Transport wkracza w XXI wiek

Dla pasażerów elektryczne autobusy, które zminimalizują poziom zanieczyszczenia. A dla kierowców sekundniki odmierzające czas przy sygnalizatorach świetlnych. Dzięki dotacjom UE poruszanie się po mieście ma być bardziej komfortowe.

Publikacja: 13.12.2015 21:00

W sprawnym poruszaniu się po Krakowie ma pomóc m.in. inteligentny system sterowania ruchem

W sprawnym poruszaniu się po Krakowie ma pomóc m.in. inteligentny system sterowania ruchem

Foto: materiały prasowe

„Od poniedziałku 9 czerwca 2014 roku dwa autobusy elektryczne firmy Rampini, które kursują na linii nr 154, nie muszą już zjeżdżać do zajezdni, aby naładować baterie. Mogą to bowiem zrobić dzięki specjalnej stacji ładowania” – komunikat o takiej treści wydało w czerwcu ubiegłego roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie.

W ten sposób pochwalono się wykorzystaniem nowej techniki ładowania baterii w pierwszych nowoczesnych autobusach. Te elektryczne pojazdy to jeden z przykładów wykorzystania przez miasto w ostatnim czasie środków unijnych na poprawę sytuacji komunikacyjnej Krakowa.

– Decyzja o uruchomieniu w Krakowie linii autobusowej obsługiwanej przez autobusy elektryczne wynika z troski o środowisko i czyste powietrze. Wyposażone w elektryczny napęd pojazdy nie wytwarzają zanieczyszczeń, a jednocześnie zapewniają wysoki komfort przejazdu – mówi w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Marek Gancarczyk z krakowskiego MPK.

60 elektrycznych autobusów

Linia regularna obsługiwana autobusami elektrycznymi funkcjonuje w Krakowie od kwietnia 2014 r. To pierwsza w Polsce linia, na której pasażerów przewożą elektryczne pojazdy. Kursują one na trasie nr 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego. Autobusy, które obecnie jeżdżą w Krakowie, to pojazdy wyprodukowane przez kilka różnych firm. Do tej pory podpisano umowę na dostawę czterech autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach.

Kolejne wyjadą na linię w połowie przyszłego roku i będą kursować do ścisłego centrum miasta. – Przygotowujemy się już do ogłoszenia kolejnego przetargu na zakup 20 autobusów elektrycznych. W sumie do 2020 r. MPK chce kupić około 60 takich pojazdów – zapowiada Marek Gancarczyk.

8 kilometrów torów

Dzięki środkom z bieżącej perspektywy unijnej w Krakowie znacząco rozwinie się też sieć linii tramwajowych. W planach jest budowa kolejnych 8 kilometrów tras, a także zakup 44 tramwajów. W ramach III etapu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju zbudowana zostanie linia Krowodrza Górka – Górka Narodowa, której elementem będzie dwupoziomowe skrzyżowanie w ciągu Opolskiej oraz Krowodrza Górka – Azory. Stworzone zostanie także torowisko wzdłuż Trasy Łagiewnickiej. Z kolei nowe tramwaje niskopodłogowe będą wyposażone w aparaturę energoelektryczną.

Po Krakowie jeździ się łatwiej także kierowcom samochodów. Miasto częściowo wprowadziło w życie projekt, który zwyciężył w ramach zeszłorocznego budżetu obywatelskiego. Chodzi o sekundniki na skrzyżowaniach mające odmierzać czas do zmiany świateł. Do tej pory pojawiły się one w kilku miejscach – m.in. na skrzyżowaniu Wrocławskiej z Kijowską, Opolskiej z Lublańską czy Lublańskiej z aleją 29 Listopada. Budowa kolejnych ma być realizowana w przyszłości.

Miasto tłumaczyło, że w przypadku wielu krakowskich skrzyżowań instalacja sekundników jest utrudniona ze względu na System Obszarowego Sterowania Ruchem. Dziś nie ma jednak decyzji, jaką strategię przyjmie miasto w przyszłości. W październiku Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transport zdecydował o zdjęciu sekundników z dwóch skrzyżowań: Olszyny z Nabrzeżną i Brodowicza z Grochowską. Powód? W tych miejscach funkcjonuje system, zgodnie z którym długość wyświetlania się danego światła jest dostosowana do sytuacji, jaka aktualnie panuje na drodze. Stawianie w tych miejscach sekundników obecnie wydaje się nie mieć sensu.

350 milionów złotych

Najważniejsza komunikacyjna inwestycja ostatnich lat to jednak realizowana od początku poprzedniego roku budowa połączenia kolejowego między centrum Krakowa a lotniskiem Kraków-Balice. Cały projekt kosztował około 350 mln zł netto, z czego ponad 200 mln udało się uzyskać z funduszy unijnych. „Stolica Małopolski dołączyła do europejskich miast, które szczycą się bezpośrednim połączeniem kolejowym z centrum miasta na lotnisko. Trzy nowe przystanki: Kraków Młynówka, Kraków Zakliki i Kraków Olszanica, dodatkowo ułatwią mieszkańcom komunikację w aglomeracji Szybką Koleją Aglomeracyjną” – informowali w specjalnym komunikacie przedstawiciele Polskich Linii Kolejowych.

Dziś krakowianie mogą podróżować pociągami, które osiągają dwukrotnie większą prędkość niż poprzednie (ok. 80 km/h). W związku z całą inwestycją przeniesiono także przystanek Kraków Lotnisko o 500 metrów bliżej terminalu. Każdego dnia do Balic jeździ 39 pociągów.

Samo lotnisko w ostatnim czasie też w wydatny sposób skorzystało ze środków unijnych. Na dziewięć realizowanych od 2006 r. projektów Kraków Airport pozyskał ponad 300 mln zł dotacji. W tym czasie udało się rozbudować istniejącą infrastrukturę lotniskową, powiększyć terminal pasażerski i zbudować wewnętrzny układ komunikacyjny. Zakupiono także sprzęt, który ma służyć lotniskowej straży pożarnej.

„Od poniedziałku 9 czerwca 2014 roku dwa autobusy elektryczne firmy Rampini, które kursują na linii nr 154, nie muszą już zjeżdżać do zajezdni, aby naładować baterie. Mogą to bowiem zrobić dzięki specjalnej stacji ładowania” – komunikat o takiej treści wydało w czerwcu ubiegłego roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie.

W ten sposób pochwalono się wykorzystaniem nowej techniki ładowania baterii w pierwszych nowoczesnych autobusach. Te elektryczne pojazdy to jeden z przykładów wykorzystania przez miasto w ostatnim czasie środków unijnych na poprawę sytuacji komunikacyjnej Krakowa.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej