku wielu krakowskich skrzyżowań instalacja sekundników jest utrudniona ze względu na System Obszarowego Sterowania Ruchem. Dziś nie ma jednak decyzji, jaką strategię przyjmie miasto w przyszłości. W październiku Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transport zdecydował o zdjęciu sekundników z dwóch skrzyżowań: Olszyny z Nabrzeżną i Brodowicza z Grochowską. Powód? W tych miejscach funkcjonuje system, zgodnie z którym długość wyświetlania się danego światła jest dostosowana do sytuacji, jaka aktualnie panuje na drodze. Stawianie w tych miejscach sekundników obecnie wydaje się nie mieć sensu.

350 milionów złotych

Najważniejsza komunikacyjna inwestycja ostatnich lat to jednak realizowana od początku poprzedniego roku budowa połączenia kolejowego między centrum Krakowa a lotniskiem Kraków-Balice. Cały projekt kosztował około 350 mln zł netto, z czego ponad 200 mln udało się uzyskać z funduszy unijnych. „Stolica Małopolski dołączyła do europejskich miast, które szczycą się bezpośrednim połączeniem kolejowym z centrum miasta na lotnisko. Trzy nowe przystanki: Kraków Młynówka, Kraków Zakliki i Kraków Olszanica, dodatkowo ułatwią mieszkańcom komunikację w aglomeracji Szybką Koleją Aglomeracyjną” – informowali w specjalnym komunikacie przedstawiciele Polskich Linii Kolejowych.

Dziś krakowianie mogą podróżować pociągami, które osiągają dwukrotnie większą prędkość niż poprzednie (ok. 80 km/h). W związku z całą inwestycją przeniesiono także przystanek Kraków Lotnisko o 500 metrów bliżej terminalu. Każdego dnia do Balic jeździ 39 pociągów.

Samo lotnisko w ostatnim czasie też w wydatny sposób skorzystało ze środków unijnych. Na dziewięć realizowanych od 2006 r. projektów Kraków Airport pozyskał ponad 300 mln zł dotacji. W tym czasie udało się rozbudować istniejącą infrastrukturę lotniskową, powiększyć terminal pasażerski i zbudować wewnętrzny układ komunikacyjny. Zakupiono także sprzęt, który ma służyć lotniskowej straży pożarnej.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Szansa dla aktywnych

Plac zabaw, zlot historycznych pojazdów militarnych czy też szkolenia z udzielania pierwszej pomocy przez ...

W świecie wirtualnych symulacji

Gdy kilkanaście lat temu graczy komputerowych rozpalały „Battlefield” czy też „Call of Duty” – ...

Jak posklejać Polskę rozwarstwioną

Świętokrzyskie jeszcze długo nie dogoni Mazowsza czy Wielkopolski – przyznaje nowy marszałek tego regionu. ...

Polska na co dzień w szarym sosie

Mija kolejny sezon grzewczy. Poprawy stanu powietrza nie widać. Słychać za to obietnice samorządów ...

Miasta zarobią na jednośladach?

Część samorządów może wprowadzić opłaty za użytkowanie przestrzeni przez firmy pożyczające elektryczne jednoślady. Warszawa ...

Miasta płacą i czekają

Samorządy liczą, że wkrótce ich wydatki na prąd spadną i nie trzeba będzie przerzucać ...