Promocja w kolorze zielonym

Targi Grüne Woche w Berlinie może odwiedzić nawet 400 tys. gości.
materiały prasowe

Grüne Woche są kluczowymi targami branży spożywczej. Nie zabraknie na nich zachodniopomorskich smaków.

– Targi Grüne Woche w Berlinie to doskonała okazja do promocji dziedzictwa kulinarnego i kulturowego Pomorza Zachodniego przed szerokim gronem odbiorców – mówi Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego. – Przetwórcy i producenci zaprezentują swoje regionalne wyroby oraz będą mieli okazję do wymiany doświadczeń i nawiązania kontaktów biznesowych z partnerami z całej Europy.

Województwo zachodniopomorskie bierze udział w Zielonym Tygodniu od 2003 r. Podczas tegorocznej edycji targów zaplanowanej od 20 do 29 stycznia zaprezentuje się dziewięciu wystawców z tego regionu.

Kraina płynąca miodem

– Jedziemy na Grüne Woche, by przede wszystkim promować region i Polskę – wyjaśnia Tomasz Sadowski z Gospodarstwo Pasieczna Buckfast w Szczecinie. – Miody nadają się do tego znakomicie, ponieważ są jedną z wizytówek tradycyjnej kuchni województwa zachodniopomorskiego.

Świadczy o tym obecność miodu drahimskiego wśród 38 produktów regionalnych z Polski zarejestrowanych do tej pory przez Komisję Europejską. Znak Chronione Oznaczenie Geograficzne otrzymał w połowie 2011 r. Od tamtej pory nazwa „drahimski” zarezerwowana jest dla miodów zebranych na terenie gmin Czaplinek, Wierzchowo, Barwice, Borne Sulinowo, a także Nadleśnictwa Borne Sulinowo położonych na Pojezierzu Drawskim.

Region wpisał także osiem miodów na Listę Produktów Tradycyjnych prowadzoną przez Ministerstwo Rolnictwa (gdy powstawał ten tekst miał ich tam w sumie 39). Wśród nich są miody przelewickie i wałeckie oraz akacjowy miód cedyński.

Ten ostatni podczas tegorocznego Zielonego Tygodnia zaprezentuje pasieka Miody Jana. Zachodniopomorskie w Berlinie będą promować również leżakowane trunki Szczecińskiej Fabryki Wódek Starka, wina z Winnicy Turnau z Baniewic, piwo Colberg firmy Invest Towers oraz wędliny szczecińskiej spółki Bohun.

Swoją ofertę zaprezentują uzdrowiska w Kołobrzegu i Świnoujściu. Czterogwiazdkowy hotel Leda SPA przygotuje przekąski na bazie zachodniopomorskich produktów lokalnych i tradycyjnych. Pojawią się śledzie bałtyckie, pstrągi z Gospodarstwa Rybackiego Zielenica oraz ogórki kołobrzeskie.

– Ze względu na multikulturowość związaną z obecnością przedstawicieli około 65 krajów świata Grüne Woche jest doskonałą platformą wymiany doświadczeń pomiędzy samymi wystawcami – zaznacza Jarosław Rzepa, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego. – Podczas targów organizowanych jest wiele wydarzeń branżowych – konferencji i seminariów .

Przedstawiciele województwa zachodniopomorskiego zamierzają również wykorzystać berliński Zielony Tydzień, by spotkać się z przedstawicielami przygranicznych regionów. Chcą w ten sposób, jak podkreślają, wymienić się z nimi dobrymi praktykami oraz doświadczeniami w zakresie ochrony środowiska, rolnictwa, leśnictwa i rybactwa.

Jakość ma znaczenie

W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego usłyszeliśmy, że w regionie bardzo szybko rozwija się produkcja żywności wysokiej jakości. Trend ten jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie ze strony konsumentów.

– Kupujący coraz większą wagę przywiązują do zdrowej żywności produkowanej tradycyjnymi czy ekologicznymi metodami, poszukują produktów lokalnych i tradycyjnych. Znajduje to również odzwierciedlenie w liczbie producentów, jak i dostępnym na rynku asortymencie, m.in. produktów ekologicznych – wyjaśnia Olgierd Geblewicz.

Według na razie ostatniego raportu Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w 2014 r. województwo zachodniopomorskie zajmowało drugie miejsce w Polsce pod względem liczby producentów ekologicznych. Miało ich niemal 3,6 tys. Wyprzedzało ich tylko z ponad 4,2 tys. ekologicznymi producentami, województwo warmińsko-mazurskie. Łącznie w Polsce było wtedy ok. 25,4 tys. certyfikowanych producentów i przetwórców.

– Z roku na rok w naszym regionie zwiększa się również liczba producentów żywności lokalnej i tradycyjnej – podkreśla Jarosław Rzepa.

Aktualnie na wpis na ministerialną Listę Produktów Tradycyjnych czekają kolejne dwa zachodniopomorskie specjały. W kategorii napoje i dania gotowe.

Pierwsza edycja Zielonego Tygodnia odbyła się w 1926 r. Organizatorzy targów spodziewają się w tym roku ponad 1,6 tys. wystawców oraz niemal 400 tys. gości. Edycję z 2016 r., na której pojawiło się ponad 1,5 tys. wystawców, odwiedziło 380 tys. osób.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: b.drewnowska@rp.pl

Mogą Ci się również spodobać

Dostojny jubileusz lubelskiej Filharmonii

13 grudnia 2019 r. Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie świętuje w wielkim stylu ...

Nowy pomysł na pomoc

Centra usług wspólnych mają sprzyjać współczesnym potrzebom mieszkańców, ale utworzenie ich teraz może być ...

Czas zatrzymać deszcz

Zmiany klimatu wymuszają nowe działania: m.in. tworzenie małych zbiorników wodnych czy ogrodów deszczowych. Polska ...

Drony, tramwaj i Pacześ, czyli sylwestrowa noc w Łodzi

Sylwestra w Łodzi spędzić można na wiele sposobów, wszystko zależy od naszych upodobań i ...

Górskie miejscowości potrzebują kroplówki. Liczą na rząd

Samorządowcy z południa Polski mają nadzieję, że rząd otworzy hotele na sylwestra oraz zmieni ...

Przedsiębiorcy wypromują region

Aż 30 firm wejdzie do finału konkursu „Twój biznes pod banderą sukcesu”. Oceniać je ...