Miliardowe inwestycje dzięki Unii

Modernizacja Trasy Kórnickiej w Poznaniu – miasto już podpisało umowę na dotację na projekt.
materiały prasowe

Opóźnienie w wydawaniu unijnych pieniędzy nie powinno stanąć na przeszkodzie realizacji ambitnych planów.

Wielkopolskie samorządy planują w tym roku przeznaczyć na inwestycje aż 4 mld zł – wynika z wieloletnich planów finansowych. To znaczący, aż 44-proc., skok w porównaniu z 2016 r., gdy wydatki prorozwojowe wyniosły tylko 2,8 mld zł, ponieważ samorządy mocno odczuły opóźnienie w uruchamianiu funduszy UE. Teraz jednak powinno być zupełnie inaczej.

Wdrażanie na półmetku

– Dziś Wielkopolska jest liderem w wydawaniu unijnych pieniędzy – przekonuje Marek Woźniak, marszałek woj. wielkopolskiego. – Chcemy dojechać na metę w koszulce lidera – dodaje. Jak wynika z danych Urzędu Marszałkowskiego, samorządy są bardzo aktywne w ubieganiu się o eurofundusze. W ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego (WRPO) podpisały już ponad 460 umów. – Z roku na rok konkursów przybywa, ogłosiliśmy ich ponad 140. Chcielibyśmy jeszcze zwiększyć tę dynamikę, ale są pewne czynniki zewnętrzne, które to utrudniają, np. brak jednoznacznych uregulowań, choćby w zakresie odnawialnych źródeł energii. Niemniej realizacja programów operacyjnych współfinansowanych z UE zdecydowanie przyspieszyła. Jesteśmy już na półmetku wdrażania perspektywy finansowej 2014–2020 – podkreśla marszałek Woźniak.

Dla wielu samorządów pozyskanie unijnych dotacji w kontekście realizacji planów inwestycyjnych jest kwestią kluczową. Przykładowo Leszno z WRPO planuje pozyskać aż 31 mln zł w ramach Leszczyńskiego Obszaru Strategicznej Interwencji, m.in. na zakup ośmiu autobusów elektrycznych i modernizację pętli autobusowych pod potrzeby takich pojazdów (na co udało się już podpisać umowę na 14 mln zł dotacji) czy dokończenie budowy strefy inwestycyjnej.

W sumie Leszno chce przeznaczyć na inwestycje w tym roku ok. 76 mln zł, czyli dwa razy więcej niż w zeszłym.

Umowy podpisywane

Podobnie jest w Gnieźnie. Miasto planuje zainwestować ok. 43 mln zł i ostatnio pochwaliło się kolejną dużą umową na dofinansowanie. Chodzi o 11,5 mln zł, jakie z WRPO otrzyma Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne na budowę systemu integrującego transport publiczny z gminami ościennymi, czyli zakup 12 nowych autobusów i przebudowę zajezdni.

– Wykorzystanie funduszy UE już się rozpędziło, większość zaplanowanych na ten rok projektów inwestycyjnych jest w toku – zaznacza Anna Dzionek, rzecznik miasta.

Kalisz chce wydać w tym roku na inwestycje ponad 107 mln zł, a wiele projektów opartych jest na dotacjach. Miasto ma umowy na dofinansowanie m.in. takich projektów, jak kompleksowa przebudowa stadionu lekkoatletycznego, budowa terenów inwestycyjnych, termomodernizacja budynków żłobków i przedszkoli czy projekt stworzenia hurtowni informacji przestrzennej.

Transport wciąż priorytetem

Na co wielkopolskie władze lokalne zamierzają przeznaczyć 4 mld zł? Dla największych samorządów priorytetem pozostaje transport.

Miasto Poznań na przedsięwzięcia prorozwojowe zamierza przeznaczyć ogółem ok. 650 mln zł, z czego aż 280 mln zł na drogi i komunikację miejską. W ostatnich dniach czerwca Poznań podpisał (w trakcie uroczystości w Ministerstwie Rozwoju) umowę w sumie na 100 mln zł dotacji. Zostaną one przeznaczone na przebudowę trasy tramwajowej Kórnicka–Osiedle Lecha oraz zakup nowego, niskopodłogowego taboru tramwajowego.

Z kolei Urząd Marszałkowski planuje wydać na transport aż 60 proc. ze swojej puli inwestycji na ten rok, czyli 407 mln zł z 650 mln zł ogółem.

W tym obszarze największym projektem (o wartości ok. 200 mln zł) jest zakup nowego i modernizacja istniejącego taboru dla Kolei Wielkopolskich. W ramach tego przedsięwzięcia urząd chce kupić 10–12 całkowicie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Jak donoszą media – ich dostawcą miałaby być bydgoska Pesa.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: a.cieslak@rp.pl

Mogą Ci się również spodobać

Walka ze smogiem nie będzie tylko pustym zapisem na papierze

Samorządy, które nie będą realizować w praktyce programów ochrony jakości powietrza, zapłacą wysokie kary. ...

Burmistrz Mszczonowa: Wybory bezpośrednie to zawsze stres

Pierwsze lata samorządu w Polsce były czasem prawdziwego rozwoju samorządności. To był wybuch poczucia ...

Szombierki czekają na gospodarza

Zabytkowa Elektrociepłownia Szombierki nie ma szczęścia. Prywatny właściciel stuletnich budynków nie spełnił obietnicy rewitalizacji. ...

Dynamiczny wzrost branży IT w Lublinie

Do rozwoju gospodarczego Lublina w ostatniej dekadzie w dużej mierze przyczynił się dynamiczny wzrost ...

Hanna Zdanowska: Chcemy pokazywać mieszkańcom rzeczywistość bez cukrowania

Szukajmy razem rozwiązań, dzielmy się odpowiedzialnością – mówi prezydent Łodzi, Hanna Zdanowska, o nowej ...

Marszałek dopłaci do biletów ulgowych

Rząd przyjął nowelę ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Nowe przepisy umożliwią zawieranie do końca ...